- 22 - Woningtekort 1. Enkele leden merkten op, dat de beide laatste kolommen in het overzicht onderaan pagina 14 van de aanbiedingsbrief kennel ijk verwis seld zijn, en dat de optelling niet klopt. Rectificatie van de cijfers in de memorie van antwoord wordt op prijs gesteld. 2. Verschillende leden gaven blijk van hun verontrusting over het grote woningtekort. J. Een lid vroeg of baai-verklaring van veel oude woningen veel moeilijkheden oplevert en of het mogelijk blijkt de bewoners dier woningen tijdig aan een passen de andere woning te helpen. Zou het geen aanbeveling ver dienen bestaande oude woningen weer op te knappen. 4. Verschillende leden wezen op het belang van een doorstroming van degenen, die eigenlijk te goedkoop wonen naar de duurdere nieuwbouw. Wordt deze doorstroming van Gemeentewege bevorderd en kan hier eventueel nog meer werden gedaan? Een lid drong er op aan het verlenen iran toestemming tot het inrichten van goede woningen als bedrijfspand zoveel mogelijk te be perken. Zijn Burgemeester en Wet houders bereid dit zo veel mogelijk tegen te gaan. Een verbeterd overzicht is op genomen in bijlage 6. li in ons voornemen in ons eerstvolgende voorstel tot onbewoonbaarverklaring van woningen aan deze vragen aandacht te schenken en ons standpunt uitvoerig uiteen te- zetten Bij verhuizing van oen grotere naar een kleiner 5 woning kunnen pre mies worden verleend. Zie volgno's "103 en 198 der gemeente begroting. De doorstroming van goedkope naa duurdere huurwoningen verloopt, naa: de ervaring i geleerd, ook indien gemeentelijke premies in uitzicht wor niet vlot, aangezien de duurdere huurwoningen vaak niet beter uitgorus cedkope woningen. Ons beleid is er op gericht beter eruste woningen te verkrijgen, waardoor opschuiving wordt bevorderd. Wij handelen met het verlangen in overeenstemming van de steller - 23 - Openbare Werken. 1gem een. 1. Een lid drong aan op betere coördinatie bij de uitvoering van wer ken. Deze is de laatste tijd wel ver beterd, naar het gebeurt toch nog her haaldelijk, dat enkele dagen nadat een straat is opgebroken en weer hersteld in dezelfde straat opnieuw graafwerk wordt verricht. Dit lid verzocht een uiteenzetting van de hierbij optredende moeilijkheden te willen geven. Een lid doelde mede een groot tijdsverloop te hebben geconstateerd tussen het gereedkomen van de midden- baan on van do ventwegen van ver schillende sectoren van do rondweg. Bij do Archipolwog o.a. is pas lange tijd na de voltooiing van de middenbaan óón ventweg af gem aak t Dc andere is nog niet klaar. Kan de voltooiing der ventwegon niet worden bespoedigd? Waarom is do constructie van do Gieter Stuyvesantweg zoveel boter dan dio van do Aldlansdyk, vroeg oen lid. Bij de betrokken geneentelijke diensten wordt al het mogelijke gedaan om het gesignaleerce kwaad te voorkomen. Er lopen echter door vele straten zoveel leidingen, en de verschillende diensten, met name ook niet gomoontelijke, hebben vaak zulke grote werkprogramma's, dat het helaas niet altijd mogelijk is te voor komen, dat bepaalde straten meer dan een keer moeten worden opgebroken. Indien steeds zou moetor. worden gewacht tot alle bedrijven gelijktijdig een bepaalde straat onder handen kunnen nemen, zou dit er waarschijnlijk toe lei den dat de voor een jaar opgestelde werk programma's niet zouden kunnen worden afgewerkt. Het levert thans reeds moei lijkheden op de straten, die noodzake lijk herstel behoeven tijdig te verbote ren, aangezien vaak noot worden gewacht op oen aangekondigde kabel-of buis logging. Defecte buisaansluitingen van particu lieren kunnen bovendien, onverwacht hot treffon van voorzieningen noodzake- lijk maken. Aan do verbetering dor vontwogen kon pas worden begonnen, nadat dc midaen- baan gcrcod was, omdat anders hot vor koor tc vcol hinder zou hebben onder vonden. Hot beschikbaro aantal straat makers is in onze Gemeente niet voldoende om allo onderhanden werken sneller tc doen verlopen. Dc constructie van Piotcr Stuyve santweg cn do Aldlansdyk is verschillend. Sr mag cchtcr niet gestold worden dat Eon andor lid verzocht om invoe ring van een maximum-snolheid van minder dan 30 km. per uur op do middenbaan, zolang de vontwogen niet /oor het ver- koer zijn opengesteld Ingevolge articel 7 5 lid. 1, van de 'wegenverkeerswet kan binnen de bebouwde kom ten aanzien van bepaalde wegen, waarop in het algemeen een zeer grote verkeersdrukte heerst, een maximum-snel heid van 15 km per uur worden vastge steld. Aangezien van een zeer grote verkeersdrukte op dc ringweg nog geen sprake is, kan deze maatregel niet worden getroffen. Bovendien is een maximum-snelheid van 18 km per uur voor do ringweg uitzonderlijk laag. -mex over spoorwcgcmplaicement Een lid vroeg of er op mag worden gerakend dat het viaduct in de loop van do maand december gereed zal komen. Verwacht wordt, dat hot work in januari 1964 voor volledig gebruik gorecd tegenwerkt.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1963 | | pagina 426