- 2 -
beweegredenen van Burgemeester en
Wethouders zijn geweest om niet
weer, evenals voor 1963, voor te
stellen de begroting sluitend te maken
met een bijdrage uit de algemene
reserve
Hetzelfde lid vroeg of bij de-
raming overigens dezelfde gedrags
lijn is gevolgd als voor 1963.
5Een ander lid vroeg of al re
kening is gehouden met een loons
verhoging in 1964»
6. Naar aanleiding van de raming
van de stelpost groot 250.000,--
voor de kapitaalslasten van nieuwe
werken, zou een lid graag willen
vernemen, of het juist is, dat door
die raming geen afbreuk wordt gedaan
aan de vrijheid van de Raad bij de
keuze der uit te voeren werken.
7. In verband met de vorige vraag
deelde hetzelfde lid nog mede, het
te betreuren, dat de Raad vaak zo
weinig invloed kan uitoefenen op de
gang van zaken, omdat het wel of
niet realiseren van projecten en de
volgorde waarin dit geschiedt thans
zo vaak afhankelijk is van de ver
lening van rijksbijdragen e.d.
8. Een lid vroeg of Burgemeester
en Wethouders de uitvoering van het
in bijlage 3 opgenomen investerings
programma verzekerd achten.
9. Een ander lid vroeg of de volg
orde van de in bijlage 3 vermelde
werken ook de prioriteit aangeeft,
die het College daaraan toekent.
komende jaren niet voor 80 °Jo zullen
worden gedekt door de gemeentefonds-
uitkering voor sociale zorg. De in de
algemene reserve beschikbare middelen
zijn niet toereikend om hieruit over
een reeks van jaren suppletie-uitkerin
gen als over 1963 zijn geraamd, te
doen.
Evenals voor 1963 is bij de raming
van personeelslasten, onderhoudskosten
e.d. rekening gehouden met de ten tij
de van het samenstellen van de begro
tingen bekende salarismaatregelen en
met de op die salarismaatregelen af
gestemde uitkeringsnormen voor de
gemeentefondsuitkeringenIn tegenstel
ling tot de voor 1963 gevolgde gedrags
lijn zijn in de ontwerp-begrotingen
voor 1964 wel nieuwe subsidies geraamd
en eveneens de kapitaalslastenvoort
vloeiende uit «een nader te specifice
ren investeringsvolume (onrendabele
werken) groot 3000.000--
Er is alleen rekening gehouden
met de derde fase van de z.g. gedif
ferentieerde salarisverhoging 1962/
1965* Het uitkeringspercentage voor de
algemene uitkering uit het gemeente
fonds is, o.m. in verband met deze
salarismaatregel, verhoogd.
Door het ramen van deze stelpost
wordt o.i. aan de vrijheid van de Raad
t.a.v. de keuze der werken op geen enkel
wijze afbreuk gedaan. Uitvoering van
werken is slechts mogelijk als hiervoo
door de Raad kredieten op de kapitaal-
dienst beschikbaar worden gesteld.
Ook v/ij betreuren dit. Anderzijds
moet niet over het hoofd worden ge
zien, dat dank zij de toekenning van
zeer hoge rijksbijdragen S. fonds perdu
(soms tot 85 /0 van de totale kosten)
nu reeds v/erken konden worden uitge
voerd, waarvoor de Gemeente waarschijn
lijk de dekkingsmiddelen niet uit an
dere bronnen had kunnen aanwijzen.
Zolang de begroting voor 1964
niet is goedgekeurd is de uitvoering
van het programma niet verzekerd.
De volgorde waarin de werken zijn
geplaatst is geen aanwijzing voor do
prioriteit, die v/ij aan bepaalde wer
ken zoudon toekennen. De werken zijn
vermeld in de volgorde, waarin dc kre
dieten op de kapitaaldienst der gemeen
tebegroting behoren te worden geplaats t
10. Een lid vroeg of ook de raming
van (nieuwe) subsidies wordt gezien
als oorzaak van het begrotingstekorl
11. Zijn de voorgestelde subsidie
verhogingen realiseerbaar?
12. Kunnen de voor 1963 geraamde
subsidies al betaalbaar worden ge
steld en, indien dit niet het geval
is, omdat de goedkeuring van Gede
puteerde Staten nog niet is verkregen,
kan hier iets aan gedaan worden?
13. Verschillende leden gaven te
kennen, dat, in tegenstelling tot
een opmerking op blz. 4 van de aan
biedingsbrief, wel moet worden
gestreefd naar een verhoging
van het voorzieningspeilten einde
de bestaande achterstand t.o.v.
andere gemeenten weg te v/erken, ook
al zal dit tot een groter begrotings
tekort leiden.
14- Een lid vroeg welke voorzienin
gen b.v. op het gebied van onderwijs,
maatschappelijk werk, jeugdwerk en
gezondheidszorg, naar het oordeel van
het College moeten worden nagestreefd.
Zijn Burgemeester en Wethouders ba?eid
een prioriteitenschema in dezen aan
de Raad over te leggen.
15- Enkele leden vroegen of de norm
uitkeringen uit het gemeentefonds
voor het onderwijs inmiddels zijn
verruimd en
veren
;o ja, wat dit zal ople-
16. Een lid vroeg om een gespecifi
ceerd overzicht van de onderwijsuit-
keringen uit het gemeentefonds en
van de hier tegenover staande uit
gaven
Enige leden vroegen waarom de
op blz. 3 vermelde normuitkering
voor meubilair, leermiddelen e.d.
voor het u.l.o. over 1964 lager is
dan die over 1963.
8Enkele leden vroegen of het
aanzienlijk achterblijven van de
stijging der uitkering voor sociale
zorg bij de grote stijging der
uitgaven voor sociale zorg een lan
delijk verschijnsel is.
Dg invloed van nieuwe subsidies
(m.i.v. 1964) op hot eindcijfer dor
begroting is zoer bescheiden. De subsi
dies on de subsidieverhogingen die net
ingang van 1963 zijn toegekend vorderen
wel een belangrijk bedrag.
Dit kan thans nog niet worden ge
zegd
Zolang de begroting voor 1963 niet
is goedgekeurd kunnen nieuwe subsidies
niet worden uitgekeerd. Wij hebben hier
over uiteraard met Gedeputeerde Staten
overleg gepleegd.
De betreffende zin moet worden
gelezen in verband met hetgeen op blz.
4 van de aanbiedingsbrief is vermeld.
Een overzicht van enkele der voor
naamste doeleinden, die in de komende
jaren moeten worden nagestreefd, ligt
ter inzage. Het verwezenlijken van do-
ze doeleinden hangt vanzelfsprekend
af van de financiële mogelijkheden.
Deze normuitkeringen zijn inderdaad
verhoogd. Een overzicht van verschillen
de gewijzigde bedragen is opgenomen
in bijlage 1De opbrengst van de on
derwi jsuitkering uit het gemeentefonds
kan worden verhoogd van 2.740.590,--
tot 28781 1 5--Het begrotingste
kort loopt hierdoor terug tot
469.885,--.
Het gevraagde overzicht is opge
nomen in bijlage 2.
Waarom deze normuitkering aar.van -
kelijk lager was dan die over 1963 is
ons niet bekend. De uitkering is inmid
dels verhoogd.
De factoren, die deze stijging
veroorzaken, werken ook in andere
gemeenten