4. Een lid meende dat er niet aan te ontkomen zou zijn althans het werk- gedeelte te verplaatsen indien de binnenstad voor snelverkeer verboden zou worden. - 18 oude Stadhuis dan als representatief- gedeelte kan dienst doen), dit in verband met de verkeersaantrekkende werking ervan. Als mogelijke plaatsen voor nieuw bouw werden genoemd: het IJsbaan- kwartier, het terrein van de gevange nis, het Oldehoofster Kerkhof, of ergens aan de Rondweg. 3. Andere leden daarentegen stelden er prijs op het Stadhuis op een cen traal punt in de binnenstad te behou den. Zij vroegen zich af of de par keerders in de omgeving van het Stadhuis ook alle stadhuisklanten zijn. 5. Enige leden wilden zo enigszins mo gelijk het werk- en representatief gedeelte van het Stadhuis bijeenhou den. 6. Wat voor bezwaar bestaat er tegen verplaatsing van het Stadhuis naar buiten de binnenstad? zo vroeg men. Bij de departementen in s-Graven- hage is het resultaat van de ver plaatsing gunstig. 7Een lid vroeg in hoeverre de Raad gebonden is ten aanzien van de plaats van het Stadhuis door zijn besluit om een voorbereidingskrediet voor de uitbreiding bij het bestaande Stad huis ter beschikking te stellen. 8. Een lid vroeg of de voorgenomen uit breiding van het Stadhuis voldoende was voor de toekomstige behoefte. 9» Enige leden waren van oordeel dat de in maquette-vorm getoonde ont worpen uitbreiding van het Stadhuis niet past bij het oude gedeelte. Moeten de omringende gevelwanden nu ook wijken ten behoeve van dit hyper moderne glazen gebouw? 10. Cver concentratie van alle diensten in één gebouw werd verschillend ge dacht. Men achtte dit echter ook mogelijk bij het uitbreiden van het bestaande Stadhuis, zonder dat dit ten koste van de St. Jacobsstraat zou gaan, namelijk door uitbreiding in zuidelijke richting (over het Auckemastraatje) stimulans die het Stadhuis, gelegen 0; de grens van het nog "levende" deel van de stad, aan het noordelijke deel kan geven. 19 - Bij gebrek aan andere geschikte par keerruimte zullen momenteel vele van de in de omgeving va,n het Stadhuis parkerende auto's geen stadhuisbezoe kers aanvoeren. V/ij zijn van oordeel dat algehele sluiting van de binnenstad voor auto verkeer voorlopig niet aan de orde zal zijn. Wij komen op deze aangelegenheid bij de behandeling van het Stadhuisplan terug. Het is in principe altijd mogelijk een eenmaal genomen besluit, als het onder havige te herzien als gewijzigde om standigheden of da ontwikkeling daar toe nopen. De toekomstige personeelsbehoefte is, mede gelet op de toenemende machani- sering van de administratie, moeilijk te schatten, In het ontwerp-plan is echter ruimte vcoj O ^ekencL De vraag naar de vormgeving van de uit breiding staat los van de bij het bin nenstadsplan aan de orde zijnde ste- debouwkundige vraagstukken. Voor de uitbreiding van het Stadhuis zullen het kadaster en een aantal panden aan weerszijden van de St, Jacobsstraat moeten worden gesloopt. Wanneer t.z.t. de voorgenomen uitbrei ding te klein zou blijken zou een verdere uitbreiding in zuidelijke richting mogelijk zij; Overigens be staat aan een concentratie van alle diensten ook geen behoefte bij ons. 11. Een lid stelde voor het bestaande Stadhuis te handhaven en de uitbrei ding te plaatsen aan de andere zijde van de St. Jacobsstraat (zonder luchtbrug) PARKEERPLAATSEN. 1. Enige leden achtten het onjuist grachten te dempen om parkeerruimte te winnen. Men kan genoeg parkeer gelegenheid creëren in de te saneren buurten aan de periferie van het centrum gelegen (Klanderijbuurt bijv. De winst aan parkeerplaatsen door dempingen en doorbraken achtten deze leden overigens in verhouding tot de rigoreusheid van de voorgestelde ingrepen teleurstellend. 2a. Hoeveel parkeerplaatsen levert een sanering van de wijken direct bui ten de grachten (zoals bijv. de Klanderijbuurt) op? vroeg men. b. Een lid vroeg Burgemeester en Wet houders gedurfde plannen te maken om parkeerruimte te scheppen zonder aantasting van de grachten. Een lid achtte de winst aan parkeer plaatsen door het plan niet zo groot. Voor de toekomst zijn 3000 parkeerplaatsen te weinig. Denken Burgemeester en Wethouders aan vergroting van dit aantal en zo ja, waar menen zij die te vinden? 1 Deze ombuiging van de Sint Jacobs straat naar de Grote Hoogstraat is noodzakelijk om ruimte te verkrijgen. De winst aan parkeerruimte kan bij demping van de grachten als volgt worden becijferd: op de Oostergracht rond 220; op de Zuidergracht tussen de Wirdumer- poortsbrug en de 1e Kanaalbrug rond 27°; op de Zuidergracht tussen de Wester gracht en de Wirdumerpoortsbrug 410, wanneer alleen a niveau wordt geparkeerd en 660 wanneer het parkeren in twee lagen mogelijk wordt gemaakt; bij het Droevendal rond 40; bij de Beijerstraat rond 30. Voor deze wijken, die buiten het voor liggende saneringsplan vallen, zijn geen plannen aanwezig. De daar te vinden parkeerruimte is afhankelijk van de opzet van de sanering ter plaatse. Als in de Klanderijbuurt in het geheel niets wordt herbouwd is er uiteraard de meeste ruimte. Als het Schranstunneltracée hier door loopt is de mogelijke bruikbare parkeerruimte ineens een belangrijk stuk kleiner. Exacte cijfers kunnen wij echter niet geven. Onze gedachten gaan uit naar het oude veemaricttenein en naar de saneringsrijpe gebieden Klanderijstraten, Achter de Hoven, Molenpad e.o. Voorts is nog meer plaats te vinden op het 01de- hoofsterkerkhofTurfmarkt, Tweebaks- markt, Hoeksterend, en Jacob Catsplein. Zoals reeds in de toelichting is ge steld, is het plan voor de binnenstad nog slechts een basisplan. De hierin reeds gevonden extra parkeerruimte is inderdaad onvoldoende. Het Nderlands Economisch Instituut heeft berekend dat bij de afmetingen van de binnen stad en de functie van de binnenstad, ook in een groter Leeuwarden, gerekend moet worden met een parkeermogelijk- heid t.b.v. de binnenstad ter grootte van 3000 parkeerplaatsen. Uiteraard zullen deze niet gedurende de gehele dag en iedere dag nodig zijn. De gun stigst gelegen plaatsen zullen het meest frequent worden benut, de minst gunstige zullen in het algemeen de verderaf gelegen plaatsen zijn, wat bij de spitsbehoefte minder erg is.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1965 | | pagina 212