- 39 -
- 38
3. Is het de bedoeling, dat zij ook
aan het bijzonder onderwijs dien
sten verlenen en, zo ja, is dan
overleg met de schoolbesturen ge
pleegd?
4» Indien besturen van bijzondere
scholen zelf soortgelijke voor
zieningen willen treffen, krijgen
zij dan de kosten vergoed?
5- De psycholoog zal organisatorisch
v/orden ondergebracht bij de Ge
neeskundige- en Gezondheidsdienst.
Zijn Burgemeester en Wethouders
niet van mening, dat zijn werk
zaamheden meer in het vlak van de
geestelijke volksgezondheid lig
gen, vroeg een lid.
De pedagogisch-didactische spe
cialist zal als boventallige
leerkracht worden aangesteld aan
de 1o.m.-schoolMoet dit als
een formele kwestie worden gezien
en zal deze kracht toch een taak
krijgen ten behoeve van het
onderwijs in het algemeen, inclu
sief het middelbaar onderwijs,
vroeg een lid.
De mogelijkheid, dat de in de vorige
vragen bedoelde functionarissen
ook diensten verlenen aan hot bij
zonder onderwijs is in beginsel
zeker aanwezig. In de regel geeft
men er echter in de kringen van het
bijzonder onderwijs de voorkeur aan,
dat de hier bedoelde taken worden
verricht op levensbeschouwelijke
grondslag. Mochten echter bepaalde
schoolbesturen er prijs op stellen
van de diensten van gemeentelijke
functionarissen gebruik te maken,
dan zijn wij uiteraard te allen
tijde bereid hierover in overleg te
treden
Voorzover de Gemeente de hier be
doelde kosten maakt ten behoeve van
de verschillende soorten van lager
onderwijs, worden zij opgenomen in
het bedrag por leerling, dat aan de
besturen van de bijzondere scholen
wordt uitgekeerd. Hot is aan de
schoolbesturen overgelaten voor
welke onderwijsvoorzieningen zij
deze bedragen willen bestemmen.
De werkzaamheden van de psycholoog
liggen inderdaad in het vlak van de
geestelijke volksgezondheid. Dit
sluit een relatie met de G.G.D.
echter bepaald niet uit. Een nauwe
samenwerking met deze dienst en in
het bijzonder ook met de schoolartsen
is zelfs een vereiste. Ook met de
hoofden en het personeel van de
scholen voor g.l.o. en b.l.o., mot
de pedagogisch-didactische specialist,
met de schoolmaatschappelijk werkster
en met de afdeling Onderwijs van de
Secretarie zal de psycholoog nauw
moeten samenwerken. De onderbrenging
bij de G.G.D. zien wij dan ook als
oen voorlopige oplossing. Mede aan
de hand van de praktijkervaring en
de verdere ontwikkeling zal dienen
te worden uitgemaakt, welke in or
ganisatorisch opzicht de positie
van de psycholoog in de toekomst
zal moeten zijn.
Dc pedagogisch-didactische specialist
zal zijn werkzaamheid vooral richten
op do leerlingen van hot g.l.o., die
zonder zijn hulp wellicht naar hot
10m-onderwijs zouden zijn ver
wezen. Hij dient zijn taak te ver
richten in nauwe samenwerking met
o.m. het personeel van de l.o.m-
school en zal dan ook deel uitmaken
van het team van deze school. Zijn
aanstelling aan de 1.o.m.-school
zal dus bepaald niet een louter-for-
mele kwestie zijn. Aan een werkzaam
heid van deze functionaris ten behoe
ve van het middelbaar onderwijs wordt
nog niet gedacht.
Een lid juichte de aanstelling
van een psycholoog toe, omdat
hierdoor de mogelijkheid dichter
bij komt van een beroeps- en
schoolkeuzeonderzoek op de lage
re scholen.
Hoe zien Burgemeester en Wethou
ders de ontwikkeling van de school-
psychologie, vroeg een lid. Zal
het niet dreigen uit te groeien
tot een enorm duur apparaat?
Een lid informeerde, of er bij
andere, met Leeuwarden vergelijk
bare Gemeenten ook psychologen
in dienst zijn. Kunnen Burge
meester en Wethouders, indien
dit het geval is, iets over de
ontwikkeling in die Gc-meente(11)
meedelen?
Een lid vroeg of het College kan
meedelen of en hoe hot onderwij
zend personeel op de plannen tot
aanstelling van een schoolpsy
choloog en van een pedagogisch-
didactisch specialist hebben
gereageerd
Een verdere ontwikkeling van do
schoolpsychologie zal, zoals wij
ook reeds in de aanbiedingsbrief
stelden, zeker tot een, wellicht
aanzienlijke, stijging van de kosten
leiden. De hier tegenover staande
besparing, die stellig aanwezig is
in de vorm van voorkomen of beper
ken van uitbreiding van hot b.l.o.,
het tegengaan van zittenblijven of
zelfs geheel mislukken van leer
lingen van het g.l.o., e.d., is
echter niet exact op te geven. Ook
afgezien hiervan zijn wij echter
van mening, dat het vele leed van
leerlingen en ouders, dat voorkomen
kan worden, indien de kinderen met
moeilijkheden op school op de
juiste wijze kunnen worden geholpen,
stellig een belangrijke kostenstij
ging rechtvaardigt. Vanzelfsprekend
zal daarbij steeds een zo efficiënt
mogelijke aanwending van de beschik
bare middelen voorop moeten staan
en zal iedere onnodig kostbare uit
breiding van hot apparaat moeten
worden voorkomen. De in andere Ge
meenten reeds opgedane ervaringen
zullen daarbij ongetwijfeld van nut
kunnen zijn.
Voor de beantwoording van deze
vraag moge worden verwezen naar het
ter inzage gelegde overzicht van de
situatie in een aantal andere Ge
meenten
Door de afdeling Leeuwarden van de
Ned. Onderwijzers Vereniging is
herhaaldelijk aangedrongen op aan
stelling van de hierbcdoelde func
tionarissen. Wij menen derhalve te
mogen aannemen, dat men in de
kringen van het onderwijzend perso
neel van de openbare scholen in het
algemeen met deze aanstelling zal
ins temmen