4. Een lid meende dat er niet aan te
ontkomen zou zijn althans het werk-
gedeelte te verplaatsen indien de
binnenstad voor snelverkeer verboden
zou worden.
- 18
oude Stadhuis dan als representatief-
gedeelte kan dienst doen), dit in
verband met de verkeersaantrekkende
werking ervan.
Als mogelijke plaatsen voor nieuw
bouw werden genoemd: het IJsbaan-
kwartier, het terrein van de gevange
nis, het Oldehoofster Kerkhof, of
ergens aan de Rondweg.
3. Andere leden daarentegen stelden er
prijs op het Stadhuis op een cen
traal punt in de binnenstad te behou
den. Zij vroegen zich af of de par
keerders in de omgeving van het
Stadhuis ook alle stadhuisklanten
zijn.
5. Enige leden wilden zo enigszins mo
gelijk het werk- en representatief
gedeelte van het Stadhuis bijeenhou
den.
6. Wat voor bezwaar bestaat er tegen
verplaatsing van het Stadhuis naar
buiten de binnenstad? zo vroeg men.
Bij de departementen in s-Graven-
hage is het resultaat van de ver
plaatsing gunstig.
7Een lid vroeg in hoeverre de Raad
gebonden is ten aanzien van de plaats
van het Stadhuis door zijn besluit
om een voorbereidingskrediet voor de
uitbreiding bij het bestaande Stad
huis ter beschikking te stellen.
8. Een lid vroeg of de voorgenomen uit
breiding van het Stadhuis voldoende
was voor de toekomstige behoefte.
9» Enige leden waren van oordeel dat
de in maquette-vorm getoonde ont
worpen uitbreiding van het Stadhuis
niet past bij het oude gedeelte.
Moeten de omringende gevelwanden nu
ook wijken ten behoeve van dit hyper
moderne glazen gebouw?
10. Cver concentratie van alle diensten
in één gebouw werd verschillend ge
dacht. Men achtte dit echter ook
mogelijk bij het uitbreiden van het
bestaande Stadhuis, zonder dat dit
ten koste van de St. Jacobsstraat
zou gaan, namelijk door uitbreiding
in zuidelijke richting (over het
Auckemastraatje)
stimulans die het Stadhuis, gelegen 0;
de grens van het nog "levende" deel
van de stad, aan het noordelijke deel
kan geven.
19 -
Bij gebrek aan andere geschikte par
keerruimte zullen momenteel vele van
de in de omgeving va,n het Stadhuis
parkerende auto's geen stadhuisbezoe
kers aanvoeren.
V/ij zijn van oordeel dat algehele
sluiting van de binnenstad voor auto
verkeer voorlopig niet aan de orde
zal zijn.
Wij komen op deze aangelegenheid bij
de behandeling van het Stadhuisplan
terug.
Het is in principe altijd mogelijk een
eenmaal genomen besluit, als het onder
havige te herzien als gewijzigde om
standigheden of da ontwikkeling daar
toe nopen.
De toekomstige personeelsbehoefte is,
mede gelet op de toenemende machani-
sering van de administratie, moeilijk
te schatten, In het ontwerp-plan is
echter ruimte vcoj
O
^ekencL
De vraag naar de vormgeving van de uit
breiding staat los van de bij het bin
nenstadsplan aan de orde zijnde ste-
debouwkundige vraagstukken. Voor de
uitbreiding van het Stadhuis zullen
het kadaster en een aantal panden aan
weerszijden van de St, Jacobsstraat
moeten worden gesloopt.
Wanneer t.z.t. de voorgenomen uitbrei
ding te klein zou blijken zou een
verdere uitbreiding in zuidelijke
richting mogelijk zij; Overigens be
staat aan een concentratie van alle
diensten ook geen behoefte bij ons.
11. Een lid stelde voor het bestaande
Stadhuis te handhaven en de uitbrei
ding te plaatsen aan de andere zijde
van de St. Jacobsstraat (zonder
luchtbrug)
PARKEERPLAATSEN.
1. Enige leden achtten het onjuist
grachten te dempen om parkeerruimte
te winnen. Men kan genoeg parkeer
gelegenheid creëren in de te saneren
buurten aan de periferie van het
centrum gelegen (Klanderijbuurt
bijv.
De winst aan parkeerplaatsen door
dempingen en doorbraken achtten deze
leden overigens in verhouding tot
de rigoreusheid van de voorgestelde
ingrepen teleurstellend.
2a. Hoeveel parkeerplaatsen levert een
sanering van de wijken direct bui
ten de grachten (zoals bijv. de
Klanderijbuurt) op? vroeg men.
b. Een lid vroeg Burgemeester en Wet
houders gedurfde plannen te maken
om parkeerruimte te scheppen zonder
aantasting van de grachten.
Een lid achtte de winst aan parkeer
plaatsen door het plan niet zo
groot. Voor de toekomst zijn 3000
parkeerplaatsen te weinig.
Denken Burgemeester en Wethouders
aan vergroting van dit aantal en zo
ja, waar menen zij die te vinden?
1
Deze ombuiging van de Sint Jacobs
straat naar de Grote Hoogstraat is
noodzakelijk om ruimte te verkrijgen.
De winst aan parkeerruimte kan bij
demping van de grachten als volgt
worden becijferd:
op de Oostergracht rond 220;
op de Zuidergracht tussen de Wirdumer-
poortsbrug en de 1e Kanaalbrug rond
27°;
op de Zuidergracht tussen de Wester
gracht en de Wirdumerpoortsbrug
410, wanneer alleen a niveau wordt
geparkeerd en 660 wanneer het parkeren
in twee lagen mogelijk wordt gemaakt;
bij het Droevendal rond 40;
bij de Beijerstraat rond 30.
Voor deze wijken, die buiten het voor
liggende saneringsplan vallen, zijn
geen plannen aanwezig. De daar te
vinden parkeerruimte is afhankelijk
van de opzet van de sanering ter
plaatse. Als in de Klanderijbuurt in
het geheel niets wordt herbouwd is
er uiteraard de meeste ruimte. Als het
Schranstunneltracée hier door loopt is
de mogelijke bruikbare parkeerruimte
ineens een belangrijk stuk kleiner.
Exacte cijfers kunnen wij echter
niet geven.
Onze gedachten gaan uit naar het oude
veemaricttenein en naar de saneringsrijpe
gebieden Klanderijstraten, Achter de
Hoven, Molenpad e.o. Voorts is nog
meer plaats te vinden op het 01de-
hoofsterkerkhofTurfmarkt, Tweebaks-
markt, Hoeksterend, en Jacob Catsplein.
Zoals reeds in de toelichting is ge
steld, is het plan voor de binnenstad
nog slechts een basisplan. De hierin
reeds gevonden extra parkeerruimte is
inderdaad onvoldoende. Het Nderlands
Economisch Instituut heeft berekend
dat bij de afmetingen van de binnen
stad en de functie van de binnenstad,
ook in een groter Leeuwarden, gerekend
moet worden met een parkeermogelijk-
heid t.b.v. de binnenstad ter grootte
van 3000 parkeerplaatsen. Uiteraard
zullen deze niet gedurende de gehele
dag en iedere dag nodig zijn. De gun
stigst gelegen plaatsen zullen het
meest frequent worden benut, de minst
gunstige zullen in het algemeen de
verderaf gelegen plaatsen zijn, wat
bij de spitsbehoefte minder erg is.