- 10 - 3. Een ander lid doolde mede, van mening te zijn, dat de bij de Ge meente in beheer zijnde woningen slechter worden onderhouden dan die van de woningbouwcorporaties en vroeg aan deze ongewenste toestand een einde te maken. Reinigings- en Ontsmettingsdienst 1Enkele leden vroegen of de in de aanbiedingsbrief uitgesproken ver wachting, dat nog voor de .begrotings behandeling een voorstel inzake de vuilafvoer zal kunnen worden gedaan, niet zal worden beschaamd. Zij zien met grote belangstelling uit naar het aangekondigde voorstel en dringen aan op spoed. 2. Een ander lid vestigde de aan dacht op een opmerking, die de Bur gemeester van de gemeente Smallin- gerland heeft gemaakt. Deze heeft gezegd, dat samenwerking met Leeuwar den bij de bestudering van het pro bleem van de vuilafvoer niet mogelijk was door de houding die de gemeente Leeuwarden heeft aangenomen. Dit lid wil hierover graag inlichtingen ontvangen 3. Is de in uitzicht gestelde op lossing een definitieve voorziening, vroeg een lid. 4. Een lid pleitte voor vuilver branding, eventueel in samenwerking met andere Gemeenten. Dit lid meende, dat financiële bezwaren bij de be slissing om tot vuilverbranding over te gaan, niet de doorslag mogen geven 5. Een ander lid heeft horen spre ken over de verstrekking van kleine vuilverbrandingsovens aan het pu bliek. Kunnen Burgemeester en W'et- houders hier iets over zeggen? Wordt deze zaak in Leeuwarden bestudeerd en zijn er mogelijkheden? 6. Verplichte aansluiting van wa terclosets op het rioleringsstelsel in straten waar dit mogelijk is en zo nodig verhoging van het privaat- tonnenrecht voor de percelen aan die straten werd door verschillende le den aanbevolen. Zijn Burgemeester en Wethouders bereid terzake een voor stel te doen? 7. Een ander lid vroeg of Burge meester en Wethouders kunnen beves tigen, dat beerputten, aangezien Met de mening van dit lid zijn v/ij het volstrekt oneens. Binnen het raam van de onderhoudsnorm wordt ge daan wat mogelijk is. De uitwerking van enkele suggesties, gedaan in een gecombineerde vergadering van de Commissie van Bijstand voor do Reinigings- en Ontsmettingsdienst en de Financiële Commissie, op 17 septem ber j.l., vergt enige tijd-. Ons des betreffend voorstel zal U daarom niet voor de begrotingsbehandeling bereiken. De betreffende correspondentie met de gemeentebesturen van Smallingerland en Tietjerksteradeel ligt bij de stukken ter vertrouv/elijke kennisneming. Indien de Burgemeester van Smallingerland een uitlating heeft gebezigd als in de vraag is weergegeven, dan menen wij dat dit ten onrechte is geschied. Wij beantwoorden deze vraag be vestigend Deskundigen zijn unaniem van oor deel, dat alleen gemeenten met een be volkingsconcentratie van ten minste 500.000 600.000 inwoners vuilver branding in overweging kunnen nemen. Het is ons bekend, dat dergelijke vuilverbrandingsovens in het buitenland in grote woningcomplexen worden toe past. Onze voorlopige indruk is, dat de toepassingsmogelijkheden hier te lande zeer beperkt zullen zijn. Zodanig voorstel wordt voorbereid. Als tot zuivering wordt overge gaan zijn beerputten en septictanks overbodig. - 11 - hierin rotting optreedt, voor een goed functioneren van een zuiverings stelsel een belemmering zijn. Gemeentelijke Sociale Dienst. 1Enkele leden vroegen inlichtin gen over de tarieven die voor huis vesting in het gemeentelijk tehuis voor bejaarden worden berekend. Geldt hiervoor een tarief dat kostendekkend is, en als dit niet het geval is, hoe worden de verliezen dan verant woord. In dit verband werd gewezen op het verlies over 1962, groot 44.204,48, dat is vermeld in de rekeningkolom op blz. 195 van de bedrijfsbegroting. Een ander lid vroeg naar het standpunt van Burgemeester en Wet houders over de vraag of het gemeen telijk bejaardentehuis zelfstandig moet worden of dat het onder de gemeentelijke Sociale Dienst moet blijven ressorteren. De tarieven v/aren tot en met 1961 kostendekkend. In 1962 zijn de tarieven niet aan de stijging van het kosten- peil aangepast, v/aardoor een verlies ontstond. Dit verlies is, aangezien het in hoofdzaak betrekking had op voor rekening van de Gemeentelijke Instel ling voor Maatschappelijk Hulpbetoon ver pleegden, door onze Gemeente aan die Instelling vergoed. Het is in het subsi die aan de Instelling over 1962 begre pen. De tarieven zijn m.i.v. 1 januari 1963 verhoogd tot een niveau waarbij de kosten worden gedekt. Een verdere aanpassing aan het sindsdien gestegen kostenpeil wordt voorbereid. Er is o.i. geen aanleiding terug te komen op het raadsbesluit van 21 november 1962 waarbij het beheer van het gemeentelijk bejaardentehuis voor lopig aan de gemeentelijke Sociale Dienst werd toevertrouwd. Wij verwijzen naar het ter inzage ting Leeuwarder Werkgemeenschap verstrekt overzicht van hetgeen sinds medio juli 1962 voor het tot stand komen van een nieuwe werkplaats is gedaan. 3. Velen vroegen naar de stand van zaken m.b.t. de plannen voor de bouw gelegde, door het bestuur van de Stich- van een nieuwe Sociale Werkplaats. Concretere mededelingen dan die in de aanbiedingsbrief werden gevraagd Is financiële medewerking van het Rijk v/el v/aarschijnlijk en moet de Gemeente hierop wel blijven wachten? Hoe lang zal het nog duren voor het Rijk zich definitief zal uitspreken? Kan de Gemeente dit bespoedigen? Wordt het geen tijd om nu aan de Raad de vraag voor te leggen of deze de financiële consequenties van nieuwbouw, ook als deze bijpas sing van een tekort zouden zijn, wil accepteren? Heeft het College hiertoe inmid dels besloten? De opneming van een bedrag van 200.000,-- op de inves teringslijst voor 1964 doet dit ver moeden. Een lid vroeg om een overzicht van hetgeen voor de totstandkoming van de nieuwe werkplaats tot nu toe is gedaan. 4Heeft het College de vraag in overweging genomen of opheffing van de Leeuwarder Werkgemeenschap en exploitatie van de nieuwe werk- De consequenties van eventuele omzetting in een gemeentelijke werk plaats worden nagegaan.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1963 | | pagina 420