m m O - 56 - Eon lid stolde oen serie vra gen, die op elkaar aansluiten, tw Kunnen Burgemeester en Wet houders mededelen, hoeveel leer lingen van de eerste klassen der o.l.s. nog niet schoolrijp blijken te zijn? Kunnen Burgemeester en Wet houders mededelen, hoeveel 1.1. die nog niet schoolrijp bleken te zijn oen jaar langer op de kleuterscholen zijn gebleven? Indien de aantallen 1.1. daar toe aanleiding geven, kunnen Burgemeester en Wethouders dan bevorderen, dat aan daartoe ge ëigende scholen verzamelklassen van nietschoolrijpe leerlingen worden gevormd, waarin deze leerlingen voorbereid v/order. op de toekomstige schooltaak Indien Burgemeester en Wet houders deze klassen willen bevorderen, is hot dan niet gewenst, dat deze als depen dances van de Euterposchool gevormd worden Zijn Burgemeester en Wethou ders beroid te bevorderen, dat in de eerste klassen dc-r o.l.s. de speelwerk-»sfeer tot uiting kan komen? Zijn Burgemeester en Wethou ders bereid aanvragen voor materiaal om deze sfeer te bevorderen in welwillende overweging te nemen? Zijn Burgemeester en Wethou der van mening, dat do vereis te didaktiek voor deze klassen voor niet schoolrijpe kinderen do begeleiding van een school- pedagoog/didakticus vereist? Zijn Burgemeester en Wethou ders van mening, dat de ver eiste didaktiek van de speel werk-klas do stimulerende ad viezen van oen schoolpedagoog/ didakticus vereist? Het schoolrijpheidsprobleem be treft de discrepantie, welke in veel gevallen bestaat tussen de culturele verworvenheden van hot kind en do pedagogische- en di- daktische punten van uitgang van de lagere school. Bij het groeps gewijs psychologisch onderzoek van eersteklas-leerlingen op 12 scho len in de periode septomber-no- vombor 1966 bleek, dat het aantal leerlingen in do eerste klasson, dat niet of nog niet in staat mag worden geacht van het onderwijs voldoende te profiteren, niet ge lijkmatig over de scholen go- spreid was. Van de 54 door hot onderzoek als mogelijke probleem gevallen gediagnotisco-rde kindo ren bezocht een JO-tal samen 4 van do 12 scholen. Hot vormen van verzamelklassen van nic-t-school- rijpo kindoren wordt niet do beste oplossing van het probleem geacht, omdat men do kindoren uit hun milieu plaatst, waardoor hot contact met buurtgenootjes o.d. veelal verbroken wordt, tcrwij1 verzamelklassen vaak ook vergaar bakken dreigen te worden van allerlei categorieën kinderen. Ook ontstaan bij de ouders ge makkelijk weerstanden tegen derge lijke klassen. Een betere maat regel lijkt het om oen aantal ge wone lagere scholen de gelegenheid to bieden tot het vormen van spoel- lecrgrocpcn, waarbij dozc groepen do plaats in gaan nemen van hot eerste leerjaar. Voor oen derge lijke maatregel zouden echter ver schillende voorzieningen nodig zijn, zoals aanstelling van oen extra- leerkracht voor de betreffende scho len, zodat het aantal leerlingen in kleinere groepen verdoold kan worden de medewerking van oen pedagoog/ didakticus om hot personeel te coachen en beschikbaarstelling van een ruimer leormiddolcnbudgot. Do financiole consequenties van oer. en ander zijn uiteraard niet gering, doch wij zullen overwegen, welke mogelijkheden er zijn, die een bij drage kunnen leveren tot rcalise- ring van de hier aangeduide denk beelden.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1967 | | pagina 56