geval een rationele bedrijfsvoering praktisch onmogelijk wordt gemaakt. Overi
gens mogen wij U verwijzen naar de inhoud van het bezwaarschriftdat wij bij
de stukken voor U ter inzage hebben gelogd.
Ten aanzien van. de naar voren gebrachte bezwaren merken wij allereerst op,
dat de buurtschap Schilkampen thans niet per auto bereikbaar is. In deze, wel
zeer onbevredigende en voor oen juiste bedrijfsvoering wel bijzonder nadelige
situatie komt echter een radicale verbetering door de aanleg -/an de weg vanaf
de Schier in ©orweg naar het recreatie-oord. nabij de FroskepêlleDeze weg zal
namelijk ten zuiden van de ontworpen brug over de Karkemeei oen aftakking naar
Schilkampen lor ij gen. Dat het bedrijf van adressanten door hét aanleggen van be
doelde weg belangrijk worde gebaat, behoeft -el geen betoog.
De ontworpen weg, alsmede de brug over de Kurkemeer zullen worden gecon
strueerd volgens vorkeersklasse C en derhalve geschikt zijn voer zgplandbouw-
verkeer, hetgeen wil zeggen, dat toege?.aten kunnen worden voertuigen met twee
assen, élk van ton hoogste 10 ton, mits doze assen ten minste 5 n uit elkaar
liggen. Dit betekent, dat de voor de scheepswerf en ce machinefabriek bestemde
/rechten, behoudens de enkele zeer zwareover dé weg naar Schilkampen kunnen
worden vervoord. Do betekenis van deze voorziening is voor ie belde bedrijven
naar or.zc mening heel groot omdat hierdoor veel tijdverlies zal worden voorkomen.
Do goederen behoeven Immers niet meer extra go worden verladen en we worden
overgevaren. Men zal deze goederen meteen naar die plaats op het bedrijfsterrein
kunnen rijden, waar zij moeten zijn.
De tot dusver bestaande slechte bereikbaarheid van de oedrijven van
adressanten zal slechts blijven bestaan voor co 10 tot 20 maal por jaar voorko
mende zware vrachten, die per schip moeten blijven aangevoerdIndien de loswal
tegenover de scheepswerf komt te vervallen zal hiervoor een andere plaats moeten
worden gevonden. Deze is naar onze mening onder meer aanwezig aan de noordzijde
van het Vliet, onmiddellijk ten oosten van do Poppébrug. Weliswaar is de afstand
tussen de werf en de hier aanwezige loswal groter, zodat du 3 langer moet worden
gevaren, doch dit bezwaar, dat zich dus mar.r enkele keren per jaar doet gevoelen,
achten wij niet van een zodanig gewicht dat alleen ter voorkoming daarvan een
gedoolte van oon openbare weg en een loswal in stand zouden moeten worden gehou
den
De directie var. dK "T .Slectro Blikfabriek heeft toegezegd, dat er van
die zijde geen bezwaar tegen bestaat, dat do bedrijven op Schilkampen van de
loswal van de blikfabriek gebruik 1 - le weg naar ie Proskenolle nog
niet is aangelegd. In tegenstelling toe het geon daaromtrent in het bezwaar-
schrift is vermeld, kunnen Wijoprr. .dat bij een eer plaatse ingesteld onder
zoek is gebleken, dat deze loswal èr: dé daarheen voerende weg zeer wel bruik
baar Zijn voor de aanvoer van de voor de scheepswerf en/of ie machinefabriek ee
stende zwaardere vrachtenDe daarvoor gebruikt wordende zware trucks an trailers
- k
gebruik werden gemaakt van een ter plaatse aanwezige hijskraan en van op het
bedrijf aanwezige heftrucks. Het bezwaar van rekwestranten en aanzien van dit
punt kan derhalve oveneens als ongegrond worden aangemerkt.
lelet op het vorenst? i
king van bovenbedoelde weggedeelten aan hei openbaar verkeer" alleszins verant
woord is
to van de verbindingsweg tussen de V/oudnansstraat er: het Nieuwe Kanaal alshcde
'lezwl ""-rngs kot Ni uree Kr.of - lwJ' op ;v vfrwr onttrekt:-n doo*'.
ascstelling van het in ontwerp hierbi r voego., bezluit.
enig
goedgekeurd, zullen wij U een voorstel doon orrreont het verlopen van de op do
overgelegde tekening blauwomlijnde perceelsgedeelten aan de N .7Electro Blik
fabriek, alhier.
Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden,
J. Tiekstra, 1 .-Burgemeester,
de Jong, Secretaris
Verzonden 28 juni 1963.
- 3 -