Bouw nieuwe 2e Kanaalbrug
Bijlage no. 6b. Leeuwarden, IJ februari 1962.
Aan de Gemeenteraad.
Do verbinding tussen de Julianastraat en de Franklinstraatwelke
belde straten deel uitmaken van de toekomstige ringweg in onze stad, wordt
thans gevormd door de 2e Kanaalbrug over het ïïieuwe Kanaal. Deze smalle
en verouderde brug voldoet niet meer aan de eisen, welke het moderne ver
keer aan een brug in een dergelijke belangrijke weg stolt. In verband
hiermede hebben wij maatregelen gencncn, opdat binnen afzienbare tijd
tot do bouw van een nieuwe 2e Kanaalbrug zal kunnen worden overgegaan.
De directeur dor Openbare Y/erken heeft hiervoor een plan ontvrarpen
dat bij de stukkon voor ff tor inzage is gelogd. Tor nadere toelichting
op dit plan delon wij U hot volgende mede.
Voor het verkrijgen van oen juisto ligging ton opzichte van de aan
sluitende ringweggedeelten zal de as van de nieuwe brug 5 m oostelijk van
dio van de bestaande brug komen te liggen. liet dwarsprofiel van do nieuwe
brug is ontworpen in overeenstemming met dat van de thans gereed zijnde
Hormesbrug, nloen middenbaan ter breedte van 9.00 u, parallelwegen mot
oon breedte van 4*00 m, die van dc middenbaan zijn gescheiden door ver
hoogde stroken tor breedte van 1.00 ;n; de naastliggende trottoirs krijgen
oon breedte van 2.00 m. De hoogteligging van de brug is voor do bovenkant
van hot rij dok bepaald op 2.40 a F.Z.P. Do construotiehoogte van do
klap zal 90 en bedragen, zodat do onderkant van uc brug op ongeveer
1.50 r. F.Z.P. komt tc liggen.
Do doorvaartwijdte van do brug is gestold op 3.00 m, hetgeen over
eenkomt met do doorvaartwijdto van de Ifoorderbrug. Deze wijdte is ook
aangehouden bij hot ontwerpen var do nieuwe Verlaatsbrug, do Prins Hen-
drikbrug on do brug ovor de Dokkumer 3e. Do doorvaartwijdte van do vasto
ovorspanningon is ontworpen mot oen breedte van S.00 m; do onderkant van
deze ovorspanningon komt op 1.82 m F.Z.P. Bij oen waterstand van 20 cm
F.Z.P. blijft er dus onder do vasto overspanningen oen hoogte van
1.60 m over, zodat do brug voor do kloinoro vaartuigen niet geopend be
hoeft to worden.
Hot bodi oningshui s j e is aan de zuidwest zijde geprojecteerd. Aan de
zuidzijde van de doorvaartopening is do kolder ontworpen, waarin do
staart van do klap mot do contragewichten wordt ondor ebrachIook do
11er werken worden in deze kolder ondergebracht. Do afsluiting van do brug
zal goschiodon door elektriseh-hydraupioch to bewegen bomen. De sluitboom-
kasten kunnen daardoor zeer klein worden gehouden.
Do kolder, pijler, landhoofden en vasto overbruggingen zullen worden
geconstrueerd van gewapend beton; het kunstwerk zal op gewapend-betonpalen
worden gefundeerd.
Tijdens de uitvoering van do werkzaamheden voor de bouw van deze
brug zal het wegverkeer tor plaatse begrijpelijkerwijs moeten worden ge
stremd. Dit 'verkeer zal daarom tijdelijk mooten worden omgeleid. Hot is
niet mogelijk dit veelal zware verkeer via do lo Kanaalbrug to leiden,
omdat do constructie van dezo brug zulks niet toelaat en bovendien ornaat
de capaciteit van deze brug en van do toegangswegen to gering zijn, zodat
opstoppingen zijn te vrezen. Het omleiden van hot verkeer over oon langere
afstand door oen godooltc van de binnenstad achten wij ook niet aanvaard
baar. Als cnigo oplossing zien wij het bouwen van een beweegbare noodbrug
ovor hot Iliouwo Kanaal ter hoogte van de Alma Tadcmastraat