No. 14775.
DE RAAD DER GEMEENTE LEEUWARDEN;
Gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 29 oktober
1958 (bijlage no. 280);
BESLUIT:
I. de aankoop te bekrachtigen van het perceel met opstal, plaatselijk
gekwoteerd Bagijnestraat no. 70, kadastraal bekend gemeente
Leeuwarden, sectie C, no. 542, groot 45 oa, voor een koopsom van
1.200,welke aankoop verder is geschied onder de met betrekking
tot het onderhavige perceel gestelde voorwaarden, vermeld in de bij
dit besluit behorende bekendmaking van mr. A.N. Duintjer, notaris,
alhier;
II. het onder I bedoelde perceel onder te brengen in het woningbedrijf.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering
van
Voorzitter.
Secretaris.
Verbeteren van de De Merodestraat c.a.
Bijlage no. 28l. Leeuwarden, 29 oktober 1958.
Aan de Gemeenteraad.
Een aantal belangrijke industrieën hier ter stede is gevestigd aan de zuid
zijde van het Nieuwe Kanaal, ten oosten van de 2e Kanaalbrug. De toegang tot
deze industrieën voor het wegverkeer wordt gevormd door de De Merodestraat met
de in het verlengde daarvan gelegen Woudmansstraat.
Bedoelde straten en vooral de De Merodestraat kunnen het vrij intensieve
verkeer van en naar de daar gevestigde bedrijven moeilijk verwerken, met het
gevolg, dat ter plaatse herhaaldelijk verkeersopstoppingen ontstaan. De rijweg
van de De Merodestraat heeft een breedte van plm. 6 m, hetgeen bepaald onvol
doende is. Bovendien bevindt het wegdek van de- bedoelde straten zich in een zeer
slechte staat. De sloot, gelegen tussen de spoorweg en de De Merodestraat is
vervuild als gevolg van het niet goed functioneren van de riolering in de Woud
mansstraat en mede als gevolg van het lozen van spoelwater van fabrieken op deze
sloot. Gebleken is, dat ook de afvoer van beerputten en van een groot gedeelte
van het hemelwater van de aangrenzende terreinen en gebouwen op deze sloot
plaats vindt. Een en ander maakt het dringend noodzakelijk, dat ter plaatse voor
zieningen worden getroffen.
Van belanghebbende zijden hebben ons meermalen klachten omtrent de bestaan
de toestand bereikt. V/ij zijn van oordeel, dat deze klachten niet ongegrond zijn
en dat het aanbrengen van verbeteringen thans niet langer mag worden uitgesteld.
In verband met het vorenstaande heeft de directeur der openbare werken plan
nen uitgewerkt en ingediend voor de verbetering van de De Merodestraat en de
Woudmansstraat. Deze plannen omvatten:
het dempen van de sloot langs de zuidzijde van de De Merodestraat vanaf de spoor
wegovergang bij do Julianastraat tot aan de splitsing van de De Merodestraat en
de Woudmansstraat en het versmallen van het verdere gedeelte van de spoorsloot;
het plaatsen van een hekwerk langs de spoorlijn over het gedeelte waar de spoor
sloot wordt gedempt;
het verbreden van de rijweg van de De Merodestraat tot 9 m, met dien verstande,
dat het meest oostelijke gedeelte op 7 m zal worden gebracht, de breedte van de
Woudmansstraat wordt gehandhaafd op 5 m;
het leggen van een riolering in de De Merodestraat en het vervangen van de be
staande riolering in de Woudmansstraat. Aansluiting van deze riolering op het
bestaande riool in de Julianastraat is zonder meer niet mogelijk, zodat van het
westelijke eindt van de De Merodestraat een eenvoudige onderbemaling moest wor
den geprojecteerd, welke het water uit het riool van de De Merodestraat op het
hogere niveau van het riool in de Julianastraat brengt;
het aanleggen van een verhoogd rijwielpad, breed 3 m, en een 3 m brede groenstrook
langs de zuidzijde van de De Merodestraat van de spoorwegovergang tot aan het
begin van de Woudmansstraat.
Het zandbed onder de bestaande bestratingen heeft een dikte van 15 tot 25 cm.
Deze dikte is als fundering totaal onvoldoende voor het hierovergaande zware ver
keer, zodat een nieuw zandbed ter dikte van 60 cm zal moeten worden aangebracht.
De bestaande keibestrating van de Dc Merodestraat zal worden vervangen door een
klinkerbestrating. De uitkomende keibestrating zal gebruikt kunnen worden ter
vervanging van de slechte asfaltverharding in het noord-oostelijke einde van de
Woudmansstraat
Voor het uitvoeren van de bovenomschreven plannen zal de gemeente van de
N.V. Nederlandse Spoorwegen een strook grond groot plm. 3*250 m2, in eigendom
moeten overnemen, terwijl voorts met deze N.V. overeenstemming moet worden be
reikt omtrent het dempen c.q. versmallen van de spoorsloot en het plaatsen van
een hekwerk. De onderhandelingen hieromtrent verkeren in een vrij gevorderd
stadium, zodat wij verwachten U inzake deze aangelegenheid binnenkort nadere
voorstellen te kunnen doen.
"Het"