Bouw nieuwe 2e Kanaalbrug Bijlage no. 6b. Leeuwarden, IJ februari 1962. Aan de Gemeenteraad. Do verbinding tussen de Julianastraat en de Franklinstraatwelke belde straten deel uitmaken van de toekomstige ringweg in onze stad, wordt thans gevormd door de 2e Kanaalbrug over het ïïieuwe Kanaal. Deze smalle en verouderde brug voldoet niet meer aan de eisen, welke het moderne ver keer aan een brug in een dergelijke belangrijke weg stolt. In verband hiermede hebben wij maatregelen gencncn, opdat binnen afzienbare tijd tot do bouw van een nieuwe 2e Kanaalbrug zal kunnen worden overgegaan. De directeur dor Openbare Y/erken heeft hiervoor een plan ontvrarpen dat bij de stukkon voor ff tor inzage is gelogd. Tor nadere toelichting op dit plan delon wij U hot volgende mede. Voor het verkrijgen van oen juisto ligging ton opzichte van de aan sluitende ringweggedeelten zal de as van de nieuwe brug 5 m oostelijk van dio van de bestaande brug komen te liggen. liet dwarsprofiel van do nieuwe brug is ontworpen in overeenstemming met dat van de thans gereed zijnde Hormesbrug, nloen middenbaan ter breedte van 9.00 u, parallelwegen mot oon breedte van 4*00 m, die van dc middenbaan zijn gescheiden door ver hoogde stroken tor breedte van 1.00 ;n; de naastliggende trottoirs krijgen oon breedte van 2.00 m. De hoogteligging van de brug is voor do bovenkant van hot rij dok bepaald op 2.40 a F.Z.P. Do construotiehoogte van do klap zal 90 en bedragen, zodat do onderkant van uc brug op ongeveer 1.50 r. F.Z.P. komt tc liggen. Do doorvaartwijdte van do brug is gestold op 3.00 m, hetgeen over eenkomt met do doorvaartwijdto van de Ifoorderbrug. Deze wijdte is ook aangehouden bij hot ontwerpen var do nieuwe Verlaatsbrug, do Prins Hen- drikbrug on do brug ovor de Dokkumer 3e. Do doorvaartwijdte van do vasto ovorspanningon is ontworpen mot oen breedte van S.00 m; do onderkant van deze ovorspanningon komt op 1.82 m F.Z.P. Bij oen waterstand van 20 cm F.Z.P. blijft er dus onder do vasto overspanningen oen hoogte van 1.60 m over, zodat do brug voor do kloinoro vaartuigen niet geopend be hoeft to worden. Hot bodi oningshui s j e is aan de zuidwest zijde geprojecteerd. Aan de zuidzijde van de doorvaartopening is do kolder ontworpen, waarin do staart van do klap mot do contragewichten wordt ondor ebrachIook do 11er werken worden in deze kolder ondergebracht. Do afsluiting van do brug zal goschiodon door elektriseh-hydraupioch to bewegen bomen. De sluitboom- kasten kunnen daardoor zeer klein worden gehouden. Do kolder, pijler, landhoofden en vasto overbruggingen zullen worden geconstrueerd van gewapend beton; het kunstwerk zal op gewapend-betonpalen worden gefundeerd. Tijdens de uitvoering van do werkzaamheden voor de bouw van deze brug zal het wegverkeer tor plaatse begrijpelijkerwijs moeten worden ge stremd. Dit 'verkeer zal daarom tijdelijk mooten worden omgeleid. Hot is niet mogelijk dit veelal zware verkeer via do lo Kanaalbrug to leiden, omdat do constructie van dezo brug zulks niet toelaat en bovendien ornaat de capaciteit van deze brug en van do toegangswegen to gering zijn, zodat opstoppingen zijn te vrezen. Het omleiden van hot verkeer over oon langere afstand door oen godooltc van de binnenstad achten wij ook niet aanvaard baar. Als cnigo oplossing zien wij het bouwen van een beweegbare noodbrug ovor hot Iliouwo Kanaal ter hoogte van de Alma Tadcmastraat

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1962 | | pagina 89