Verbeteren van de Lekkumerweg. "Bijlage 110.36 Leeuwarden, 19 januari 1 967 Aan de Gemeenteraad. Van verschillende zijden hebben ons meermalen klachten bereikt betreffen de de slechte en gevaarlijke staat, waarin de Lekkumerweg momenteel verkeert. Aangezien wij deze klachten gegrond achtten hebben wij daaraan steeds de nodige aandacht geschonken door te trachten de weg zo veel mogelijk in er- behoorlijk berijdbare staat te brengen en te houden. Als gevig van liet toe nemende verkeer en de minimale fundering van het wegdek bleek zulks in de praktijk echter niet doenlijk, zodat wij tenslotte opdracht hebben gegeven een plan te ontwerpen voor een algehele reconstructie van de weg en aanpassing van de afmetingen enz. aan de eisen van het huidige verkeer. In de aanbie dingsbrief, behorende bij de ontwerp-gemeentebegroting en de -begrotingen van de takken van dienst voor het dienstjaar 19 6 6hebben wij dan ook reeds ge steld, dat wij, voorzover de financiële toestand van de gemeente hiervoor ruim be biedt, willen bevorderen, dat ook de verbetering van de Lekkumerweg ter 'land wordt genomen. let bedoelde plan is thans bij de stukken voor U ter inzage gelegd. /eigens dit plan begint de verbetering van de weg ten noorden van de toe komstige Overvalstraat en eindigt zij juist voorbij het dorp Lekkum. De ver betering omvat dus niet alleen de Lekkumerweg, maar ook de Buorren te Lekkum en een klein gedeelte van de Canterlanswei Voor de verbetering van de weg is hoofdzakelijk het bestaande tracé gevolgd. Enkele knikken ir. de weg zijn vloeiend gemaakt en de bochten zijn iets verruimd. Be bestaande bermsloot aan de westzijde kan worden gehandhaafd; aan de oostzijde moet een nieuwe sloot werden gegraven. Over de gehele lengte is een rijbaan met een breedte van 7 m geprojecteerd. Bij de Lekkumerweg is daarnaast aan de oostzijde een berm van 4 m breed ge- dach4"aan de westzijde is eerst een groenstrook van 2,60 m gedacht, daarnaast een voetpad ter breedte van plm. 3 n en tenslotte een berm van plm. 1,50 m- Langs de Buorren te Lekkum zijn aan de kant van de woningen parkeerhavens met een breedte van 2,10 m ontworpen, met daarachter een groenstrook van 2 m en een voetpad van plm. 3 m. Het geneel is zodanig opgezet, dat later de rij baan zonodig' op eenvoudige wijze verbreed kan worden door de bermen te ver smallen. De constructie van de rijbaan bestaat uit een fundering van 15 cm. grind- asfaltbeton op eenzandbed met een dikte van minimaal 45 cm, op deze fundering wordt bij de eerste aanleg een 3 cm dikke laag grofdicht-asfaltbeton aange bracht. Het wegdek zal op een later tijdstip worden bijgewerkt en voorzien van een laag fijndicht-asfaltbeton ter dikte van 2 cm. De parkeerhavens langs de Buorren te Lekkum sullen van een klinkerbestrating worden voorzien. De ontworpen brug over de Bonkesloot heeft tussen de leuningen een breedte van 17 m, zodat bij eventuele latere verbreding van de weg deze brug niet op nieuw een knelpunt wordt. Het is niet mogelijk de bestaande brug te verbreden, aangezien de constructie van deze brug niet berekend is op zware verkeerslasten. De nieuwe brug is ontworpen als een gewapend-beton-pcrtaalgefundeerd op be tonpaden. De doorvaartbreedte is dezelfde als die van de bestaande brug, n.l. 5 m. De doorvaarthoogte zal gelijk zijn aan die van de toekomstige brug over de Bonkesloot bij Snakksburcn; dit betekent bij een normaal boezempeil van 20 cm. FSP een hoogte van 1,95 uw Dit is enkele centimeters meer dan dc- be staande hoogte. Voor de bovenomschreven uegverbetering moet een aantal grondstrolcen van derden worden aangekocht. De benodigde perceolsgedeolten zijn op eer bij dc stukken overgelegde tekening groen-gekleurd aangegeven. V/ij zullen U terzake zo spoedig mogelijk de nodige voo.stellen doen toekomen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1967 | | pagina 100