No. 1526.
DE RAAD DER GEMEENTE LEEUWARDEN;
Gezien het desbetreffend verzoekschrift van het nader te noemen schoof
bestuur;
gelet op zijn besluit d.d. 1 april 1959* no. 5658;
gelezen het advies van Burgemeester en Wethouders d.d. 2 februari i960
bijlage no.18
BESLUIT:
de vergoeding als bedoeld in artikel 36 van het besluit buitengewoon lager
onderwijs 1949 over het jaar 1959 voor het bestuur der Stichting tot opriei-l
ting en instandhouding van édn of meer Christelijke scholen voor buitenge
woon lager onderwijs voor Leeuwarden en omgeving ten behoeve van zijn schole
voor zwakzinnige kinderen, alhier, vast te stellen op f4589*86.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering
van
Voorzitter.
Secretaris
Verkoop grondstroken aan de N.V. Huizenga's Autogarage.
Bijlage no. 19. Leeuwarden, 2 februari 1960.
Aan de Gemeenteraad.
Op 28 december 1955 besloot Uw Raad tot het verkopen van een perceel
bouwterrein, gelegen aan de Julianalaan, hoek Verlengde Schrans, aan de N.V.
Huizenga's Autogarage, gevestigd te Leeuwarden, welke N.V. op het bedoelde
terrein een garagebedrijf, annex showroom, kantoor en werkplaats zal stichten.
De verkoop van het terrein was in overeenstemming met het destijds voor
dit gebied geldende uitbreidingsplan. De uitzetting en de opmeting van het
verkochte terrein geschiedde eveneens op grond van de gegevens van dit uit
breidingsplan. Naderhand heeft dit uitbreidingsplan een wijziging ondergaan,
waardoor de zuidgrens van het verkochte perceel niet meer in overeenstemming
is met de achterkant van het trottoir langs de noordzijde van de doorgetrok
ken Prins Bernhardstraat. Ook de noordgrens van het verkochte perceel sluit
niet aan op de achterkant van het trottoir langs de zuidzijde van de Juliana
laan. Tenslotte is als gevolg van het een en ander tussen het terrein, waar
op het Philips' Servicecentre thans nog in aanbouw is, en het aan de N.V.
Huizenga's Autogarage verkochte terrein een smalle strook gemeentegrond over
gebleven. Op de bij de stukken overgelegde tekening zijn de hiervoren be
doelde grondstroken roodomlijnd, roodgearceerd en roodgekleurd aangegeven.
De oppervlakten bedragen resp. plm. 72 m2, plm. 74 m2 en plm. 15 m2.
Wij hebben met de N.V.Huizenga's Autogarage onderhandeld over verkoop
van deze grondstroken, aangezien wij van oordeel zijn, dat het aanbeveling
verdient, dat de bedoelde grondstroken bij het terrein van de N.V. worden
gevoegd. Wij zijn met de N.V. in beginsel tot overeenstemming gekomen op ba
sis van het volgende.
De prijs voor het aan de Julianalaan grenzende perceelsgedeelte wordt
gesteld op een totaal bedrag van f. 552,welk bedrag is berekend naar een
grondprijs van f. 5 j 2 5 per m2 voor het meest westelijke gedeelte van de
grondstrook ter oppervlakte van plm. 48 m2 en naar een grondprijs van
f. 11,50 per m2 voor het resterende gedeelte ter oppervlakte van plm. 26 m2.
De prijs van het aan de doorgetrokken Prins Bernhardstraat gelegen gedeelte
wordt gesteld op in totaal f. 378,eveneens berekend naar een grondprijs
van f. 5,25 per m2. ïenoemde vierkantemeterprijsen stemmen overeen met die,
welke bij de eerste aankoop door de N.V. Huizenga's Autogarage zijn betaald.
De op de tekening roodgekleurde grondstrook, ter oppervlakte van plm.
15 ni2, is ontstaan als gevolg van het feit, dat het gebouw, dat op het aan
grenzende terrein is gesticht, een frontbreedte heeft van 32.00 m, terwijl
het beschikbare terrein een breedte heeft van 32.90 m. Aangezien de zuidelij
ke muur van hot gebouw moest worden opgetrokken in de rooilijn, welke aan
de zijde van de Prins Bernhardstraat is vastgesteld, is aan de noordzijde
een grondstrook overgebleven ter oppervlakte van plm. 15 m2.
De gemeenze heeft bij deze strook geen enkel belang. Ook de N.V.Huizen
ga 's Autogarage reeft er weinig interesse voor. Niettemin is zij bereid deze
grondstrook bij haar terrein te trekken tegen betaling van een bedrag van in
totaal f. 1, '.Vij kunnen ons hiermede gaarne verenigen.
Zoals de bovenbedoelde tekening aangeeft, loopt de huidige noordgrens
van het aan de N.V. verkochte terrein op een afstand van 2.00 m uit de achter
kant van het trottoir aan de zuidzijde van de Julianalaan. De rooilijn al
daar loopt op een afstand van 3.00 m achter de achterkant van het trottoir.
Volgens het uitbreidingsplan "'t Nijlan" zal de noordzijde van het te stich
ten flatgebouw, dat een diepte van 11 m zal moeten verkrijgen, in de gepro
jecteerde rooilijn moeten worden geplaatst. Het uitbreidingsplan geeft ver
der aan, dat het aangrenzende terrein als openbaar trottoir moet worden aan
gelegd. Met het oog daarop achten wij het gewenst dat de gemeente wederom
de