Terbetering Mr. P.J. Troelstraweg. Bijlage no.35 Leeuwarden, 19 januari 1967. Aan de Gemeenteraad. Ais gevolg van de groter wordende verkeersintensiteit en het stijgende aantal geparkeerde auto's is de verkeerssituatie op de Mr. P.J.Troelstraweg, met name op het gedeelte tussen het Leeuwerikplein en het Valeriusplein, be paald ongunstig te noemen. De bestaande rijweg is voor een dergelijke drukke verkeersweg te smal. Heeds bij de behandeling van de begroting van het dienst jaar 195Ö isop de onbevredigende situatie gewezen. Uij menen, dat de huidige toestand een spoedige oplossing noodzakelijk maakt en wij hebben daarom aan de directeur der Openbare Uerken verzocht een verbeteringsplan te ontwerpen voor het gedeelte van de Mr, P.J,Troelstraweg tussen het Leeuwerikplein en de gemeentegrens. Dit plan ligt voor U bij ds stukken ter inzage. Voor het gedeelte van deze weg tussen het Leeuwerikplein en het Valerius plein voorziet het plan in het handhaven van de bestaande - 9 ®-> brede - rij baan en het aanleggen van ventwegen ter breedte van 5 m. Hiertoe zullen de bestaande trottoirs worden versmald van 3.23 m. tot 1.70 m. welke breedte wij met het oog op het voetgangersverkeer voldoende achten, ter wijl de groenstroken tussen de hoofdrijbaan en de bestaande rijwielpaden met 0.20 m. worden versmald. De ventwegen zijn ontworpen.met een fundering van 10 cm. grindzandasfaltwaarover een 3 cm. dikke voorlopige deklaag van grof dicht- asfaltbeton. Ha verloop van tijd zal nog een definitieve deklaag van 2 cm, fijndichtasfaltbeton worden aangebracht. In verband met de aansluiting van het westelijke gedeelte van het be stemmingsplan Bilgaard op de centrale riolering is het noodzakelijk in de ooste lijke ventweg een nieuw riool aan te leggen. Bovendien is het bestaande riool in de westelijke ventweg reeds vrij 'oiid, terwijl het niet behoorlijk op af schot ligt, zodat vervanging van dit riool door een riool, dat in het stelsel van de centrale riolering past, zo niet noodzakelijk, dan toch wel zeer ge wenst is. Van het gedeelte van de weg, tussen het Valeriusplein en de gemeentegrens is het huidige profiel van de bestaande weg zeer verschillend. De rijbaan van het gedeelte tot juist voorbij het terrein van de dienst Sociale Werkvoorzie ning heeft een breedte van eveneens 9 Ter weerszijden bevinden zioh rijwiel paden., die door een groenstrook met bomen van de middenbaan zijn gescheiden. Langs de rijwielpaden liggen trottoirs van bijna 3 breed. Het vervolg van deze weg toont een rijbaanbreodte van 6 m. Tot aan do Vierhuisterweg liggen aan beide zijden van de rijweg een smal rijwielpad en een voetpad. Vanaf de Vierhuisterweg tot aan de gemeentegrens ligt aan beide zij don nog wel een rijwielpad, maar oen voetpad ligt slechts over een godcelto aan do westkant van de weg.De verharding van de bestaande rijweg bestaat uit gevaarlijk gladde klinkers. Volgens het voorliggende plan zal de hoofdrijbaan een breedte verkrijgen van 7 m. Daarnaast zijn parallelwegen ontworpen met een breedte van 5 De middenbaan en de parallelwegen zullen worden gescheiden door een tussenberu ter breedte van 2.20 m. Tot aan de Vierhuisterweg is langs de parallelwegen een trottoir geprojec teerd ter breedte van 1.95 m. tot 2.30 m. Vanaf do Vierhuiierweg tot aan de gemeentegrens is aan beide zijden een berm tor breedte van 4 m. ontworpen, •waarop een windkorende heesterbeplanting kan worden aangebracht. In do parallelwegen wordt over een lengte van 800 m. vanaf hot Valerius plein oen nieuw riool aangebracht, hetwelk past in het centrale rioleringsstel sel. Verder naar het noorden vindt de afwatering van de wogen naar do bermsloton plaats

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1967 | | pagina 98