No. 2578.
DE RAAD DER GEMEENTE LEEUWARDEN;
Gelezen een op 30 januari 1963 ingekomen aanvrage van het bestuu
van de Vereniging voor Christelijk kleuteronderwijs te Huizum, om gel
den uit de gemeentekas te mogen ontvangen voor de aanschaffing van
twee klassebureaus ten behoeve van de kleuterschool aan de Ludolf Bak-
huizenstraat 32 en van een leidsterstoel ten behoeve van de kleuter
school aan de Borniastraat 125;
overwegende, dat de aanvrage voldoet aan de in artikel 51 der
Kleuteronderwijswet gestelde eisen;
dat door inwilliging van de aanvrage de normale eisen, aan het
geven van kleuteronderwijs te stellen, niet zullen worden overschre
den;
gelet op het advies van Burgemeester en Wethouders van 22 febru
ari 1963 (bijlage no. 75);
BESLUIT:
de gevraagde medewerking te verlenen.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering
van
Voorzitter.
Secretaris.
Verbet ering
kruising Nieuwestad
-Westerplantage»
Bijlage no. 76. Leeuwarden, 22 februari 1963
Aan de Gemeenteraad.
In ons aan Uw Raad gerichte voorstel d.d. 12 december 1961 (bijlage
no. 371) inzake verbetering' en uitbreiding van verkeerslichteninstallaties
deelden wij U mede, dat een plan tot verbetering van het kruispunt Nieuwe-
stad-Weotorplantage in voorbereiding was. Een dergelijk, geheel uitgewerkt
plan mot kostenbegroting is thans gereed.
Uitvoering van dit plan zal een belangrijke verbetering voor het ver
keer op dit drukke punt betekenen.
Zoals U uit de bijgevoegde tekening B 48-04 moge blijken, voorziet
het plan in de plaatsing van een drietal verkeersgeleiders. Verdere rege
ling van het verkeer zal geschieden door middel van verkeerslichten bij de
stopstrepen en door het aanbrengen van wegvakken net pijlen voor het ver
keer, dat in verschillende richtingen wenst af te slaan. De wielrijders
worden daarbij langs de buitenkant geleid, met uitzondering van de wiel
rijders, die de kruising naderen uit de richting van de Vrouwenpoortsbrug
en links wensen af te slaan in de richting van de Nieuwestad. Deze wiel
rijders worden terstond over de brug, via een aparte strook, tot voorsor
teren genoopt. Met het oog hierop is de westelijke rijbaan wat breder, de
oostelijke wat smaller gemaakt dan thans het geval is.
Voor hot treffen van voorzieningen voor het weggedeelte van de Westcr-
plantag'o, dat is gelegen tussen de Nieuwestad en de Boterhoek achten wij
de tijd nog niet rijp. De aldaar door de directeur der Openbare Werken
geprojecteerde parkeerplaats zal slechts voldoende nut hebben, wanneer de
voor dit weggedeelte geldende wacht- en inrijverboden worden opgeheven.
Dit zal evenwel alleen mogelijk zijn, wanneer de weg ter plaatse, die
slechts ruim 5 m breed is, wordt verbreed tot circa 6 m. De kosten van hot
hele werk zouden hierdoor uiteraard sterk stijgen. Daarvan afgezien achten
wij het een nog groter bezwaar, dat hot saneringsplan voor de binnenstad
aan het weggedeelte in kwestie een veel belangrijker functie toekent dan
het thans bezit, waarbij de breedte op 5 B zou moeten worden gebracht.
Mede net het oog op dit nog door Uw Raad te behandelen saneringsplan
achten, wij het niet gewenst op dit punt thans voorzienin ;en te treffen,
die wellicht over enige jaren geen waarde meer hebben. Wij hebben de direc
teur dor Openbare Werken daarom verzocht voor dit gedeelte van de Westcr-
plantagc to gelegener tijd een ander plan in te dienen.
Er zij voorts nog op gewezen, dat het in de bedoeling ligt de be
staande oversteekplaats bij de Vrouwenpoortsbrug, die dn de tekening van
Openbare Vorken niet is opgenomen, te handhaven, net dien verstande, dat
deze plaats nog enigszins in noordelijke richting zal vorden verschoven
tot dicht bij de sluitbomen van de brug, waar de weg circa 4 m smaller is,
hetgeen oversteken aanmerkelijk minder riskant maakt.
Aansluitende aan het plan tot verbetering van het kruispunt heeft do
directeur dor Openbare Werken tevens een plan ingediend om het nabijge
legen stukje klinkerbestrating aan de Nieuwestad zuidzijde, dat is gele
gen tussen de Duco Martenapijp en de Westerpijp, eveneens te asfalteren.
Het behoeft geen betoog, dat uitvoering van dit kleine werk in samenhang
met een groter werk belangrijk voordeliger is dan wanneer het wordt uit
gevoerd als afzonderlijk object.
Zoals wij opmerkten ligt het in het voornemen het verkeer op de krui
sing Nieuwostad-Westerplantage te regelen door middel van verkeerslichten.
De directeur der Energiebedrijven heeft hiervoor een plan ontworpen.
Daarbij is tevens rekening gehouden met het treffen van een voorziening,
waardoor hot mogelijk zal zijn de verkeerslichten van de nieuwe installs-