3*
Verbeteren en doortrekken van de Marshallweg.
Bijlage no. 155- Leeuwarden, 28 mei 1QÓ2.
Aan de Gemeenteraad.
Teneinde een zo kort mogelijke, goede verbinding tot stand te brengen
tussen het stadscentrum enerzijds en de ten westen en zuidwesten van de stad
geprojecteerde en reeds in exploitatie zijnde industrieterreinen anderzijds,
hebben wij een plan doen ontwerpen voor het verbeteren en doortrekken van de
Marshallweg en voor het aanleggen van de daarop aansluitende weggedeelten op
het industrieterrein.
Totnutoe worden de verbindingen met het industriegebied gevormd door de
Snekertrekweg, die aansluit aan het ncordeli jkeeinde van de Zwettestraat, en
door de Nijlansdyk, die via de onderdoorgang onder de spoorlijn Leeuwarden-Zwolle
het uiterste zuidelijke gedeelte van de industrieterreinen bereiktDoortrekking
van de Marshallweg betekent, dat een rechtstreekse verbinding met het hart van
het industriegebied in deze Gemeente ontstaat. Daarmede worden tevens de belan
gen gediend van de reeds aan de Marshallweg gevestigde bedrijven. Verder moet er
rekening mede orden gehouden, dat het ontworpen industrieterrein "Schenken
schans" op het wegennet dient te worden aangesloten via de doorgetrokken Mar
shallweg. Ook in dit opzicht zal deze weg derhalve een belangrijke functie krij
gen te vervullen.
Het plan, dat wij thans ter vaststelling aan Uw Raad voorleggen, kan in
verschillende onderdelen worden gesplitst.
Het eerste deelplan betreft het verbeteren en doortrekken van de Marshall
weg (inclusief het verbeteren van een klein gedeelte van de Snekertrekweg)
vanaf de scheiding tussen de eigendommen van de Frico en de C.A.F. tot aan de
ZwettestraatWij mogen U terzake verwijzen naar de bij de stukken overgelegde
situatietekening, gemerkt Ind. A-15-09. Hieruit blijkt, dat voor de C.A.F. een
rijweg met een breedte van 7.00 m is ontworpen, die zich door de keuze van het
verhardingsmateriaal duidelijk zal aftekenen tussen enerzijds de kadeverharding
van 5.00 m breedte en anderzijds het verharde terrein voor de gebouwen van de
C.A.F., dat een breedte heeft van 8.50 - 11.00 m. Voor iiet aanleggen Van de rij
weg ter breedte van 7.00 m moet de bestaande los- en laadinstallatie van de
C.A.F., 'welke installatie nu nog haar steunpunten in de openbare weg heeft, wor
den gewijzigd en verplaatst. V/ij zullen ons terzake met de vergunninghoudster,
die wij reeds met ons voornemen op de hoogte hebben gesteld, nader in verbinding
stellen teneinde te trachten een voor beide partijen aanvaardbare oplossing te
berwerkstelligen
Uitvoering van dit plan betekent voorts, dat de brug over de mond van de
spoorweghaven, de Doksbrug, wordt afgebroken en dat het water ter plaatse wordt
gedempt. Met de N.VNederlandsche Spoorwegen is hieromtrent in principe over
eenstemming bereiktWij komen hier nog nader op terug. Door deze demping is
hot mogelijk de rijweg de volle breedte van 7.00 m te geven en bovendien nog een
parkcerstrook aan te leggen. Ter afsluiting van de gedempte havenmond zal een
kademuur ter lengte van J- 77 m langs de Harlingertrekvaart moeten worden aange
bracht. Deze muur, waarvan de bouw in het plan is opgenomen, is berekend voor
een bodemdiepte vóór de muur van 4.00 m - FZPDeze diepte is afgestemd op die,
welke in de toekomst zeer waarschijnlijk aan het Van Harinxmakanaal zal worden
gegeven
De vormgeving van de aansluiting van de Snekertrekweg op de Marshallweg is
zodanig gekozen, dat de Marshallweg duidelijk do hoofdroute vormtHot verkeer
van de Snekertrekweg wordt door een verkeersgeleider praktisch loodrecht op de
Marshallweg gebrachtDe voor het tot stand brengen van deze oplossing benodig
de grond heeft de Gemeente reeds aangekocht
De Marshallweg krijgt vanaf dit punt een rijwegbreedte van 9.00 m, met aan
do zuidzijde een trottoir tor breedte an 2.00 m. Dit trottoir zal op een aantal
plaatsen door inritten moeten wordcr. onderbroken. De rijwegverharding zal,