Aangaan overeenkomst met N.V. Ned.Spoorwegen inzake verbreding overweg Schrans Bijlage no.161 Leeuwarden, 3 juni 1965» Aan de Gemeenteraad. Het is Uw Raad bekend, dat een plan wordt voorbereid voor een ver breding en verbetering van de spoorwegovergang in de Schrans en van de daarop aansluitende straatgedeelten. In verband hiermede heeft de Gemeente kortgeleden het perceel Schrans no.4 reeds aangekocht, terwijl Uw Raad daarna heeft besloten het perceel Schrans no.6 bij Hare Majesteit de Koningin voor onteigening voor te dragen. Bij Koninklijk besluit van 13 april j1no.60, is bepaald, dat het laatstbedoelde perceel ten al gemene nutte, in het publiek belang en ten name van de gemeente Leeuwarden kan worden onteigend, zodat wij mogen verwachten, dat de gemeente binnen afzienbare tijd ook over dit perceel met opstal zal kunnen beschikken. Inmiddels hebben wij in beginsel overeenstemming bereikt met de N.V. Nederlandse Spoorwegen omtrent het plan tot verbreding van de overweg. Zoals gebruikelijk dienen de werken tot verplaatsing van de afsluitbomen en het aanbrengen van de verhardingen enz. tussen de spoorrails door de N.S., doch voor rekening van de Gemeente te worden uitgevoerd; de Gemeente dient voor haar rekening te zorgen voor het aanpassen aan de nieuw te scheppen situatie van de aansluitende weggedeelten De toekomstige situatie blijkt uit de bij de stukken overgelegde teke ning. De daarop in rood aangegeven werken zullen door de N.S. worden uit gevoerd (kosten geraamd op f 70.000,-). De als gevolg van de overwegre constructie noodzakelijk geworden verbreding enz. van de aansluitende weg gedeelten is op deze tekening groengekleurd aangegeven. Uit de tekening blijkt tevens, dat de overweg zal komen te bestaan uit twee rijwegen, elk ter breedte van 6.00 m.gescheiden door een verhoogde strook ter breedte van 1.00 m. Voorlopig zal de overweg worden beveiligd door hele overweg- bomen, omdat het seintechnisch zeer bezwaarlijk is om vooruitlopende op de automatisering van het seinstelsel ter plaatse- thans reeds automatische halve- overwegbomen aan te brengen. Het plan is echter zodanig gemaakt, dat het mogelijk zal zijn t.z.t. zonder hoge kosten de hele overwegbomen te vervangen door zgn. ahobs. De inhoud van de ontworpen overeenkomst met de N.S. spreekt overigens voor zichzelf en behoeft naar onze mening geen nadere toelichting. Wij ver melden hierbij slechts, dat de verschillende bepalingen gebruikelijk zijn en overeenstemmen met die, welke voorkomen in contracten, welke eerder me.t de N.S. zijn aangegaan. Voor het beheren, onderhouden en vernieuwen van de door N.S. gemaakte werken zal de Gemeente jaarlijks een bedrag van 287,-- aan de N.S. moeten vergoeden. Bovendien is de Gemeente jaarlijks een bedrag van 10,40 aan de N.S. verschuldigd wegens gebruik van spoor- weggrond. Wij geven er de voorkeur aan, dat deze bedragen door de Gemeente worden afgekocht. De N.S. zijn bereid hieraan medewerking te verlenen. De afkoopsommen zijn, zoals blijkt uit de artikelen 6 en 7 van het ter inzage gelegde contract, gesteld op 7*900,-- 287,-- gekapitaliseerd tegen penning 25 en verhoogd met een risicotoeslag van 10 fo) en 260,-- 10,40 gekapitaliseerd tegen penning 25) Voor het verbreden van de spoorwegovergang en voor he 0 afkopen van de onderhoudsbijdrage en van de vergoeding voor het gebruik van grond is dus in totaal naar raming 'J0.0007*900,-- 2$Q,~- is j 78.1 0,-- nodig. Het is de bedoeling dit bedrag tezamen met de kosten van de aanleg van de aansluitende weggedeelten, in 40 jaar af to schrijven.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1965 | | pagina 317