uit deze stichting voortvloeiende kosten zoal niet geheel dan toch voor
een belangrijk deel zullen worden goedgemaakt
V/ij menen tenslotte nog het volgende naar voren te moeten brengen.
Hoewel, zoals in het bovenstaande reeds werd betoogd, er te Leeuwarden
plaats zal zijn voor twee afzonderlijke scholen voor kinderen met leer- en
opvoedingsmoeilijkheden, te weten een openbare en een protestants-christe
lijke school, behoeft dit een zekere samenwerking op het terrein van dit
onderwijs niet uit te sluiten. Een zodanige samenwerking zal aan deze vorm
van buitengewoon onderwijs in het algemeen ten goede kunnen komen. Wij
denken hier b.v. aan hot verbeteren van en het brengen van een zekere een
heid in de selectiemethoden, aan het treffen van bepaalde materiële voor
zieningen, aan de huisvesting e.d.. Over eventuele vormen van samenwerking
hebben wij reeds contact gehad met het bestuur van de Vereniging voor
christelijk onderwijs aan kinderen met leer- en opvoedingsmoeilijkheden
te Leeuwarden en hot verheugt ons te mogen vaststellen, dat bij dit bestuuij
volledige bereidheid bestaat om over een mogelijke samenwerking overleg te
plegen.
Op grond van het vorenstaande en onder verwijzing naar de voor U ter
inzage gelegde stukken stellen wij IJ voor over te gaan tot oprichting van
een school voor kinderen met leer- en opvoedingsmoeilijkheden en daartoe
het in ontwerp bijgevoegde besluit te nemen.
Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden,
A.A.M. van der Heulen, Burgemeester.
de Jong, Secretaris.
Verzonden 30 november i960.
Ho. 15842.
BE RAAD DER GEMEENTE LEEUWARDEN;
Gelezen het voorstel van Burgemeester en Wethouders van
29 november i960 (bijlage no. 292);
gelet op artikel 23 van de Lager-onderwijswet 1920 en op de
bepalingen van het Besluit buitengewoon lager onderwijs 1949?
BESLUIT:
tot stichting van een openbare school voor kindoren met leer- en
opvoedingsmoeilijkheden als bedoeld in artikel 1, 1e lid, letter
m, van het Besluit buitengewoon lager onderwijs 1949»
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering
van
Voorzitter.
Secretaris.