Het zakelijke karakter van de baatbelasting brengt mede, dat zij
verschuldigd is door de eigenaren of andere zakelijk gerechtigden. Immers
het profijt, dat van de gemeentelijke activiteit wordt getrokken en dat
de grondslag van de heffing vormt, uit zich in een gunstiger positie van
de eigendom; het verhoogt daarmee de verhuurbaarheid, de huurwaarde of de
gebruikswaarde van die eigendommen.
Als-maatstaf voor de heffing kan naar onze mening genomen worden de
belastbare opbrengst van de gebouwde eigendommen, bedoeld in de wet op
de grondbelasting (kadastrale opbrengst). De kadastrale opbrengst is af
geleid, hetzij van de huurwaarde, hetzij van de verkoopwaarde van de
objecten. Het voordeel van deze maatstaf is, dat deze gegevens betreffende
de kadastrale opbrengst practisch onmiddellijk ter beschikking zijn en voor
het verkrijgen daarvan geen bijzondere werkzaamheden en extra kosten
behoeven te worden gemaakt.
Bij een verhaal van 59*000,-- zal gedurende 3G jaar de belasting
jaarlijks ongeveer 2.400*-- moeten opbrengen. Aangezien iiet in het voor
nemen ligt 60 percelen aan te sluiten of aansluitbaar te maken zal
gemiddeld 40,-- per perceel per jaar moeten worden opgebracht. Enige
differentiatie van net tarief lijkt ons wel wenselijk. Het in de ontwerp-
belastingverordening opgenomen tarief varieert derhalve van 30,--,
voor percelen met een belastbare opbrengst van 100,-- en daar beneden
tot 60voor percelen met een belastbare opbrengst van 201,-- en
meer.
Ten einde te voorkomen, dat super-onrendabele uitbreidingen van het
waterleidingnet tot stand komen, waarvan achteraf zou blijken dat de
eigenaars van geen enkel van de daarop redelijkerwijs aansluitbare
percelen aansluiting op prijs stelt, hebben wij de eigenaren en bewoners
van alle 60 percelen van de mogelijkheid tot aansluiting in kennis gesteld
en verzocht hun gevoelen kenbaar te maken. Tevens hebben wij hen er op
gewezen dat aansluiting op een later tijdstip, indien dit dan nog moge
lijk zou zijn ongetwijfeld veel zwaardere financiële lasten met zich
zal brengen. Voorts is een voorlichtingsbijeenkomst belegd waarop de
diverse problemen betreffende aansluiting op de waterleiding aan de orde
zijn gesteld.
Inmiddels is gebleken, dat de belangstelling voor de aansluiting van
percelen op het waterleidingnet zo groot is, dat de uitvoering van het
genele programma wel verzekerd schijnt. Voor praktisch alle percelen,
waarvan de eigenaren nog niet van hun definitieve bereidheid tot aanslui
ting hebben blijk gegeven, zal door de aanleg van de leidingen een aan-
sluitplicht op grond van de Bouwverordening ontstaan.
Aangezien wordt voorgesteld de belasting gedurende 30 jaren te
heffen is in artikel 6 de mogelijkheid geopend om de belasting over de
nog niet verstreken belastingjaren af te kopen.
Onder verwijzing naar het instemmende advies van de Financiële
Commissie, stellen wij U voor te besluiten overeenkomstig het hierbij ge
voegde ontwerp.
Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden,
A.A.H. van der Heulen Burgemeester.
de Jong Secretaris.
Verzonden 10 april 1964
No5119»
DE RAAD DER GEMEENTE LEEUWARDEN
Gelezen het voorstel van Burgemeester en Wethouders van 10
april 1964 (bijlage no. 130
BESLUIT
I. aan de N.V. Intercommunale Waterleiding Gebied Leeuwarden
voor het maken en exploiteren van twee super-onrendabele
aansluitingen op het waterleidingnet een bijdrage, groot
841,-- te verlenen;
II. met de N.V. Intercommunale Waterleiding Gebied Leeuwarden
een overeenkomst aan te gaan, waarbij de gemeente Leeuwarden
zich verbindt gedurende een periode van 35 jaren het
exploitatietekort van maximaal twee super-onrendabele
aansluitingen op het waterleidingnet te betalen;
III. ten behoeve van de onder I bedoelde bijdrage en van het
exploitatietekort als bedoeld onder II op de gemeente
begroting voor 1964 kredieten van respectievelijk
841»-- en 185,-- te ramen;