I Vaststelling uitbreidingsplan in onderdelen "Industriegebied Schenkenschans arden, 6 maart 1962 Aan de Gemeenteraad. Zoals IJ bekend is heeft met ingang van 1 januari 1962 een grenswij ziging plaats gevonden met de gemeente I.Ienaldumadeel waarbij o.a. het gebied ten oosten van het Van Harinxmakanaal en ten zuiden van de Harlin- gervaart en het verbindingskanaal tussen de beide genoemde kanalen bij do gemeente Leeuwarden is gevoegd. Deze grenswijziging is tot stand geko- □efi met het oog op de verdere industriële ontwikkeling van onze Gemeente. Voor het gebied, gelegen ten zuiden van de spoorlijn Leeuwarden-Har- lingen heeft de Raad der gemeente Menaldumadeel op ons verzoek het vorige jaar een uitbreidingsplan in onderdelen, genaamd "Industriegebied De Zwette" vastgesteld, welk plan inmiddels, behoudens voor wat betreft de bestemming van een smalle strook langs het Van Harinxmakanaal, door Gede puteerde Staten is goedgekeurd. Wij zullen U binnenkort een voorstel doen tot wijziging van het genoemde uitbreidingsplan met betrekking tot het niet-goedgekeurde gedeelte. De directeur der Openbare Werken heeft intussen een uitbreidingsplan in onderdelen ontworpen voor het gebied ten noorden van de spoorlijn Leeuwarden-Harlingen, welk plan wij U thans ter vaststelling aanbieden. Kot ontwerp-plan, waaraan wij de naam "Industriegebied Schenkenschans" hebben gegeven, alsmede de ontwerp-bobouwingsvoorschriften, liggen voor U bij de stukken ter inzage. Ter toelichting delen wij TJ het volgende mde. Het plan heeft betrekking op gronden, gelegen tussen de zuidzijde van de spoorlijn Leeuwarden-Harlingen, het Van Harinxmakanaal, het ver bindingskanaal tussen het laatstgenoemde kanaal en de Harlingcrvaart en de bestaande bedrijven aan de -noordelijke industriehaven. Aan de zuid zijde sluit het plan geheel aan bij het uitbreidingsplan "Industriegebied De Zwette". De beschikbaar komende bouwterreinen zijn bestemd tot industrie gebied Het gebied zal aan de oostzijde bereikbaar zijn via een weg, welke aansluit op de Harshallweg. Deze weg loopt door tot aan het Van Harinxma kanaal en vormt via een onderdoorgang onder de spoorbrug over hot ge noemde kanaal tevens de verbinding met de industriegebieden "Van Harinxma kanaal" en "ie Zwette". Ten behoeve van een doelmatige verkaveling is nog een tweetal wegen geprojecteerd, welke wegen aan de noordzijde van het plan met elkaar in verbinding staan. Langs de westelijke ontsJ-uitingsweg en in het noorden van het plan, evenwijdig aan het verbindingskanaal, is een spoorwegraccor- dement geprojecteerd, dat aansluit op het spoorwegemplacement. Evenals dit het geval is in het industriegebied "De Zwette" is ook in dit plan een verbreding van het Van Harinxmakanaal en het malcen van een vaste oevervoorziening mogelijk ten behoeve van de zich aldaar vestigende bedrijven. Eveneens is een verbreding mogelijk van het genoemde verbin dingskanaal. De beschikbaar komende terreinen kunnen naar behoefte in eote en kleine eenheden worden verkaveld. Ter verlevendiging van het straatbeeld zijn enkele beplantingen ge projecteerd. Het ontwerp-plan en de ontwerp-bebouwingsvoorschriften hebben vanaf 5 februari jl. gedurende vier weken ter inzage gelegen. De heer K.B.Hyl- lcema te Akkrum heeft bij schrijven van 26 februari 1962 bij ïïw Raad be zwaren tegen het ontwerp-plan ingediend. Dit bezwaarschrift ligt voor U bij de stukken ter inzage. Het is binnen de wettelijke tenttijil ingediend.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1962 | | pagina 144