Hot enko11arief
In deze tariefgroep bedraagt de stroomprijs 26-1- cent per kïïh (zonder
vastrechto
Uit bovenstaand overzicht blijkt, dat nog steeds de grootste groep
kleinverbruikers stroom afneemt tegen het enkeltariefal valt een gestage
terugloop te constateren. Het gemiddelde verbruik bedraagt circa 200 kWh,
terwijl reeds bij een jaarverbruik van l60 a 170 kïïh overgang naar één
der ruimte-tarieven voor de verbruikers voordeliger is. In deze tarief
groep bevinden zich dan ook verbruikers, die reeds bij het huidige ver-
bruiksniveau, indien zij daarom zouden verzoeken, voor zich voordeliger
zouden kunnen worden ingedeeld in een andere tariefgroep.
Anderzijds bevindt zich onder de verbruikers, die stroom afnemen te
gen het enkeltarief, een niet onbelangrijk aantal verbruikers, wier stroom
verbruik dermate laag is, dat de stroomopbrengst niet eens voldoende is
om de zogenaamde verbruikerskosten - waaronder worden verstaan de kosten
van meteropneming, incasso en administratie- welke circa 20,-- per ver
bruiker per jaar bedragen, te dekken. Bedrijfseconomisch gezien vormt dit
dan ook het grootste bezwaar tegen het enkeltarief. Het overgrote deel
der electriciteitsbedrijven, waaronder het p.E.B. Friesland, kent dan ook
dit tarief voor huishoudelijke doeleinden niet meer. Gezien de totale
positie van ons distributiebedrijf menen wij U te moeten voorstellen de
mogelijkheid voor een nieuwe verbruiker om met ingang van 1 januari 1961
stroom te gaan afnemen tegen het enkeltarief, te beëindigen. I)e verbrui
kers die op deze datum nog gebruik maken van het enkeltarief, zullen suc
cessievelijk, na een goede voorlichting vanwege het bedrijf, naar andere
tarieven dienen over te gaan.
liet ruimte-enkeltarief
Bij dit tarief bedraagt de kïïh-prijs 13-g- ct en het vastrecht 90ct per
eenheid per jaar.
In het algemeen behoren in het vastrecht verdisconteerd te zijn de ver-
bruikerskosten (hiervoor reeds nader omschreven) en een gedeelte van de
zg. capaciteitskosten (hieronder worden verstaan de kosten van de centra
le of voor een distributiebedrijf de aan het strcomleverend bedrijf te
betalen kw-vergoeding, de kosten van transformatie en de kosten van het
kabelne t)
Het behoeft geen betoog, dat de verbruikerskosten en een deel van
de capaciteitskosten niet rechtstreeks afhankelijk zijn van de hoeveel
heid afgenomen kWh, zodat een splitsing van de stroomprijs in een vast
recht en een kïïh-vergoeding alleszins redelijk is.
IJadere bestudering van het bestaande ruimte-enkeltarief heeft ons
tot de overtuiging gebracht, dat het vastrecht bij het huidige kostenni
veau te laag is en dat do hoge kWh-prijs belemmerend werkt voor een verdere
verbruik son twikkelingzodat het aanbeveling verdient het ruimte-enkel
tarief te vervangen door een (ander) vastrecht-en neltarief met een vast
recht van 1,80 per eenheid en een kïïh prijs van 7~a cent, dat mede aan
sluit bij het vastrecht-enkeltarief zgnH-tarief) dat bij het PEB in
gebruik is. Ook hier achten wij het wenselijk, dat de verbruikers die
op 1 januari 1961 stroom afnemen tegen het ruimte-enkeltarief in de ge
legenheid blijven om dit te doen, zodat wij u voorstellen het ruimte-en
keltarief per 1 januari 1961 te blokkeren.
liet ruimte-dubbel tarief
Bij dit tarief bedraagt het vastrecht 1,20 per eenheid per jaar.
Be kwhvprijs bedraagt 1.5 cent gedurende de aren van hoogtarief en 8 cent
gedurende de uren van laagtarief.
Be uren van hoogtarief zijn:
in de maanden januari, november en december van 17.10 tot 21.00 uur
in de maanden februari en oktober van 18.10 tot 21.00 uur
en in de maand maart van 19.IO tot 21.00 uur.
Het dubbeltarief, met een hogere kïïh-prijs gedurende de uren van hoogta
rief, beoogt het stroomverbruik in spertijd zoveel mogelijk te beperken.
"Bit"
Bit streven vloeit voort uit het feit, dat de gemeente naar de grootste
gelijktijdige belasting, die gedurende bepaalde uren van de wintermaan
den optreedt, een hoge kïï-vergoeding aan het stroom!everend bedrijf
moet betalen.
Hadere bestudering van het effect van het dubbel-tarief voor huis
houdelijke doeleinden heeft ons tot de overtuiging gebracht, dat het
tijdstip, waarop stroom voor huishoudelijke doeleinden wordt afgenomen,
niet in overwegende mate wordt bepaald door het tarief.
Het stroomverbruik voor huishoudelijke doeleinden bestaat uit twee
componenten, te weten lichtverbruik en verbruik door huishoudelijke toe
stellen. Het lichtverbruik valt, ongeacht het tarief, steeds mede in de
spertijd, terwijl het gebruik van elektrische huishoudelijke toestellen
in hoge mate wordt bepaald door de huishoudelijke gewoonten. Van de
stroom, die tegen het ruimte-dubbel tarief wordt afgenomen, wordt momen
teel circa 20in de spertijd en 80$ huiten spertijd afgenomen. Wij me
nen, dat het laten vervallen van het hoger tarief in de spertijd geen
belangrijke verandering in het verbruikspatroon van de huishoudelijke
verbruikers zal veroorzaken. Practised geen enkel ander bedrijf heeft
dan ook het ruimte-dubbeltarief voor huishoudelijke doeleinden. Afschaf
fing betekent voor de gemeente een belangrijke besparing op de aanschaf
van dure dubbel-tariofmetersdie de verbruikers extra betalen in de me
terhuur, en op de voorzieningen in het kabelnet in verband met de scha
keling der meters (geen proefdraden of ontvangers meer).
Wij zijn dan ook van oordeel, dat cok het ruimte-dubbeltarief met
ingang van 1 januari 1961 dient te worden geblokkeerd.
V/ij hebben berekend, dat invoering van het voorgestelde vastrecht-enkel
tarief (H-tarief) met oen vastrecht van 180 per eenheid en een kïïh-
prijs van 75 cent bij het huidige verbruiksniveau, in vergelijking met
de bestaande ruimte-tarievengeen nadelige financiële consequenties op
levert, zodat uit dien hoofde geen bezwaar bestaat tegen de voorgestel
de wijziging.
Onder mededeling dat de Financiële Commissie en de Commissie voor
de Energiebedrijven zich met het vorenstaande kunnen verenigen, stellen
wij U voor te besluiten overeenkomstig bijgevoegd ontwerp-besluit.
Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden
A.A.M. van der Heulen, Burgemeester
de Jong, Secretaris.
Verzonden 17 december I960.