Aangaan overeenkomst met N.V. Ned.Spoorwegen inzake verbreding overweg
Schrans
Bijlage no.161 Leeuwarden, 3 juni 1965»
Aan de Gemeenteraad.
Het is Uw Raad bekend, dat een plan wordt voorbereid voor een ver
breding en verbetering van de spoorwegovergang in de Schrans en van de
daarop aansluitende straatgedeelten. In verband hiermede heeft de
Gemeente kortgeleden het perceel Schrans no.4 reeds aangekocht, terwijl
Uw Raad daarna heeft besloten het perceel Schrans no.6 bij Hare Majesteit
de Koningin voor onteigening voor te dragen. Bij Koninklijk besluit van
13 april j1no.60, is bepaald, dat het laatstbedoelde perceel ten al
gemene nutte, in het publiek belang en ten name van de gemeente Leeuwarden
kan worden onteigend, zodat wij mogen verwachten, dat de gemeente binnen
afzienbare tijd ook over dit perceel met opstal zal kunnen beschikken.
Inmiddels hebben wij in beginsel overeenstemming bereikt met de N.V.
Nederlandse Spoorwegen omtrent het plan tot verbreding van de overweg.
Zoals gebruikelijk dienen de werken tot verplaatsing van de afsluitbomen
en het aanbrengen van de verhardingen enz. tussen de spoorrails door de
N.S., doch voor rekening van de Gemeente te worden uitgevoerd; de Gemeente
dient voor haar rekening te zorgen voor het aanpassen aan de nieuw te
scheppen situatie van de aansluitende weggedeelten
De toekomstige situatie blijkt uit de bij de stukken overgelegde teke
ning. De daarop in rood aangegeven werken zullen door de N.S. worden uit
gevoerd (kosten geraamd op f 70.000,-). De als gevolg van de overwegre
constructie noodzakelijk geworden verbreding enz. van de aansluitende weg
gedeelten is op deze tekening groengekleurd aangegeven. Uit de tekening
blijkt tevens, dat de overweg zal komen te bestaan uit twee rijwegen, elk
ter breedte van 6.00 m.gescheiden door een verhoogde strook ter breedte
van 1.00 m. Voorlopig zal de overweg worden beveiligd door hele overweg-
bomen, omdat het seintechnisch zeer bezwaarlijk is om vooruitlopende op
de automatisering van het seinstelsel ter plaatse- thans reeds automatische
halve- overwegbomen aan te brengen. Het plan is echter zodanig gemaakt, dat
het mogelijk zal zijn t.z.t. zonder hoge kosten de hele overwegbomen te
vervangen door zgn. ahobs.
De inhoud van de ontworpen overeenkomst met de N.S. spreekt overigens
voor zichzelf en behoeft naar onze mening geen nadere toelichting. Wij ver
melden hierbij slechts, dat de verschillende bepalingen gebruikelijk zijn
en overeenstemmen met die, welke voorkomen in contracten, welke eerder me.t
de N.S. zijn aangegaan. Voor het beheren, onderhouden en vernieuwen van
de door N.S. gemaakte werken zal de Gemeente jaarlijks een bedrag van
287,-- aan de N.S. moeten vergoeden. Bovendien is de Gemeente jaarlijks
een bedrag van 10,40 aan de N.S. verschuldigd wegens gebruik van spoor-
weggrond. Wij geven er de voorkeur aan, dat deze bedragen door de Gemeente
worden afgekocht. De N.S. zijn bereid hieraan medewerking te verlenen.
De afkoopsommen zijn, zoals blijkt uit de artikelen 6 en 7 van het ter
inzage gelegde contract, gesteld op 7*900,-- 287,-- gekapitaliseerd
tegen penning 25 en verhoogd met een risicotoeslag van 10 fo) en 260,--
10,40 gekapitaliseerd tegen penning 25)
Voor het verbreden van de spoorwegovergang en voor he 0 afkopen van de
onderhoudsbijdrage en van de vergoeding voor het gebruik van grond is dus
in totaal naar raming 'J0.0007*900,-- 2$Q,~- is j 78.1 0,--
nodig. Het is de bedoeling dit bedrag tezamen met de kosten van de aanleg
van de aansluitende weggedeelten, in 40 jaar af to schrijven.