- 15 -
Wij moeten hierbij opmerken, dat in bovenstaande cijfers geen
rekening is gehouden met de ontruiming van de 150 nog in 1963 on
bewoonbaar te verklaren woningen. Evenmin zijn er in verdiscon
teerd de gevallen van ontruiming van voor zakendoeleinden benodigde
woningen
Openbare Werken.
Ilgemeen. In de aanbiedingsbrief bij de ontwerp-begrotingen voor 1963 hebben wij
een uitvoerig overzicht gegeven van de verschillende openbare wer
ken, die in uitvoering waren of zouden komen. Hoewel het jaar 1963
nog niet is verstreken, kunnen wij nu toch al wel constateren, dat
de voltooiing van een aantal van de toen genoemde werken intussen
een feit is dan wel binnenkort zal zijn. Zo is het Stephensonviaduct
inmiddels voor het snelverkeer opengesteld en ligt de gereedkoming
van het overige deel van het werk in het verschiet. Het aanbrengen
van de toplaag op de Julianalaan is aanbesteed, terwijl het zuid
oostelijke deel van de ringweg (de Aldlansdykde brug over de
Potmarge, de Pieter Stuyvesantweg en de Archipelweg hun voltooiing
naderen. Hetzelfde kan worden gezegd van het nog in aanleg zijnde
gedeelte van de Tesselschadestraat en de tunnel in de Zwettestraat
terwijl de nieuwe Verlaatsbrug medio 1964 gereed komt.
De bouw van een nieuwe 2e Kanaalbrug, annex demping van de
mond van de Spoorweghaven en overbrenging van de Doksbrug als
noodbrug naar het Nieuwe Kanaal, is geheel voorbereid. De plannen
zijn in maart ter goedkeuring ingezonden. Zodra de Minister van
Economische Zaken terzake een beslissing heeft genomen zal tot
aanbesteding kunnen worden overgegaan. Wij hebben goede hoop, dat
deze goedkeuring weldra zal worden verleend.
In bijlage 3 is een (voorlopige) lijst opgenomen van de in
vesteringen, die naar onze mening in 1964 moeten worden gedaan. Op
deze lijst is een groot aantal openbare werken vermeld met de be
dragen, die met de uitvoering daarvan zijn gemoeid. Het lijkt ons,
mede gelet op hetgeen wij in de aanbiedingsbrief van de begrotingen
voor 1963 hebben vermeld, niet noodzakelijk deze werken nog eens
stuk voor stuk te beschrijven. Slechts met betrekking tot de vol
gende werken menen wij enige opmerkingen te moeten maken.
foordelijk Nu de verwezenlijking van een zeer belangrijk gedeelte van
■eel van de
Imngweg. het ringwegplan binnen afzienbare tijd een feit zal zijn, doet zich
het ontbreken van de laatste schakel - het gedeelte tussen Gronin
gerstraatweg en Mr. P.J. Troelstraweg - steeds sterker gevoelen.
Zoals wij al bij andere gelegenheden hebben geschreven, hebben Wij
getracht in de uitvoering van dit werk een subsidie uit 's Rijks