- 32 -
de laatste decennia vrij sterk zijn gewijzigd. Dit heeft niet
alleen geleid tot een tamelijk vergaande differentiatie in het
onderwijs, maar ook tot de erkenning van de noodzaak om, buiten
het eigenlijke geven van onderwijs, de school met allerlei des
kundige hulpkrachten terzijde te staan. Zo heeft niet alleen het
geneeskundig schooltoezicht zijn intrede in de school gedaan,
maar zijn daarin, vooral in de laatste jaren, ook verschenen
gespecialiseerde krachten als de psycholoog, de schoclmaatschap-
pelijk werkster en de pedagogisch-didactische specialist ("reme
dial teacher"). In enkele Gemeenten is deze vorm van dienstver
lening aan het onderwijs reeds in belangrijke mate tot ontwik
keling gekomen, zodat er reeds complete pedagogische centra zijn
ontstaan. In onze gemeente is bij de openbare school voor kinde
ren met leer- en opvoedingsmoeilijkheden, een bescheiden begin met
deze ontwikkeling gemaakt. Ten behoeve van deze school worden n.l.
door een psycholoog van het Instituut voor de Geestelijke Volks
gezondheid diensten bewezen bij de selectie en begeleiding van
de leerlingen, terwijl aan de school bovendien een schoolmaat-
schappelijk werkster is verbonden. De behoefte aan dienstverlening
van deze aard doet zich echter ook in steeds sterkere mate ge
voelen bij andere vormen van onderwijs, in het bijzonder ook bij
het g.l.o. Wij zijn dan ook van mening, dat de ontwikkeling op
dit terrein in Leeuwarden voortgang dient te hebben en dat de
voorzieningen te dezer zake in de toekomst in belangrijke mate
zullen moeten worden uitgebreid.
Hoewel wij waardering hebben voor de werkzaamheid van het
Instituut voor de Geestelijke Volksgezondheid, zijn wij niette
min van oordeel, dat een voldoende en doelmatige ontwikkeling van
de schoolpsychologische zorg voor het onderwijs in Leeuwarden
slechts verzekerd kan worden geacht, wanneer de Gemeente zelf
de beschikking heeft over de nodige deskundige krachten. Als
eerste stap voor de verdere ontwikkeling achten wij het dan ook
noodzakelijkdat wordt overgegaan tot de aanstelling van een
schoolpsycholoog in gemeentedienst. Deze functionaris zou, in
afwachting van de verdere ontwikkeling, voorlopig organisato
risch kunnen worden ondergebracht bij de Geneeskundige- en
Gezondheidsdienst. Wij hebben derhalve in de begroting een be
drag voor aanstelling van een psycholoog met een assistente
opgenomen.
Met betrekking tot de aanstelling van een pedagogisch-didac-
tisch specialist hebben wij ons gewend tot de Staatssecretaris
van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen met het verzoek toe te