- 115 -
Volgno. 514
1 ICunnon Burgemeester on Wethou
ders meedelen, vroeg een lid,
hoe de resultaten zijn van do
schoolzwcmlcsscn in het over
dekte zwembad. Zijn deze be
vredigend, en zo neewelke
middelen kunnen dan worden
aangevend voor hot verkrijgen
van betere resultaten?
Do exacte resultaten van het
schoolzwemmen zijn moeilijk aan
te geven. In hot seizoen 1963-
1964 is hiernaar oen onderzoek
ingesteld en tocnbleck, dat van
de leerlingen van do openbare
lagere scholen slechts 04 in hot
bezit was van het zwemvaardig-
hcidsdiploma. I, terwijl van de
leerlingen van do bijzondere
scholen voor g.l.o. het percen
tage slechts 33" was
Vanaf dat moment zijn do resul
taten v/cl beter gewórden doordat
moor personeel word aangesteld,
terwijl de gehele organisatorische
opzet ook verd verbeterd. Doch
zijn de resultaten niet geheel be
vredigend en hierover wordt rogcl-
me„tig contact onderhouden mot do
Directie van de Overdekte Zwem
inrichting. Ton einde te bereiken
dat do leerlingen do lagere scIiot
Ion kunnen verlaten als geoefend
zwemmer za.l met ingang van het
schooljaar 1967-1900 mot hot
schoolzwemmen worden begonnen in
de 4° klassen. Ook is gedacht do
lostijd uit to breiden tot 30
minuten maar gezien do financiële
consequenties is dit het konor.de
schooljaar nog niet mogelijk.
Tenslotte gaan do gedachten ook
uit naar 40 lessen per jo.ar
(momenteel 20 lossen per jaar)
maar in verband met de hoge
kosten en hot tekort aan moge
lijkheden de Overdekte Zwemin
richting wordt niet alleen ge
bruikt door scholen uit de ge
meente Leeuwarden) is dit voor
alsnog onuitvoerbaar.
Kan hot College meedelen hoeveel
schooltijd besteed wordt voor
een zwemles va.11 20 minuten door
scholen, die ver van hot zwembad
gelegen zijn.
Dit is afhankelijk van de afstand
en de wijze van vervoer (te voet
of por fiets) terwijl ooi: de ge
plande lestijd, bijv. bij de aan
vang van 0011 schooltijd, op het
einde daarvan of bij onderbroking
daarvan, van grote invloed is.
Voor de dorpsscholen spoelt het
vervoer (per bus) uiteraard een
grotere rol.