- 2 - tocapitulatio De raming van de stelpost voor kapitaalslasten van werken i.v.n. de erfpaölitsverhoging (volgno. 696/3) wordt Verlaagd mot 5 395in verband net het aanbrengen van parkeerhavens langs de van Loonstraat. Op deze stelpost is na genoemde verlaging nog 236.705)-- beschikbaar. Wij stollen U voor de gemeentebegroting en de begrotingen van het Grondbedrijf en de Openbare Werken voor het dienstjaar 1966 te wijzigen overeenkomstig do tor inzage gelogde ontwerp-besluiten. Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden, J. Tiekstra 1-Burgemeester. de Jong Secretaris Vervangen van de Prins Hendrikbrug door een vaste brug. Bijlage no. 86. Leeuwarden, 2 maart 1967. Aan de Gemeenteraad. Als gevolg van bijzondere omstandigheden, welke wij hieronder in het kort nader zullen omschrijven, kon tot op heden geen uitvoering worden gegeven aan de plannen tot vervanging van do Prins Hendrikbrug. Aangezien de toestand van de bestaande brug dermate slecht is, dat het treffen van voorzieningen dringend nodig is, terwijl bovendien de afmetingen van do bestaande brug niet meer voldoen aan de eisen, welke het tegenwoordige intensieve verkeer aan een brug op deze plaats stelt, zijn wij van oordeel, dat opnieuw moet worden getracht met betrekking tot dit onderwerp tot een spoedige en afdoende oplossing te komen. Reeds op 29 februari 1956 besloot de PLaad een krediet van 1.115.000,-- beschikbaar te stellen voor de bouw van een nieuwe Prins Hendrikbrug. Nadat vrij echter de directeur der Openbare Werken hadden gemachtigd over te gaan tot het houden van een aanbesteding van dit werk en deze aanbesteding ook reeds was gehouden, trad een bestedingsbeperking op. Daardoor noest de uitvoering van het eerste plan voer onbepaalde tijd worden uitgesteld. Toen zich na een tamelijk lange periode de mogelijkheid voordeed, om de plannen tot vernieuwing van de brug tot uitvoering te brengen, bleek, dat inmiddels op het gebied van de bruggenbouw verschillende nieuwe inzichten waren ontwikkeld. Wij hebben daarna in verband met het vorenstaande opdracht gegeven een geheel nieuw plan te ontwerpen, hetwelk ook moest worden getoetst aan het oordeel van de stedebouwkundige belast mot hot ontwerpen van een plan voor de binnenstad. Uiteraard was dit laatste eerst mogelijk nadat deze deskundige een voldoende inzicht had verworven in de problematiek van de binnenstad en hem de te treffen maatregelen in grote trekken voor ogen stonden. Het nieuwe plan, dat was gebaseerd op de bouw van een beweegbare brug, werd door de Raad vastgesteld op 6 juni 1962. Het benodigde krediet werd destijds geraamd op 1.617.000,--. Spoedig daarna deden zich opnieuw moeilijkheden voor en wel met betrekking tot de financiering van de bouwkosten van de brug. Ondanks herhaalde pogingen konden wij geen medewerking verkrijgen voor het aan trekken van vaste financieringsmiddelen voor liet doen van deze kapitaals uitgaaf. Ook kregen wij na verloop van enige tijd een duidelijker beeld van de inzichten van de eerderbedoelde stedebouwkundige met betrekking tot de verdere ontwikkeling van de binnenstad. ITaar diens mening zal in de toekomst o.n. een nieuwe zuidelijke invalsweg moeten worden aangelegd, welke ter plaatse van de Eerste Eanaalbrug aansluiting krijgt op het ontworpen zgn. wegenvierkant om do binnenstad. Dit betekent, dat de Eerste Kanaalbrug t.z.t. door een dam moet worden vervangen, zodat het door gaande scheepvaartverkeer van deze route geen gebruik meer kan maken. De Raad besloot met deze suggestie akkoord te gaan door het aanvaarden var- het binnenstadsplan in zijn vergadering van 26 mei 1965. Vorder dient te worden vermeld, dat de scheepvaart door de Zuiderstads gracht oen belangrijke wijziging heeft ondergaan. Vooral gedurende de laatste jaren valt een sterk dalende tendens in hot scheepvaartverkeer waar te nemen en vrij menen te moeten vervrachten, dat dez dalende lijn zich ook in de toekomst zal voortzetten. Ter illustratie geven vrij U hieronder een overzicht van het aantal schepen, dat volgens do gegevens, ontleend aan de binnenscheepvaartstatistiek, in de jaren 1959 on daarna door de Prins Hendrikbrug is gevaren:

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1967 | | pagina 178