m
m
O
- 56 -
Eon lid stolde oen serie vra
gen, die op elkaar aansluiten,
tw
Kunnen Burgemeester en Wet
houders mededelen, hoeveel leer
lingen van de eerste klassen
der o.l.s. nog niet schoolrijp
blijken te zijn?
Kunnen Burgemeester en Wet
houders mededelen, hoeveel 1.1.
die nog niet schoolrijp bleken
te zijn oen jaar langer op de
kleuterscholen zijn gebleven?
Indien de aantallen 1.1. daar
toe aanleiding geven, kunnen
Burgemeester en Wethouders dan
bevorderen, dat aan daartoe ge
ëigende scholen verzamelklassen
van nietschoolrijpe leerlingen
worden gevormd, waarin deze
leerlingen voorbereid v/order.
op de toekomstige schooltaak
Indien Burgemeester en Wet
houders deze klassen willen
bevorderen, is hot dan niet
gewenst, dat deze als depen
dances van de Euterposchool
gevormd worden
Zijn Burgemeester en Wethou
ders beroid te bevorderen,
dat in de eerste klassen dc-r
o.l.s. de speelwerk-»sfeer
tot uiting kan komen?
Zijn Burgemeester en Wethou
ders bereid aanvragen voor
materiaal om deze sfeer te
bevorderen in welwillende
overweging te nemen?
Zijn Burgemeester en Wethou
der van mening, dat do vereis
te didaktiek voor deze klassen
voor niet schoolrijpe kinderen
do begeleiding van een school-
pedagoog/didakticus vereist?
Zijn Burgemeester en Wethou
ders van mening, dat de ver
eiste didaktiek van de speel
werk-klas do stimulerende ad
viezen van oen schoolpedagoog/
didakticus vereist?
Het schoolrijpheidsprobleem be
treft de discrepantie, welke in
veel gevallen bestaat tussen de
culturele verworvenheden van hot
kind en do pedagogische- en di-
daktische punten van uitgang van
de lagere school. Bij het groeps
gewijs psychologisch onderzoek van
eersteklas-leerlingen op 12 scho
len in de periode septomber-no-
vombor 1966 bleek, dat het aantal
leerlingen in do eerste klasson,
dat niet of nog niet in staat
mag worden geacht van het onderwijs
voldoende te profiteren, niet ge
lijkmatig over de scholen go-
spreid was. Van de 54 door hot
onderzoek als mogelijke probleem
gevallen gediagnotisco-rde kindo
ren bezocht een JO-tal samen 4
van do 12 scholen. Hot vormen van
verzamelklassen van nic-t-school-
rijpo kindoren wordt niet do
beste oplossing van het probleem
geacht, omdat men do kindoren uit
hun milieu plaatst, waardoor hot
contact met buurtgenootjes o.d.
veelal verbroken wordt, tcrwij1
verzamelklassen vaak ook vergaar
bakken dreigen te worden van
allerlei categorieën kinderen.
Ook ontstaan bij de ouders ge
makkelijk weerstanden tegen derge
lijke klassen. Een betere maat
regel lijkt het om oen aantal ge
wone lagere scholen de gelegenheid
to bieden tot het vormen van spoel-
lecrgrocpcn, waarbij dozc groepen
do plaats in gaan nemen van hot
eerste leerjaar. Voor oen derge
lijke maatregel zouden echter ver
schillende voorzieningen nodig zijn,
zoals aanstelling van oen extra-
leerkracht voor de betreffende scho
len, zodat het aantal leerlingen in
kleinere groepen verdoold kan worden
de medewerking van oen pedagoog/
didakticus om hot personeel te
coachen en beschikbaarstelling van
een ruimer leormiddolcnbudgot. Do
financiole consequenties van oer.
en ander zijn uiteraard niet gering,
doch wij zullen overwegen, welke
mogelijkheden er zijn, die een bij
drage kunnen leveren tot rcalise-
ring van de hier aangeduide denk
beelden.