De aldus gemaakte besohrijving^n worden dan voorgelegd aan een z.g. tech.
nisohe wcrkclassificatie-commissie, die ten doel heeft aan ons te adviseren om
trent de indeling der functies volgens werkclassificatie, hetgeen in feite neer
komt op de vaststelling der graderingen (bepaling puntental).
De samenstelling en werkwijze van deze commissie denkon wij ons als volgt:
vodrzitter (adviserend lid) de wethouder van personeelszaken;
leden dc taakanalist der gemeente; (voorlopig) een taak
analist dorV.N.G.;
■_en of moer deskundigen der vakorganisaties, door
dezen aan te wijzen (maximaal 1 per organisatie);
adviserend lid het betrokken diensthoofd;
secretaris oen door ons aan te wijzen ambtenaar van perso
neelszaken
De technische commissie past alleen de zuivere criteria der genormaliseer
de methode van wcrkclassificatie toe. Zij doet geen uitspraak over de indivi
duele bezoldiging van een functionaris, d.w.z. zij bemoeid zich niet met andere
loonbepalende factoren (nevenfactoren), waarvoor een andere- adviescommissie
wordt ingeschakeld, de inpassingscommissie. Wel kan de technische commissie
wanneer haar bij het onderzoek van zodanige nevenfactoren blijkt, daarover be
paalde suggesties doorgeven aan de inpassingscommissie.
In de technische commissie wordt voorlopig opgenomen een taakanalist van
de Vereniging voor Nederlandse Gemeenten. Dit geschiedt om de bijzondere vorm
van de te volgen procedure. De aan de commissie voorgelegde gradaties zijn op
gemaakt door de taakanalisten van de Vereniging voor Nederlandse Gemeenten c-n
kunnen dus het beste door hen verdedigd worden.
Zoals gezegd wordt na de technische commissie een tweede commissie inge
schakeld, de inpassingscommissie. De samenstelling daarvan zijn wij voornemens
als volgt te bepalen:
voorzitter (adviserend lid) de wethouder van personeelszaken;
leden de gemeentesecretaris;
een ambtenaar van personeelszaken, door ons aan
te wijzen, tevens optredende als secretaris
3 diensthoofden aan te wijzen door ons (twee van
een grote dienst cn één van een kleine;
het hoofd van de dienst, waarvan functies ter
tafel komen (behoort deze reeds tot de boven
genoemde drie diensthoofden, dan wordt hij als
zodanig bij de bespreking vervangen door een
plaatsvervanger)
oen vertegenwoordiging van de organisaties, be
staande uit een hoofdbestuurder van elke organi
satie, die in het georganiseerd overleg vertegen
woordigd is
De commissie wordt jaarlijks samengesteld. Voor elk lid wordt een vervanger
aangewezen
De werkwijze is als volgt.
De technische commissie adviseert eerst over het puntental der functies en
aldus over de rangorde. Nadat dit is geschied dient nog het individuele functie-
loon tc worden vastgesteld, ofwel, anders gezegd, elke functionaris aan de hand
van de gevonden volgorde in de toongroepen te worden ingedeeld. Wanneer hierbij
zonder meer wordt uitgegaan van de vastgestelde puntenwaardering is de inpassirg
natuurlijk zeer eenvoudig. Vaak zal dit ook het geval zijn. Het werk van dc in
passingscommissie begint pas dan eigenlijke betekenis te krijgen, wanneer cr
z.g.n. nevenfactoren ter sprake komen, d.w.z. omstandigheden, die liggen in het
werk of in de persoon van de functionaris, die niet in de wcrkclassificatie zijn
tot uiting gekomen.
"Nadat"
Nadat de commissie terzake advies heeft uitgebracht, stellen wij dus het
individuele functieloon vast. Voor zover volgens de nieuwe regelen een functio
naris lager wordt ingedeeld, dan thans het geval is, ontvangt hij het verschil
tussen zijn huidige loongroep en de nieuwe bij wijze van garantietoelage.
Tegelijk met de invoering van de loonbepaling op basis van de werkclassi-
ficatie, verlangt de ministeriële circulaire invoering van een systeem van pres
tatiebeloning. Hot rijk gaat daarbij uit van een tariefstelsel (waarbij dus
alleen de kwantiteit van het werk bepalend is voor do prestatietoeslag) en past
wanneer dit niet mogelijk is merit-rating toe (waarbij een beoordeling op 4 ge
zichtspunten, kwaliteit, kwantiteit, gedrag t.o. mensen en gedrag t.o. zaken)
maatstaf is.
Aangezien voor bedoelde tarieven veelal nog geen wetenschappelijk bevestig
de maatstaven bestaan, werkt het rijk voorlopig grotendeels met ervarings- of
schattingstarieven. Dit laatste maakt o.i. navolging van het rijk weinig aan
lokkelijk, immers de mogelijkheid bestaat dan, dat naderhand op grond van ar
te ids- analyt, is ch onderzoek allerlei tarieven, die reeds enige tijd zijn toe
gepast, moeten worden gewijzigd, hetgeen uiteraard de arbeidsrust niet zal be
vorderen. Waar bovendien aan te nemen is, dat bij de gemeenten een groter aantal
functies dan bij het rijk niet voor tarifiëring in aanmerking komt, is de con
clusie gewettigd om op hot punt van prestatiebeloning voorlopig volledig uit te
gaan van de merit-rating.
De merit-rating berust, zoals bekend, op een systeem van personeelsbeoor
deling. Periodiek wordt een beoordeling van elke functionaris opgemaakt door
twee chefs en ten beoordelingsadviseur. Eens per jaar wordt een z.g.n. grote
beoordelingslijst opgemaakt, waarbij de beoordeling geschiedt op een groot
aantal gezichtspunten; tussentijds wordt eens per kwartaal een kleine lijst op
gemaakt, alleen bevattende een oordeel over de boven reeds genoemde 4 gezichts
punten. Dc- grote- lijst dient meer het algemene personeelsbeleid (aanstelling,
promotie, c.d.) de kleine lijst is bestemd voor de merit-rating. Aan de hand
van deze beoordelingen wordt een premie toegekend, welke na afloop van het kwar
taal ineens wordt uitgekeerd. Ook voor de toepassing van de merit-rating heeft
dc ministeriële circulaire uitvoerige richtlijnen gegeven. Omtrent de praktische
toepassing stellen wij ons voor U t.z.t. nader in te lichten. Wel willen wij
reeds vermelden, dat het in ons voornemen ligt om beroep open te stellen van do
beoordelingen en daartoe het advies in te winnen van oen beoordelingscommissie
als bedoeld in d>. ministeriële circulaire.
Mede ter bewerkstelliging van de invoering van de 3$ overganstoeslag (zie het
desbetreffende voorstel) leggen wij U hierbij een ontwerp-besluit voor, dat de
formc-le grondslag bevat voor de overgang op de nieuwe beloningssystematiek.
De redactie is overeenkomstig die van de desbetreffende ministeriële beschikking,
zoals deze bij de circulaire van 10 april J.l. is gevoegd. Op te merken valt, dat
daarbij twee nieuwe loongroepen boven groep 6 worden ingevoegd.
De commissie voor georganiseerd overleg heeft zich met dit voorstel kunnen
verenigen. Wij verzoeken U overeenkomstig het ontwerp te willen besluiten.
Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden,
A.A.M. van der Mc-ulen, Burgemeester.
de Jong, Secretaris.
Verzonden 18 juni 1958.