Bouw bev/eegbare brug over de Iiarlingertrekvaart Bijlage no. 294- Leeuwarden, 30 november i960. Aan de Gemeenteraad. Bij Uw besluit van 16 november j.l. werd vastgesteld het uitbreidings plan "Wilhelninabaan"omvattende het gebied, gelegen tussen de Fontein straat, de Yondelstraatde Harlingertrekweg en de ElizabethstraatVolgens dit plan zal de Tesselschadestraat in oostelijke richting worden doorgetrok ken tot aan de Harlingertrekvaart tegenover de Lange Marktstraat. Ter plaat se zal over de Iiarlingertrekvaart een nieuwe brug moeten worden gebouwd. De bestaande Verlaatsbrug komt na de voltooiing van de nieuwe brug te vervallen. Het is bekend, dat \7ij er naar streven de bovenbedoelde rechtstreek se verbinding tussen de nieuwe veemarkt en het stadscentrum tot stand te brengen voor de openstelling van de nieuwe veemarkt. Aangezien binnenkort met de uitvoering van de plannen tot het stichten van de nodige opstallen op het veemarktterrein een aanvang wordt gemaakt, dienen naar onze mening thans de nodige voorbereidingen te worden getroffen voor do bouw van de brug over de Iiarlingertrekvaart. De ervaring heeft n.l. geleerd, dat vooral het maken van de bovenbouw van een brug zeer tijdrovend is. ïïij hebben aan de directeur der Openbare Werken opgedragen het plan voor de bouw van de brug in gereedheid te brengen. Dit plan is thans gereed. Ter toelichting op het plan, waarvan de tekeningen en de begroting bij de stukken voor U ter inzage zijn gelegd, delen wij U het volgende mede. Het dwarsprofiel van de brug bestaat uit twee rijwegen, elk ter breed te van 7.00 m, gescheiden door een middenstrook ter breedte van 1.00 mj de naast de rijwegen geprojecteerde voetpaden krijgen een breedte van elk 3.00 m. De totale breedte van de brug wordt derhalve 21.00 m. Dit dwars profiel (met uitzondering van het gedeelte, dat de voetpaden betreft) sluit geheel aan op het dwarsprofiel van de Tesselschadestraat en gaat in de Lange Marktstraat over op een wegbreedte van 12.00 m via een gedeelte, dat zal bestaan uit twee rijwegen van 5«80 m breed, met een tussenstrook van 1.00 m. Voor het verwezenlijken van dit plan zal een gedeelte van de betonconstructie op het oude veemarktterrein moeten worden gesloopt. De ruime breedte van de brug met gescheiden rijwegen is noodzakelijk voor het vervferken van het ter plaatse te verwachten verkeer. De hoogteligging van de brug is voor de bovenkant van het rijdek bepaald op 2»40 m F.Z.P. en is gelijk aan de hoogte van de nieuwe brug over de Iiarlingertrekvaart, gelegen in het verlengde van de Heliconweg. De construc tiehoogte van de klap zal 1.00 m bedragen, zodat de onderkant van de brug op 1.40 m F.Z.P. komt te liggen. De doorvaartbreedte is in overleg met de Provinciale Waterstaat vastge steld op 8.00 m, hetgeen overeenkomt met de doorvaartbreedte van de IToor- derbrug en van de geprojecteerde brug over de Dokkumer Ee en van de ontwor pen Prins Hendrikbrug. De brug heeft naast de beweegbare overbrugging twee vaste overbruggin gen elk ter breedte van 6.00 m. De landhoofden zijn niet in de vaart uit gebouwd, doch in de oeverlijn gehandhaafd. De gehele brugconstructie over spant daardoor het doorgaande kanaalprofiel van walmuur tot walmuur. De vaste overbruggingen krijgen een doorvaarthoogte van 1.75 m F.Z.P. Het bedieningshuisje voor de dienstdoende brugwachter is op de zuid zijde van het oostelijke landhoofd geprojecteerd. Aan de oostzijde van de doorvaartopening is de kelderruimte ontworpen, waarin de staart van de klap met de contragewichten wordt ondergebracht en de bewegingsinrichting met de elektrische installatie wordt opgesteld. "Ter"

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1960 | | pagina 509