geval een rationele bedrijfsvoering praktisch onmogelijk wordt gemaakt. Overi gens mogen wij U verwijzen naar de inhoud van het bezwaarschriftdat wij bij de stukken voor U ter inzage hebben gelogd. Ten aanzien van. de naar voren gebrachte bezwaren merken wij allereerst op, dat de buurtschap Schilkampen thans niet per auto bereikbaar is. In deze, wel zeer onbevredigende en voor oen juiste bedrijfsvoering wel bijzonder nadelige situatie komt echter een radicale verbetering door de aanleg -/an de weg vanaf de Schier in ©orweg naar het recreatie-oord. nabij de FroskepêlleDeze weg zal namelijk ten zuiden van de ontworpen brug over de Karkemeei oen aftakking naar Schilkampen lor ij gen. Dat het bedrijf van adressanten door hét aanleggen van be doelde weg belangrijk worde gebaat, behoeft -el geen betoog. De ontworpen weg, alsmede de brug over de Kurkemeer zullen worden gecon strueerd volgens vorkeersklasse C en derhalve geschikt zijn voer zgplandbouw- verkeer, hetgeen wil zeggen, dat toege?.aten kunnen worden voertuigen met twee assen, élk van ton hoogste 10 ton, mits doze assen ten minste 5 n uit elkaar liggen. Dit betekent, dat de voor de scheepswerf en ce machinefabriek bestemde /rechten, behoudens de enkele zeer zwareover dé weg naar Schilkampen kunnen worden vervoord. Do betekenis van deze voorziening is voor ie belde bedrijven naar or.zc mening heel groot omdat hierdoor veel tijdverlies zal worden voorkomen. Do goederen behoeven Immers niet meer extra go worden verladen en we worden overgevaren. Men zal deze goederen meteen naar die plaats op het bedrijfsterrein kunnen rijden, waar zij moeten zijn. De tot dusver bestaande slechte bereikbaarheid van de oedrijven van adressanten zal slechts blijven bestaan voor co 10 tot 20 maal por jaar voorko mende zware vrachten, die per schip moeten blijven aangevoerdIndien de loswal tegenover de scheepswerf komt te vervallen zal hiervoor een andere plaats moeten worden gevonden. Deze is naar onze mening onder meer aanwezig aan de noordzijde van het Vliet, onmiddellijk ten oosten van do Poppébrug. Weliswaar is de afstand tussen de werf en de hier aanwezige loswal groter, zodat du 3 langer moet worden gevaren, doch dit bezwaar, dat zich dus mar.r enkele keren per jaar doet gevoelen, achten wij niet van een zodanig gewicht dat alleen ter voorkoming daarvan een gedoolte van oon openbare weg en een loswal in stand zouden moeten worden gehou den De directie var. dK "T .Slectro Blikfabriek heeft toegezegd, dat er van die zijde geen bezwaar tegen bestaat, dat do bedrijven op Schilkampen van de loswal van de blikfabriek gebruik 1 - le weg naar ie Proskenolle nog niet is aangelegd. In tegenstelling toe het geon daaromtrent in het bezwaar- schrift is vermeld, kunnen Wijoprr. .dat bij een eer plaatse ingesteld onder zoek is gebleken, dat deze loswal èr: dé daarheen voerende weg zeer wel bruik baar Zijn voor de aanvoer van de voor de scheepswerf en/of ie machinefabriek ee stende zwaardere vrachtenDe daarvoor gebruikt wordende zware trucks an trailers - k gebruik werden gemaakt van een ter plaatse aanwezige hijskraan en van op het bedrijf aanwezige heftrucks. Het bezwaar van rekwestranten en aanzien van dit punt kan derhalve oveneens als ongegrond worden aangemerkt. lelet op het vorenst? i king van bovenbedoelde weggedeelten aan hei openbaar verkeer" alleszins verant woord is to van de verbindingsweg tussen de V/oudnansstraat er: het Nieuwe Kanaal alshcde 'lezwl ""-rngs kot Ni uree Kr.of - lwJ' op ;v vfrwr onttrekt:-n doo*'. ascstelling van het in ontwerp hierbi r voego., bezluit. enig goedgekeurd, zullen wij U een voorstel doon orrreont het verlopen van de op do overgelegde tekening blauwomlijnde perceelsgedeelten aan de N .7Electro Blik fabriek, alhier. Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden, J. Tiekstra, 1 .-Burgemeester, de Jong, Secretaris Verzonden 28 juni 1963. - 3 -

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1963 | | pagina 126