w
K
- 28
IVolgnr. 100
11Verschillende leden bepleitten
het instellen van wachtverboden
voor één zijde van diverse straten,
zoals b.v. voor de Kanaalstraat, de
Maria Louis estraatde Nieuwestad en
de Mr. P.JTroelstraweg.
12Op de Willemskade N.Z. ten wes
ten van de Prins Hendrikbrug onder
vindt het verkeer vrijdags veel last
van geparkeerde vrachtauto's. In dit
verband vroeg een lid te bezien of
de wellicht nog bestaande vergunningen
voor ligplaatsen langs genoemde ka
de moeten worden ingetrokken.
3. Een lid wees op het gevaar dat
de hier en daar nog aanwezige koper-
slakkeien en de overvloedige be
groeiing op sommige straathoeken
opleveren.
4. Enkele leden vroegen of het aan
beveling verdient de grote invalswe
gen ais voorrangswegen aan te duiden,
zulks in verband met een recente uit
spraak van de kantonrechter naar aan
leiding van een aanrijding die heeft
plaats gehad op de hoek van de Schrans
en de Hollanderdijk
5> Verder bepleitten enige leden
het aanwijzen van voorrangskruisin
gen.
Een lid wees op de gevaarlijke
situatie op het kruispunt bij het
gebouw van de Leeuv/arder Courant.
Een ander lid was verontrust
over de gevaarlijke situatie op de
hoek van de Nieuweweg en het Blok
huisplein, v/aar lange vrachtauto's
soms over het trottoir rijden.
Zo nodig zullen t.z.t. maatrege
len worden getroffen.
Deze zaak heeft onze aandacht.
De koperslakkeien zullen succes
sievelijk worden opgeruimd. Op grond
van artikel 58 van het Provinciaal
Reglement van Politie wordt opgetre
den, indien het uitzicht op straat
hoeken door hoogopsohietende struiken
wordt belemmerd.
Het nuttige effect van aanwij
zing der invalswegen als voorrangs
wegen is twijfelachtig i.v.m. de vele
zijstraten. Wij mogen U in dit ver
band verwijzen naar ons antwoord d.d.
25 juni 1959 op vragen van het lid
van de Raad de heer J.Klijnstra.
Wij zijn van mening, dat aan uit
breiding van het aantal voorrangs
kruisingen geen behoefte bestaat.
Deze verkeerssituatie is niet ge
vaarlijker dan die op een aantal andere
punten in de stad. Het is niet moge
lijk zonder zeer hoge kosten verbete
ring aan te brengen.
Verbetering van deze bocht is in
verband met de bestaande bebouwing
nog niet mogelijk.
Een lid toonde zich een voor- Bij maatregelen als de onder-
stander van het maken in straten, werpelijke moet rekening worden ge
waar brede trottoirs met bomen aan- houden met de hoge kosten,
wezig zijn, van parkeerhaventjes
tussen de bomen.