De belangen, welke met een goed geoutilloorde zweminrichting zijn gediend, vergen zware financiële offers van de gemeente. Do exi'loito-tielasten van do beido zweminrichtingen "De Kleine Wielen" en "'t Nijlfin" worden voor 1967 geraamd op rond f.530.000.Uiteraard kunnen deze lasten niet geheel door dd gebruikers van de zwembaden worden gedragen, maar het is niet onredelijk, dat I van die gebruikers eon billijke bijdrage in deze kosten wordt gevraagd. Een vergooding van f.0.50 a f. 0.60 per bad achten wij in dit verband aanvaard .haai Bij eon bezoekersaantal van in totaal 400.000 bedraagt do opbrengst dan ongovdo f.220.000.Aangezien in do jaren 1965 en 1966 het hiervoor genoemde bezoe kersaantal niet is bereikt en wij voor 1967 ook nog oen lager aantal dan 400.000 verwachten, is voor 1967 bet nadelige exploitatiesaldo van beide baden ten laste van de gemeentekas geraamd op f.370.000. Voor wat betreft de tariefstelling van de zwembaden kan in het algemeen I onderscheid worden gemaakt tussen twee systemen, t.w. a. het abonnementonsysteem, waarbij naast dagkaarten met relatief vrij hoge prijzen, abonnementen worden afgegeven die een ongelimiteerd gebruik van da baden mogelijk maken en b. een systeem, waarbij naast dagkaarten meerbadenkaarten worden afgegeven. Het is duidelijk, dat, ter verkrijging van eeuz^l-fdo opbrengst, in hot laatste geval de prijzen van de dagkaarten lager kunnen zijn iV.a ld j -oWi-n-'I making van het abonnementensysteem. De lage gemiddelde opbrengst per abenno- mentsbezoek behoeft dan immers niet te worden gecompenseerd door een hoog drg-| kaarttarief Er is nog slechts een geringe ervaring opgedaan met do exploitatie van do zwembaden in onze gemeente. Ervaringen bij andere baden hebben echter aar. - j getoond, dat abonnementhouders in een gunstig seizoen een zeer groot aantal malen van hun abonnement gebruik plegen te maken, soms wel gemiddeld 100 maal per seizoen, terwijl de gebruiksfrequentie bij verwarmde openluchtbader l nog hoger ligt. Indien een gemiddelde opbrengst per bad van f.0.50 (400.000 baden a f.0.50 f.200.000.als uitgangspunt wordt genomen als redelijke I bijdrage in de exploitatielasten, zullen de prijzen van de abonnementen hiorcj moeten zijn afgestemd. Dit betekent, dat de aanschaffing van abonnementen, vooral voor de wat grotere gezinnen, als een to zware belasting van het huishoudbudget moet worden beschouwd. Bij gebruikmaking van de 25-badenkaartoii in het bestaande systeem worden de kosten van het zwemmen over het gehele seizoen verdeeld. Wij merken hierbij nog op, dat de 25-badenkaarten niet op naam zijn gestold en dus door het gehele gezin (en eventueel anderen) kunnen worden gebruikt, terwijl de abonnementen strikt persoonlijk dienen te worden gehouden. De geldigheid van de 25-badenkaarten is bovendien niet beperkt tot het lopende seizoen. In de laatstgehouden vergadering van de Commissie van advies en bijstand voor de sport en recreatie is gebleken, dat enige loden er voorstanders van zij het abonnementensystoem weer in te voeren. Zij stellen hierbij de volgende tarieven voor: kinderen personen boven 16 jaar dagkaarten f. 0.50 1. 10-badenkaarten f. 4.8.-- abonnementen (persoonlijk) voorverkoop f. 12.50 f. 25. na opening bad f. 17*50 f. 30. Kort samengevat hebben wij tegen dit voorstel, zoals uit het vorcnstaand<| reeds blijkt, do volgende bezwaren: 1. Invoering van abonnementen tegen de voorgestelde tarieven zou de verhouding tussen de dagkaart en de abonnementsprijs per bad ce zeer uiteen doen lo pen. Om dezelfde financiële resultaten te verkrijgen als bij het tegenwoor dige tariefsysteem zouden de prijzen van do dagkaarten heger gesteld moeten worden dan thans. Anders zouden de abonnementsprijzen zo hoog moeten worden dat de aanschaffing er van niet meer zinvol is voor do betrokkenen. - 5 - 2. Voor b.v. een gezin van zes personen, waarvan twee boven en vier benedon de leeftijd van 16 jaar, zou de aanschaffing van abonnementen bij voorverkoop toch altijd nog een uitgaaf ineens van f.100.vergen. Voor grotere en zeer grote gezinnen zullen de kosten van aanschaffing van abonnementen dan ook veelal een verhindering zijn om op dozo wijze van de zwembaden gebruik te maken. Juist de grotere en minder draagkrachtige gezinnen zullen dan aangewezen zijn op het gebruik van dagkaarten en 10-badenkaarten tegen dezelfde prijs als thans geldt of zelfs tegen eon hogere. 3. Bij de invoering van abonnementen zullen de betrokkenen zich in geval van oen zoor slechte zomer "bekocht" voelen, hetgeen bij het tegenwoordige tarief- systeem nimmer het geval kan zijn, terwijl daartegenover do Gemeente hij oon bijzonder gunstig seizoen per keer een onredelijk lage bijdrage in do kosten van betrokkene ontvangt, mede in aanmerking genomen, dat de bezoekers dan veelal langdurig in hot bad en op de recreatieruimten plegen te verblijven. 4. Indien veel gebruik zou worden gemaakt van abonnementen, zal de totale opbrengst per jaar aanzienlijk beneden 50j£ van de exploitatielasten blijven, hetgeen wij niet aanvaardbaar en ook niet redelijk echten. 5. Abonnementen zijn strikt persoonlijk (op naam gesteld en voorzien van een pasfoto); meerbadenkaarten kunnen ook door anderongebruikt worden, hetgeen voor betrokkenen aantrekkelijker is te achten. 6. Abonnementen zijn aan het seizoen gebonden; moerbadenkaarton kunnen even tueel in het volgende seizoen worden opgebruikt. Op grond van het vorenstaande zijn wij van oordeel, dat de invoering van abonnementen moet worden ontraden en dat het wenselijk is hot huidige tariefstelsel onveranderd te handhaven. Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden, J.S. Brandsma Burgomoestor de Jong Secretaris

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1967 | | pagina 278