3* Verbeteren en doortrekken van de Marshallweg. Bijlage no. 155- Leeuwarden, 28 mei 1QÓ2. Aan de Gemeenteraad. Teneinde een zo kort mogelijke, goede verbinding tot stand te brengen tussen het stadscentrum enerzijds en de ten westen en zuidwesten van de stad geprojecteerde en reeds in exploitatie zijnde industrieterreinen anderzijds, hebben wij een plan doen ontwerpen voor het verbeteren en doortrekken van de Marshallweg en voor het aanleggen van de daarop aansluitende weggedeelten op het industrieterrein. Totnutoe worden de verbindingen met het industriegebied gevormd door de Snekertrekweg, die aansluit aan het ncordeli jkeeinde van de Zwettestraat, en door de Nijlansdyk, die via de onderdoorgang onder de spoorlijn Leeuwarden-Zwolle het uiterste zuidelijke gedeelte van de industrieterreinen bereiktDoortrekking van de Marshallweg betekent, dat een rechtstreekse verbinding met het hart van het industriegebied in deze Gemeente ontstaat. Daarmede worden tevens de belan gen gediend van de reeds aan de Marshallweg gevestigde bedrijven. Verder moet er rekening mede orden gehouden, dat het ontworpen industrieterrein "Schenken schans" op het wegennet dient te worden aangesloten via de doorgetrokken Mar shallweg. Ook in dit opzicht zal deze weg derhalve een belangrijke functie krij gen te vervullen. Het plan, dat wij thans ter vaststelling aan Uw Raad voorleggen, kan in verschillende onderdelen worden gesplitst. Het eerste deelplan betreft het verbeteren en doortrekken van de Marshall weg (inclusief het verbeteren van een klein gedeelte van de Snekertrekweg) vanaf de scheiding tussen de eigendommen van de Frico en de C.A.F. tot aan de ZwettestraatWij mogen U terzake verwijzen naar de bij de stukken overgelegde situatietekening, gemerkt Ind. A-15-09. Hieruit blijkt, dat voor de C.A.F. een rijweg met een breedte van 7.00 m is ontworpen, die zich door de keuze van het verhardingsmateriaal duidelijk zal aftekenen tussen enerzijds de kadeverharding van 5.00 m breedte en anderzijds het verharde terrein voor de gebouwen van de C.A.F., dat een breedte heeft van 8.50 - 11.00 m. Voor iiet aanleggen Van de rij weg ter breedte van 7.00 m moet de bestaande los- en laadinstallatie van de C.A.F., 'welke installatie nu nog haar steunpunten in de openbare weg heeft, wor den gewijzigd en verplaatst. V/ij zullen ons terzake met de vergunninghoudster, die wij reeds met ons voornemen op de hoogte hebben gesteld, nader in verbinding stellen teneinde te trachten een voor beide partijen aanvaardbare oplossing te berwerkstelligen Uitvoering van dit plan betekent voorts, dat de brug over de mond van de spoorweghaven, de Doksbrug, wordt afgebroken en dat het water ter plaatse wordt gedempt. Met de N.VNederlandsche Spoorwegen is hieromtrent in principe over eenstemming bereiktWij komen hier nog nader op terug. Door deze demping is hot mogelijk de rijweg de volle breedte van 7.00 m te geven en bovendien nog een parkcerstrook aan te leggen. Ter afsluiting van de gedempte havenmond zal een kademuur ter lengte van J- 77 m langs de Harlingertrekvaart moeten worden aange bracht. Deze muur, waarvan de bouw in het plan is opgenomen, is berekend voor een bodemdiepte vóór de muur van 4.00 m - FZPDeze diepte is afgestemd op die, welke in de toekomst zeer waarschijnlijk aan het Van Harinxmakanaal zal worden gegeven De vormgeving van de aansluiting van de Snekertrekweg op de Marshallweg is zodanig gekozen, dat de Marshallweg duidelijk do hoofdroute vormtHot verkeer van de Snekertrekweg wordt door een verkeersgeleider praktisch loodrecht op de Marshallweg gebrachtDe voor het tot stand brengen van deze oplossing benodig de grond heeft de Gemeente reeds aangekocht De Marshallweg krijgt vanaf dit punt een rijwegbreedte van 9.00 m, met aan do zuidzijde een trottoir tor breedte an 2.00 m. Dit trottoir zal op een aantal plaatsen door inritten moeten wordcr. onderbroken. De rijwegverharding zal,

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1962 | | pagina 38