- 28 -
5. Een lid achtte de werkmetho
de bij de krotopruining niet
juist. Door het gedeeltelijk
afbreken van te saneren wijken,
wordt het wonen in de nog over
blijvende woningen gevaarlijk.
Dit lid drong er daarom op aan
ook do overblijvende percelen
in gedeeltelijk ontruimde wij
ken zo snel mogelijk af te bre
ken.
Gezien de grote woningnood lijkt
al te grote spoed bij de sanering
van de wijk ten oosten van de Ble-
kerstraat ons niet wenselijk* Het
elders onderbrengen van de hier wo
nende gezinnen is geen eenvoudige
z aak
V/ij streven er naar vrijkomende
porcelen in te saneren gebieden zo
spoedig mogelijk te laten afbreken.
Daarbij worden maatregelen genomen
tot wering van gevaar voor naastle-
gers
Tot afbraak van percelen kan oors
worden overgegaan nadat do Gemeente
deze in eigendom heeft verkregen.
Yolgno. 198.
1. Eon lid deelde mode uit het
staatje van woningzoekenden te
hebben geooncludoerd, dat er
grote vraag is naar goedkope
woningen
Kan aan dozo vraag worden vol
daan?
2, Een lid zou gaarno oon nade
re specificatie ontvangen van
de vraag naar woningen mot oen
huur benedon 15,--, omdat
stellig vele woningzoekenden
niet neer dan 10,-- of zolfs
nog minder kunnen betalen.
Een ander lid vroeg oen
specificatie van het aantal
aanvragen om een woning met een
hv r van 15» of hoger.
Het is niet mogelijk aan de vraag
naar goedkope woningen te voldoen.
Wij verwijzen naar het
5 opgenomen overzicht.
in bijlare
Tolgno. 200.
1. Een lid vroeg of uit het te
ruglopen van de post vorde-
ringskosten moet v/orden afge
leid, dat vordering van woon
ruimte bijna niet neer voor
komt. Als dit het geval is,
komt dit dan doordat er minder
nood is of door een grotere
bereidheid tot modewerking van
de huiseigenaren? Of is mis
schien het beleid van Burge
meester on Wethouders in dit
opzicht gewijzigd?
Het is do laatste jaren in toene
mende mate mogelijk gebleken mot
huiseigenaren tot overeenstemming tc
komen omtrent de bewoning van vrij
komende percelen, -waarbij de bevoegd
hoid tot vordering als stok achter
de deur niettemin nog goede diensten
bewij st
- 29 -
Hoofdstuk VI.
Yolgno. 20A.
1. Een lid zou gaarne een sche
ma ontvangen van de planning van
het stratenonderhoud en daarbij
gaarne vernemen hoe het systeem
is dat bij de keuze en de volgor
de der objecten gehanteerd wordt.
Ook vroeg dit lid hoe de wij
ze van uitvoering wordt gekozen
en welke wijze het meest gebrui
kelijk is.
2. Verder werd gevraagd of er
voldoende coördinatie is tussen
Openbare Werken en andere dien
sten zoals de Energiebedrijven
de I.Y/.G.L. en de P.T.T., hoe
deze is geregeld en op welke wij
ze zo nodig getracht wordt de co
ördinatie nog te verbeteren, op
dat pas herstelde straten niet
na korte tijd weer behoeven te
worden opgebroken.
5. Over de controle op de uit
voering deelde dit lid voorts
nog mede de indruk te hebben, dat
deze soms niet voldoende is. Ook
zou er beter op kunnen worden
toegezien dat er planmatig wordt
gewerkt.
4- Een ander lid meende, dat
het nodig is bij opbreken van
straten de stadsautobusdienst
tijdig te waarschuwen, hetgeen
niet altijd gebeurt.
Er is een plan in studie om de
voornaamste straten van een gesloten
wegdek te voorzien. Wij stellen ons
voor de Raad hierover t.z.t. een voor
stel te doen. Of en in welke mate
dit plan voor verwezenlijking in aan
merking zal komen, zal o.m. van de
financiële mogelijkheden afhangen.
Alle tekeningen van Openbare Y/erken
gaan vóór of gelijktijdig met de in
diening bij Burgemeester en Wethou
ders naar alle bedrijven. Sinds onge
veer twee jaar vindt elke maand een
vergadering plaats van alle bij de
uitvoering van werken betrokken tech
nische ambtenaren of hoofdopzichters
van alle bedrijven (Openbare Y/erken,
I.Y/.G.L., P.T.T., P.E.B., G.E.B.).
Van de bedrijven wordt alle medewer
king verkregen om hun werkzaamheden
aan die van Openbare Werken aan te
passen. Wij zijn van mening dat op
deze v/ij ze een zeer goede coördinatie
wordt verkregen. Het is echter slechts
in beperkte mate mogelijk vooruit te
zien en soms ontbreken de financiële
middelen om die werkzaamheden uit te
voeren, die uit overwegingen van co
ördinatie het meest gewenst zouden
zijn. Ook onder pas her3trate verhar
dingen kunnen storingen optreden.
De mening, dat de controle niet
voldoende zou zijn, delen wij niet.
Het is gebruikelijk de stadsauto
busdienst te waarschuwen bij opbre
kingen in de busroutes. Door het zeer
grote aantal opbrekingen en doordat
verschillende diensten hierbij zijn
betrokken komt het echter wel eons
voor, dat te laat wordt gewaarschuwd
of dat de v/aarsohuwing achterwege
blijft.