Straataanleg en naken spooraansluiting op industrieterrein Van Harinxma-
kanaal
Bijlage no. 130. Leeuwarden, 26 april 1961.
Aan de Gemeenteraad.
Bij besluiten van Uw Raad van 26 augustus 1959 en 28 oktober 1959 wer
den kredieten beschikbaar gesteld voor het uitvoeren van de plannen tot
het aanleggen van straten op het industrieterrein Van Harinxmakanaal.
Deze plannen, welke inmiddels zijn gerealiseerd, betroffen de aanleg van de
Lorentzkade, de Galvanistraatde Marconistraat, de James Wattstraat, als
mede de Zwcttestraat en de Edisonstraatde beide laatste alleen voor wat
betreft de gedeelten, geprojecteerd ten zuiden van de James Vattstraat.
In verband met het feit, dat onderhandelingen zijn gevoerd omtrent
het vestigen van enkele industrieën in het noordelijkste gedeelte van liet
industrieterrein Van Harinxmakanaal, welke onderhandelingen praktisch zijn
afgesloten, is het noodzakelijk, dat binnenkort kan worden overgegaan tot
het doortrekken van de Edisonstraat in noordelijke richting. De directeur
der Openbare Vlerken heeft hiervoor een plan ontworpen, dat bij de stukken
voor ter inzage is gelegd. Dit plan, dat overeenstemt met het in voorbe
reiding zijnde ontwerp tot wijziging van het ter plaatse geldende uitbrei
dingsplan, omvat de aanleg van de rijweg ter breedte van 6.00 n en ter
lengte van ongeveer 425 m. In het plan is begrepen de aanleg van de rio
lering. De kosten van een en ander worden geraamd op f.56.500,--- Hierbij
is geen rekening gehouden met de kosten van verlichting, herstraten en
trottoiraanleg. Voor de uitvoering van deze voorzieningen zal t.z.t. in
groter verband het benodigde krediet worden gevraagd.
In het door Uw Raad vastgestelde uitbreidingsplan voor het onderhavi
ge industrieterrein is rekening gehouden met de mogelijkheid tot het maken-
van een aansluiting op het spoorwegnet. Teneinde nu de outillage van het
industrieterrein tijdig te kunnen completeren hebben wij met de N.V. Neder-
landse Spoorwegen onderhandeld over de aanleg van de ontworpen spooraanslui
ting. T/ij achten het namelijk van groot belang, dat de ter plaatse reeds
gevestigde en de in de toekomst nog te vestigen industrieën van de spoor
aansluiting gebruik sullen kunnen maken. Het is daarom nodig, dat een zgn.
stamlijn wordt aangelegd. Deze is geprojecteerd vanaf de splitsing van de
spoorlijnen naar Harlingen en Heerenveen in zuid-westelijke richting en
verder in zuidelijke richting langs de oostkant van de Zwettestraat tot aan
de Lorentzkade. De industrieën, die een spoorverbinding wensen, zullen dan
op eigen kosten moeten zorgen voor hot aanleggen van een aftakking van de
stamlijn. Deze aftakking zal op eigen grond dienen te worden aangelegd;
de stamlijn is ontworpen op grond, welke eigendom blijft van de Gemeente.
De N.V. Nederlandse Spoorwegen is bereid aan de totstandkoming van deze
spooraansluiting medewerking te verlenen, onder voorwaarde, dat, zoals ge
bruikelijk is, de aanleg van de stamlijn voor rekening van de Gemeente
door haar N.V. wordt verzorgd.
Dit werk omvat het voorzoveel nodig graven van ounetten enz. voor do
te leggen en om te schiften sporen op het terrein van de N.V.het leveren
en aanbrengen van ballastzand en -grind ten behoeve van het te maken bal-
lastbed en het leggen van sporen en wissels, het opbreken, wijzigen, on-
schiften enz. van een gedeelte bestaand spoor op het terrein van de N.V.
het optrekken en zoveel nodig wijzigen van een bestaande wissel, alsmede
het leveren on aanbrengen van stelconplaten in de gedeelten spoor, waar
deze de bestrating kruist. De kosten van dit werk worden geraamd op
f.90.000,--.
Daarnaast zal de Gemeente nog de volgende werkzaamheden moeten uit
voeren, het graven van cunetten op het industrieterrein, het maken van
draineerslcuven tussen en/'of naast de te leggen sporen en wissels, het