- 37 -
- 36 -
wordt gegeven. Kan het zijn, dat
gebrek aan ruimte mede de oor
saai
is
12. Een lid vroeg het College zijn
mening kenbaar te willen maken
over invoering van de 5-da-agse
schoolweek bij het lager onder
wijs.
14'
15
Een lid drong er op aan, dat meer
de hand wordt gehouden aan het
indienen van een voordracht van
drie personen bij benoemingen
van onderwijzend personeel.
Uit het jaarlijks aan de Raad
overgelegde verslag van de Commis
sie voor Schoolverzuim blijkt,
dat het ongeoorloofd verzuim bij
het openbaar onderwijs belangrijk
hoger is dan bij het bijzonder
onderwijs. Moet hieruit - aange
zien er in feite toch wol niet
veel verschil zal zijn - worden
afgeleid, dat de hoofden van de
openbare scholen strenger en con
sequenter zijn in hun beoordeling
van wat geoorloofd is en wat
niet, dan hun collega's van bij
zondere scholen, vroeg een lid.
Kan op een juiste toepassing van
de leerplichtwet worden aange
drongen?
Wat is geoorloofd en wat is onge
oorloofd schoolverzuim, vroeg een
lid.
Hoewel ons CoHege niet afwijzend
staat tegenover de invoering van de
vrije zaterdag voor het gewoon- en
voortgezet gewoon lager onderwijs,
zal uiteraard moeten worden voldaan
aan de eisen, welke de Lager-onder-
wijswot 1920 aan het leerplan stolt,
mot name wat betreft het minimum per
jaar to geven aantal lesuren.
Hieraan wordt zoveel mogelijk vol
daan, doch do schaarste aan geschikte
sollicitanten maakt het ons, ondanks
herhaalde oproepingen van sollici
tanten, vaak onmogelijk»
Aangezien deze situatie ook ons is
opgevallen, hebben wij bevorderd,
dat mot betrekking tot deze aange
legenheid op 9 januari 1964 een ver
gadering is gehouden onder voorzit
terschap van de Inspecteur van het
lager onderwijs van de hoofden
van de openbare en bijzondere scho
len voor lager onderwijs, in bijzijn
van do leden van de Commissie tot
Wering van Schoolverzuim. In deze
bijeenkomst heeft de Inspecteur op
dit verschil in behandeling van het
schoolverzuim gewezen en gepleit voor
een zoveel mogelijk gelijke toepas
sing van do mot betrekking tot de
leerplicht geldende voorschriften.
Niet voorkomen kan worden, dat het
eigen inzicht van het hoofd dor
school omtrent wat al dan niet als
geoorloofd schoolverzuim moet worden
aangemerkt, een grote rol blijft
spelen. Voor het overige hoeft ons
Collego hier geen taak.
Als geoorloofd schoolverzuim moet
worden beschouwd verzuim, waarvoor
hot hoofd der school verlof heeft
verleend. Schoolverzuim, waarvoor
geen verlof is verleend, kunnen door
het hoofd dor school als gewettigd
of verschoonbaar worden aangemerkt.
Artikel 12 van de Leerplichtwet
noemt als geldige redenen van tijde
lijk schoolverzuim;
a. tijdelijke sluiting der school of
schorsing van het onderwijs;
b. oen wettelijk voorschrift,hetwelk
hot bezoeken van de school tijde
lijk verbiedt;
c. tijdelijke wegzending van het kind
van de schooi als tuchtmaatregel;
d. ongesteldheid van het kind, ver
vulling van godsdienstplichten of
andere ernstige omstandigheden,
die als geldige redenen kunnen
worden beschouwd.
Leer- en hulpmiddelen.
1Een lid vroeg of de schoolhoofden
het beschikbaar gestelde krediet
voor de bibliotheek wel voor dit
doel gebruiken.
2. Kunnen Burgemeester en Wethouders
mededelen welk soort boeken voor
de schoolbibliotheken worden aan
gekocht?
Dit is het geval.
De boeken, die naar het oordeel van
het hoofd van de school voor de
kinderen geschikt zijn.
Schoolpsychologie e.d.
1. Yele leden vroegen nadere bijzon
derheden over deze nieuwe voor
ziening.
Een lid vroeg een nadere taak
omschrijving van de nieuwe functi
onarissen te geven.
Wat is een pedagogisch-didac-
tisch specialist, vroeg een lid.
2. Ten behoeve van x/elke soorten onder
wijs zullen de nieuwe functionaris
sen werkzaam zijn, werd gevraagd.
De schoolpsychologie wordt wel om
schreven als dat deel van de peda
gogische psychologie, dat de gegevens,
methoden van onderzoek en behande
ling omvat, die nodig zijn om het
kind, dat moeilijkheden ondervindt
bij het onderwijs en in het school
milieu, te helpen. In beginsel zal
de onderwijzer het onderzoek en de
behandeling van kinderen met moeilijk
heden in zijn klas ter hand kunnen
nomen. Daartoe zullen echter do school
organisatie en de opleiding van de
leerkrachten moeten voldoen aan een
aantal voorwaarden, die in de huidige
situatie in de regel niet kunnen wor
den vervuld. De schoolpsycholoog zal
daarom tot taak hebben de onderwijzer
in zijn opvoedings- en onderwijstaak
deskundige bijstand tc verlenen.
Verder wordt verwezen naar de ter
inzage gelegde opmerking van de heer
H.H. Faber, arts bij de Genecskundigc-
en Gezondheidsdienst.
De pedagogisch-didactische specialist
(ook wel aangeduid als "remedial
teacher" of"onderwijsbemiddelaar"
zal preventief werk moeten doen in
die zin, dat hij kinderen met leer
moeilijkheden voor een afglijden naar
het buitengewoon onderwijs zal moeten
behoeden. Hij zal dus moeten trachten
deze leerlingen, individueel of in
groepjes, zodanig hulp te bieden, dat
zij tot leerherstol komen.
Het werkterrein van de nieuwe functi
onarissen zal, ook al uit praktische
overwegingen, aanvankelijk beperkt
moeten blijven tot het gewoon en het
buitengewoon lager onderwijs. Een
verruiming tot andere takken van onder
wijs "is in de toekomst in beginsel
echter niet uitgesloten.