ITo. 15821 DE RAAD DDR GEIJEEITTH LEEITJARDEIT Overwegende, dat het gemiddeld aantal leerlingen naar de maat staf van artikel 28 der Lager-onderwijswet 1920, in 1960 aan de ïïiardaskoalle (Goutum), Uniaskoalle (ïïirdun), Prof. ïïassenberghskoall] (Lekkun) en J.II. van IJsselskoalle (Kempens) resp. 57, 71 5 60 en 29 bedraagt 3 dat ingevolge artikel 22bis, eerste lid, van genoemde wet tot opheffing van deze scholen dient te worden besloten, daar het aantal I leerlingen van elk dier scholen minder dan 100 is? dat evenwel de instandhouding van bovenbedoelde scholen krachten! artikel 19 dier wet wordt gevorderd? gelezen het voorstel van Burgemeester en Wethouders van 29 no vember i960 (bijlage no. 290); BESLUIT; net toepassing van artikel 22bis, tweede lid, der Lager-onderwijswet 1920, te verklaren, dat de instandhouding van de ïïiardaskoalle (Gou- tum), de Uniaskoalle (wirdum), de. Prof. Wassenberghskoalle (Lekkum) en de J.II. van IJsselskoalle (Henpens) ingevolge artikel 19 dier wet wordt gevorderd. Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van Voorzitter. Secretaris. Stadsautobusdienst Bijlage no. 291. Leeuwarden, 50 novenber i960. Aan de Geneenteraad Sedert de uitbreiding van de stadsautobusdienst met een derde lijn, welke uitbreiding in februari 1956 plaats vond, heeft de dienst zich voor spoedig ontwikkeld. Dit noge blijken uit onderstaande cijfers net betrek king tot de aantallen vervoerde personen en de exploitatie-uitkomsten; jaar aantal passa- exploitatie- aandeel geneente giers tekort in tekort 1955 1.322.021 f 20.266,19 f 12.266,37 1956 1.558.069 44.594,19 33.445,64 1957 1.630.731 57.157,74 42.868,31 1958 1.672.570 24.319,48 18.239,61 1959 1.737.573 22.190,76 16.643,07 De uit bovenstaande cijfers blijkende groei heeft zich ook in i960 voortgezet. Over de naanden januari t/m oktober van i960 bedroeg het aan tal reizigers 1,608.276; in de overeenkomstige periode van 1959 werden 1.406.811 personen vervoerd. De toeneming van het aantal passagiers be treft in zeer belangrijke mate lijn 1die een doorgaande verbinding vormt tussen het noordoostelijke en het zuidwestelijke deel van de stad. Vooral van de verbinding van de noordoostelijke wijk net het Wilhelminaplein wordt soms zo druk gebruik genaakt, dat het inleggen van extra bussen noodzake lijk is. Herhaaldelijk kan echter niet voldoende in de vervoersbehoefte worden voorzien. Door de voortgang van de bebouwing in de uitbreidingsplannen 't Heechterp en 't llijlan is de vervrachting gewettigd, dat de vervoersbehoefte van de buitenwijken naar het centrum van de stad in de nabije toekomst nog aanmerkelijk zal toenemen. Aan deze behoefte kan alleen worden voldaan door het in gebruik nemen van een nieuwe lijn, die de noordoostelijke en zuid westelijke stadsdelen zal doorkruisen. De II.V. ÏTederlandsche Tramweg maat schappij heeft ons daarom oen plan voorgelegd voor oen dergelijke lijn, welke op de voor U ter inzage gelegde tekening met een rode kleur is aan gegeven. Het ligt in het voornemen bij invoering van deze nieuwe lijn ge lijktijdig de route van lijn 1 enigszins te wijzigen. De gewijzigde route van deze lijn is op de tekening met een zwarte lijn aangegeven. Een en ander betekent, dat het meest westelijke gedeelte van Leeuwarden-zuid een aansluiting op de stadsbusdienst zal krijgen en dat dit ook met het noordoosten van het stedelijkegebied, met name voor de wijk 't Heechterp, het geval zal zijn. De kosten van invoering van een nieuwe lijn bedragen over het eerste jaar, na aftrek van de verwachte toeneming van de opbrengst der verkochte plaatsbewijzen, naar raming f 65.000,--. Het exploitatie-tekort voor de bestaande lijnen kan, rekening houdend met de in i960 opgetreden kosten stijgingen en met de verwachte voortgezette toeneming van het aantal rei zigers veilig worden gesteld op maximaal f 35.000,--. De verwachting is daarom o.i. gewettigd, dat het totale tekort van de uitgebreide stadsauto busdienst zeker niet hoger zal zijn dan f 100.000,-- per jaar. Vermoedelijk zal het tekort een dergelijke omvang zelfs niet aannemen, omdat zowel het tekort voor de bestaande drie lijnen als de verwachte toeneming van het aantal passagiers voorzichtig zijn geraamd. Door de groei van het aantal vervoerde personen ook in de toekomst, zal het nadelige exploitatie-saldo "ongetwijfeld"

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1960 | | pagina 502