- 15 - Wij moeten hierbij opmerken, dat in bovenstaande cijfers geen rekening is gehouden met de ontruiming van de 150 nog in 1963 on bewoonbaar te verklaren woningen. Evenmin zijn er in verdiscon teerd de gevallen van ontruiming van voor zakendoeleinden benodigde woningen Openbare Werken. Ilgemeen. In de aanbiedingsbrief bij de ontwerp-begrotingen voor 1963 hebben wij een uitvoerig overzicht gegeven van de verschillende openbare wer ken, die in uitvoering waren of zouden komen. Hoewel het jaar 1963 nog niet is verstreken, kunnen wij nu toch al wel constateren, dat de voltooiing van een aantal van de toen genoemde werken intussen een feit is dan wel binnenkort zal zijn. Zo is het Stephensonviaduct inmiddels voor het snelverkeer opengesteld en ligt de gereedkoming van het overige deel van het werk in het verschiet. Het aanbrengen van de toplaag op de Julianalaan is aanbesteed, terwijl het zuid oostelijke deel van de ringweg (de Aldlansdykde brug over de Potmarge, de Pieter Stuyvesantweg en de Archipelweg hun voltooiing naderen. Hetzelfde kan worden gezegd van het nog in aanleg zijnde gedeelte van de Tesselschadestraat en de tunnel in de Zwettestraat terwijl de nieuwe Verlaatsbrug medio 1964 gereed komt. De bouw van een nieuwe 2e Kanaalbrug, annex demping van de mond van de Spoorweghaven en overbrenging van de Doksbrug als noodbrug naar het Nieuwe Kanaal, is geheel voorbereid. De plannen zijn in maart ter goedkeuring ingezonden. Zodra de Minister van Economische Zaken terzake een beslissing heeft genomen zal tot aanbesteding kunnen worden overgegaan. Wij hebben goede hoop, dat deze goedkeuring weldra zal worden verleend. In bijlage 3 is een (voorlopige) lijst opgenomen van de in vesteringen, die naar onze mening in 1964 moeten worden gedaan. Op deze lijst is een groot aantal openbare werken vermeld met de be dragen, die met de uitvoering daarvan zijn gemoeid. Het lijkt ons, mede gelet op hetgeen wij in de aanbiedingsbrief van de begrotingen voor 1963 hebben vermeld, niet noodzakelijk deze werken nog eens stuk voor stuk te beschrijven. Slechts met betrekking tot de vol gende werken menen wij enige opmerkingen te moeten maken. foordelijk Nu de verwezenlijking van een zeer belangrijk gedeelte van ■eel van de Imngweg. het ringwegplan binnen afzienbare tijd een feit zal zijn, doet zich het ontbreken van de laatste schakel - het gedeelte tussen Gronin gerstraatweg en Mr. P.J. Troelstraweg - steeds sterker gevoelen. Zoals wij al bij andere gelegenheden hebben geschreven, hebben Wij getracht in de uitvoering van dit werk een subsidie uit 's Rijks

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1963 | | pagina 291