par. 8 Garnaaltje Artikel 1J. 1. De gronden, op dc kaart aangewezen voor een gemaaltje zijn bestemd voor werken als een pompgc-bouwtjo e.d. Hoofdstuk III. Slot- en overgangsbepalingen Artikel 14. Tegen een besluit van Burgemeester en Wethouders tot het weigeren van een vrijstelling, een ontheffing of een toestemming, waar deze ingevolge de voorgaande bepalingen mogelijk is, of tot het stellen van nadere voor waarden of eisen op grond van één der voorgaande bepalingen kan de aan vrager of de houder van de bouwvergunning of degenen aan wie de nadere voorwaarden of eisen zijn opgelegd, binnen een maand, nadat hem van het besluit is kennis gegeven, schriftelijk in beroep komen bij de Gemeente raad. Artikel 15- Niet in overeenstemming met het plan zijnde gebouwen, die ten tijde van de ter visielegging van het ontwerp daarvan reeds bestonden of in aan bouw waren of zijn gebouwd krachtens één véér dat tijdstip verleende bouwvergunning mogen -behoudens onteigening- overeenkomstig de wets a. gedeeltelijk worden vernieuwd of veranderd, mits dc bestaande af wijking van het plan daarbij niet wordt vergroot; b. nadat zij door een calamiteit zijn verwoest, met inachtneming van de de- lijn, aangevende de grens der bebouwing of de begrenzing van de bebouwingsstrook aan de wegzijde, geheel worden vernieuwd of veran derd, mits de bestaande afwijking van het plan daarbij niet wordt vergroot. Artikel 16. Deze bebouwingsvoorschriften kunnen worden aangehaald onder de titel "Bebouwingsvoorschriften" herziening uitbreidingsplan Wytgaard" Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van Voorzitter. Secretaris. Vaststelling "Bepalingen energielevering 1965". Bijlage no. 63. Leeuwarden, 11 maart 1965- Aan de Gemeenteraad. De thans in onze Gemeente geldende voorwaarden voor levering van gas en elektriciteit, resp. van 1910 en 1911 zijn in verband met de sedert hun vaststelling gewijzigde omstandigheden en de sindsdien vastgestelde tarievenverordeningen" sterk verouderd. Vervanging achten wij derhalve noodzakelijk Bij het ontwerpen van nieuwe bepalingen terzake zijn wij tot de over tuiging gekomen, dat het geen zin heeft voor de levering van gas en voor die van electriciteit verschillende regelingen te maken. In bijgaand ontwerp wordt met het woord "energie" dan ook zowel gas als electriciteit bedoeld. Bezinning op het karakter van de leveringsbepalingen bracht ons er toe, de tot stand te brengen regeling niet aan te duiden met het woord verordening"Deze term immers past slechts als aanduiding van een krachtens publiekrechtelijke bevoegdheid vastgestelde regeling. De door de Gemeenteraad vast te stellen bepalingen, volgens welke aan de burgers door gemeentebedrijven zekere diensten worden bewezen moeten echter geacht worden van privaatrechtelijke aard te zijn; jurisprudentie en literatuur laten hierover nauwelijks twijfel bestaan. De regeling moet worden gezien als een adhaesie- of modelcontract, houdende een openbaar aanbod van de Gemeente van onder in de regeling opgenomen bepalingen en bedingen zekere diensten te presteren. Dit karakter verandert niet ten gevolge van het feit, dat de Gemeente de énige is, die bepaalde diensten verrichten kan, m.a.w. dat de Gemeente op een bepaald gebied een monopoliepositie heeft. De competentie van de Gemeenteraad tot het vaststellen van leveringsbe palingen als de onderwerpelijke berust o.i. dan ook niet op artikel 168 (dat spreekt over "verordeningen"dat is een publiekrechtelijk begrip) maar op artikel 167 van <ie Gemeentewet, bepalend dat aan de Raad, met betrekking tot de regeling en het bestuur van de huishouding der Gemeente, alle bevoegdheid behoort die niet bij de Gemeente- of enige andere wet aan de de Burgemeester of aan Burgemeester en Wethouders is opgedragen. Andere dan privaatrechtelijke (contractuele en processuele) dwangmiddelen bij de uitvoering van dergelijke regelingen zijn dan ook uitgesloten. De hoofdlijnen van het in het ontwerp uitgewerkte systeem zijn de volgende a. Levering van energie is gebaseerd op twee overeenkomsten: die betref fende aansluiting (art. 2) en die betreffende energielevering (art. 7), resp. gesloten met de eigenaar van het perceel en met de verbruiker. Bij de aanvrage van aansluiting kan de toekomstige verbruiker de financiele verplichtingen van de eigenaar terzake op zich nemen, dit om een zo hoog mogelijk aansluitpercentage te verkrijgen. b. Het leggen van de aansluiting (verbinding van de hoofdleiding met het perceel) geschiedt van Gemeentewege. De kosten komen voor rekening van de Gemeente voorzover de aansluiting niet langer is dan drie meter art. 4) c. De installatie in het perceel, waarvoor de eigenaar moet zorgen, is ge bonden aan door ons College vast te stellen voorschriften (art. 12); de Gemeente heeft het recht van supervisie (art. 13). d. Betaling van de verbruikte energie geschiedt als regel per kwitantie of acceptgiro. Niet-betaling binnen acht werkdagen brengt verhoging van het verschuldigde bedrag met 0,50 nies (art. 18). Blijft de verbruiker betaling weigeren, dan kan de energielevering worden gestaakt; dit staken kan echter door betaling van een extra bedrag van 5»-- worden voorkomen (art. 22, eerste lid, sub d)

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1965 | | pagina 117