-
- 5
- 2 -
is het volle salaris opgenomen. Indien op het gebied van de medische ver
zorging een oplossing kan worden gevonden, die niet tot de inschakeling
van een arts enkel voor deze werkplaats leidt, kan met een lager bedrag
worden volstaan.
Het gemeentelijk subsidie voor niet-G.S.W.-ers is op 100$ gesteld.
De prestatie van deze groep is zodanig dat niet meer, zoals voorheen,
15$ van de lonen en sociale lasten uit de opbrengst van de productie kan
worden gedekt.
Het productieve uurloon bij de Leeuwarder Werkgemeenschap bedroeg in
1962 1,11 en in 1963 1,20. Hierbij hebben incidentele gunstige om
standigheden een rol gespeeld. Het lijkt ons verantwoord in de begroting
een uurloon van 0,90 op te nemen.
De begroting sluit met een tekort van 298.360,--. In artikel 92
van de G.S.W.-regeling 1963 is echter bepaald, dat de Minister van Sociale
Zaken en Volksgezondheid het subsidie in de lonen, sociale lasten en an
dere kosten van de werknemers van 75$ tot maximaal 90$ kan verhogen, in
dien de exploitatie van de sociale werkplaats daartoe aanleiding geeft.
Een dergelijk verzoek moet uiterlijk een half jaar na afsluiting van het
boekjaar bij de Minister worden ingediend. Met het oog op bovengenoemd
tekort rekenen wij er op dat een verzoek om verhoging van het subsidie
zeker gunstig zal worden beoordeeld. Uiteraard wordt het plan in nauw
overleg met het Ministerie van Sociale Zaken en Volksgezondheid uitge
voerd. Overigens zijn wij van oordeel, dat het zeker mogelijk is, gelet
ook op het verschil tussen het huidige productieve uurloon en het in de
begroting opgenomen tarief, tot een gunstiger exploitatie-resultaat te
komen, waardoor het tekort, dat bij een rijkssubsidie van 90$ reeds tot
rond 17.000,-- gereduceerd zal zijn, kan worden gedekt. In verband
met het vorenstaande en het feit, dat het nog geruime tijd zal duren,
voordat de productie een aanvang kan nemen, hebben wij thans nog geen
lasten in de begroting van de Gemeente geraamd.
Hoewel de op 30 december 1963 van kracht geworden Gemeentelijke Soci
ale Werkvoorzieningsregeling 1963 he werkzaamheid van privaatrechtelijke
rechtspersonen niet uitsluit, wordt het accent toch wel sterk bij het
gemeentebestuur gelegd. Zo komt bijvoorbeeld het dienstverband met de te-
werkgestelden tot stand tussen het gemeentebestuur en de werknemer, los
van de vraag wie in feite het werk verschaft, terwijl voorts het gemeente
bestuur onder alle omstandigheden tegenover de Minister verantwoordelijk
blijft voor de uitvoering van de G.S.W.-regeling. Aangezien de Gemeente
bij de hiervoor vermelde opzet bovendien het financiële risico voor haar
rekening zou moeten nemen, is bij ons de vraag gerezen of het niet de
voorkeur verdient, dat de Gemeente volledig de verantwoordelijkheid voor
de nieuwe werkplaats op zich neemt door deze als tak van dienst aan te
xvijzen. Dan zouden tevens de zogenaamde buitenobjecten en de vorig jaar
opgerichte schrijfkamer, die thans bij de Gemeentelijke Sociale Dienst
zijn ondergebracht maar minder goed in de organisatie "an die dienst
passen, naar de nieuwe tak van dienst kunnen worden overgebracht. Wij
zijn geneigd de gestelde vraag bevestigend te beantwoorden. Terzake is
reeds overleg gepleegd met het bestuur van de Stichting Leeuwarder Werk
gemeenschap. Wij zijn voornemens U hieromtrent in de komende maanden na
dere voorstellen te doen.
De tijdelijke huisvesting van tewerkgestelde vrouwen en meisjes in
gebouwen aan de Spanjaardslaan en de Verlengde Schrans is inmiddels der
mate onvoldoende gebleken, dat de Stichting L.W.G. met spoed voor eigen
rekening en met eigen middelen een barak op het haar toegedachte terrein
op het industrieterrein Van Harinxmakanaal wil bouwen. Wij menen, dat
hiertegen geen bezwaar behoeft te bestaan.
- 3 -
Wij achten de bouw van een nieuwe werkplaats dringend geboden en
stellen U daarom voor hiertoe een krediet van afgerond 2.810.000,--
beschikbaar te stellen.
De Financiële Commissie en de Commissie voor Openbare Werken kunnen
zich met ons voorstel verenigen.
Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden,
J. Tiekstra 1-Burgemeester
de Jong Secretaris.