- 22 -
Woningtekort
1. Enkele leden merkten op, dat
de beide laatste kolommen in het
overzicht onderaan pagina 14 van de
aanbiedingsbrief kennel ijk verwis
seld zijn, en dat de optelling niet
klopt. Rectificatie van de cijfers
in de memorie van antwoord wordt
op prijs gesteld.
2. Verschillende leden gaven blijk
van hun verontrusting over het
grote woningtekort.
J. Een lid vroeg of
baai-verklaring van veel oude woningen
veel moeilijkheden oplevert en of
het mogelijk blijkt de bewoners
dier woningen tijdig aan een passen
de andere woning te helpen.
Zou het geen aanbeveling ver
dienen bestaande oude woningen weer
op te knappen.
4. Verschillende leden wezen op het
belang van een doorstroming van
degenen, die eigenlijk te goedkoop
wonen naar de duurdere nieuwbouw.
Wordt deze doorstroming van
Gemeentewege bevorderd en kan hier
eventueel nog meer werden gedaan?
Een lid drong er op aan het
verlenen iran toestemming tot het
inrichten van goede woningen als
bedrijfspand zoveel mogelijk te be
perken. Zijn Burgemeester en Wet
houders bereid dit zo veel mogelijk
tegen te gaan.
Een verbeterd overzicht is op
genomen in bijlage 6.
li in ons voornemen in
ons eerstvolgende voorstel tot
onbewoonbaarverklaring van woningen
aan deze vragen aandacht te schenken
en ons standpunt uitvoerig uiteen te-
zetten
Bij verhuizing van oen grotere
naar een kleiner 5 woning kunnen pre
mies worden verleend.
Zie volgno's "103 en 198 der gemeente
begroting.
De doorstroming van goedkope naa
duurdere huurwoningen verloopt, naa:
de ervaring i
geleerd, ook indien gemeentelijke
premies in uitzicht wor
niet vlot, aangezien de duurdere
huurwoningen vaak niet beter uitgorus
cedkope woningen.
Ons beleid is er op gericht beter
eruste woningen te verkrijgen,
waardoor opschuiving wordt bevorderd.
Wij handelen
met het verlangen
in overeenstemming
van de steller
- 23 -
Openbare Werken.
1gem een.
1. Een lid drong aan op betere
coördinatie bij de uitvoering van wer
ken. Deze is de laatste tijd wel ver
beterd, naar het gebeurt toch nog her
haaldelijk, dat enkele dagen nadat een
straat is opgebroken en weer hersteld
in dezelfde straat opnieuw graafwerk
wordt verricht. Dit lid verzocht een
uiteenzetting van de hierbij optredende
moeilijkheden te willen geven.
Een lid doelde mede een groot
tijdsverloop te hebben geconstateerd
tussen het gereedkomen van de midden-
baan on van do ventwegen van ver
schillende sectoren van do rondweg. Bij
do Archipolwog o.a. is pas lange tijd
na de voltooiing van de middenbaan óón
ventweg af gem aak t
Dc andere is nog niet klaar. Kan de
voltooiing der ventwegon niet worden
bespoedigd?
Waarom is do constructie van do
Gieter Stuyvesantweg zoveel boter dan
dio van do Aldlansdyk, vroeg oen lid.
Bij de betrokken geneentelijke
diensten wordt al het mogelijke gedaan
om het gesignaleerce kwaad te voorkomen.
Er lopen echter door vele straten zoveel
leidingen, en de verschillende diensten,
met name ook niet gomoontelijke, hebben
vaak zulke grote werkprogramma's, dat
het helaas niet altijd mogelijk is te voor
komen, dat bepaalde straten meer dan een
keer moeten worden opgebroken.
Indien steeds zou moetor. worden gewacht
tot alle bedrijven gelijktijdig een
bepaalde straat onder handen kunnen
nemen, zou dit er waarschijnlijk toe lei
den dat de voor een jaar opgestelde werk
programma's niet zouden kunnen worden
afgewerkt. Het levert thans reeds moei
lijkheden op de straten, die noodzake
lijk herstel behoeven tijdig te verbote
ren, aangezien vaak noot worden gewacht
op oen aangekondigde kabel-of buis logging.
Defecte buisaansluitingen van particu
lieren kunnen bovendien, onverwacht
hot treffon van voorzieningen noodzake-
lijk maken.
Aan do verbetering dor vontwogen
kon pas worden begonnen, nadat dc midaen-
baan gcrcod was, omdat anders hot vor
koor tc vcol hinder zou hebben onder
vonden. Hot beschikbaro aantal straat
makers is in onze Gemeente niet voldoende
om allo onderhanden werken sneller tc
doen verlopen.
Dc constructie van Piotcr Stuyve
santweg cn do Aldlansdyk is verschillend.
Sr mag cchtcr niet gestold worden dat
Eon andor lid verzocht om invoe
ring van een maximum-snolheid van minder
dan 30 km. per uur op do middenbaan,
zolang de vontwogen niet /oor het ver-
koer zijn opengesteld
Ingevolge articel 7 5 lid. 1, van de
'wegenverkeerswet kan binnen de bebouwde
kom ten aanzien van bepaalde wegen,
waarop in het algemeen een zeer grote
verkeersdrukte heerst, een maximum-snel
heid van 15 km per uur worden vastge
steld. Aangezien van een zeer grote
verkeersdrukte op dc ringweg nog geen
sprake is, kan deze maatregel niet
worden getroffen. Bovendien is een
maximum-snelheid van 18 km per uur voor
do ringweg uitzonderlijk laag.
-mex over spoorwcgcmplaicement
Een lid vroeg of er op mag worden
gerakend dat het viaduct in de loop van
do maand december gereed zal komen.
Verwacht wordt, dat hot work in
januari 1964 voor volledig gebruik gorecd
tegenwerkt.