- 8 - Voor "berekening van de kapitaalslasten kan thans worden uitgegaan van oen rentepercentage van 6-g- (zijnde hot rentepercentage van de laatstelijk door de N.V. Bank voor Nederlandse Gemeenten tegen parikoers uitgegeven lening). Uitgaande van do thans bekende investeringen, een rentevoet van 6-qfó per jaar, alsmede van de huidige salarissen en overige exploitatiekosten, kunnen de ver- pleegprijzen thans als volgt worden geraamd: a. voor hot ziekenhuis op 64,75 Pcr dag en b. voor het verpleegtehuis op 42,65 por dag. Ter vergelijking mot de hierboven genoemde vorplc-egprijzen hebben wij de tarieven van oen aantal andere ziekenhuizen en verpleeginrichtingen voor U ter inzage gelogd. Do prijs van 64,75 voor het t^ bouwen ziekenhuis ligt nog belangrijk boven die van do beide andere Leeuwarder ziekenhuizen, doch ongeveer op het zelfde niveau als bij andere nieuwe ziekenhuizen. Gelet op dat prijsniveau bij andore nieuwe ziekenhuizen, zijn wij van mening dat do gecalculeerde tarieven voor het te bouwen gemeentelijke zieken huis op zichzelf aanvaardbaar zijn. Weliswaar zullen zij uitgaan boven die van de beide andere Leeuwarder ziekenhuizen, doch een dergelijke situatie doet zich uiteraard bij nieuwbouw altijd voor. Op lange termijn gezien, zullen de tarieven hier tor plaatse overigens stellig weer naar elkaar toegroeien. In ons voorstel van 20 mei 1963 merkten wij op, dat de patiënten in ziekenhuizen over het algemeen voor eigen rekening of voor rekening van do ziekenfondsen worden verpleegd. Tevens gaven wij een uiteenzetting van do toon geldende regeling inzake betaling door do ziekenfondsen van do tarieven in erkende verpleegtehuizen. Deze regeling is inmiddels belangrijk verbeterd. Indien opneming in oen verpleegtehuis geschiedt op medische indicatie, ver goedt het ziekenfonds gedurende drie maanden de verplcogprijs volledig. Daar na gedurende maximaal één jaar 10,50 per dag indien de patiënt niet aanvul lend verzekerd is en 15,-- per dag indien de patiënt wol aanvullend ver zekerd is. Zoals wij in 1963 reeds uiteenzotten moot er op worden gerekend, dat de verplcogprijzen van in het verpleegtehuis op te nomen patiënten, in hot kader van do Algemene Bijstandswet, voor eer. belangrijk deel ten laste van de Ge meentelijke Sociale Dienst komen- In het kader van do Financiële Verhoudings wet tussen hot Rijk en de Gemeenten, ontvangt de Gemeente in principe 80fo van do lasten terug. Ton opzichte van 1963 is ook deze regeling gunstiger geworden in dier voege, dat als basisjaren voor het berekenen van de uitkeringsfactor voor sociale zorg tegenwoordig worden genomen de drie, aan het lopende dienst jaar voorafgaande, jaren eventueel verhoogd mot oen trend-uitkering, terwijl in 1963 van moor verouderde gegevens werd uitgegaan voor de berekening van de basisuitkering. Het is praktisch uitgesloten een berekening te maken van de bedragen, welke ten laste van do gemeente blijven, omdat een x'oöle vergelijking met do huidige uitgaven voor do te verplegen patiënten niet mogelijk is. Indien do bouw van een verpleegtehuis toch zwaardere financiële lasten zou meebrengen dan zijn wij bereid de consequenties daarvan te aanvaarden, gegeven het feit, dat in onze lemoente dringend behoefte bestaat aan oen op moderne leest geschooide inrichting voor verpleging van chronische zieken. Onder mededeling, dat do Commissie vcor Openbare Vorken on de Financiële Commis sie terzake van dit voorstel zijn geraadpleegd, stollen wij U voor: a. mot de gewijzigde opzet der plannon akkoord to gaan; b. do benodigde aanvullende kredieten beschikbaar te stollen. - 9 - Voor do goede orde dolen wij U nog medo, dat wij binnenkort oen nader voor- stol zullen indienen met betrekking tot de bouw van een nieuwe huisvesting van do Geneeskundige- en Gezondheidsdienst, in aanvulling op ons voorstel van 8 september 1964bijlage 240. Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden, J.S. Brandsma Burgemeester. de Jong Secretaris

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1967 | | pagina 255