Ha deze wijziging is op genoemde stelpost nog een edrag van
58.555»-- beschikbaar.
De raming van de post voor onvoorziene uitgaven (volgno. 698) •••ordt
laagd met 23-000,in verband met
inenting gemeentepersoneel 4-000,--
verbetering Lykwei 7-000,--
oentrale verwarmingsinstallatie St.
Anthonyschool 6.500,
drukkosten bejaardengids 5-500,--
23.000,--
Na deze wijziging is op genoemde post nog een bedrag van 23-200,--
beschikbaar
Onder mededeling, dat de Financiële Commissie zich hiermede kan- ver -
gen, stellen wi.i II voor de Gemeentebegroting en de begrotingen van het
Grondbedrijf, het Woningbedrijf en de Enorgiobodrijvon voor hot die
1967 to wijzigon ovoroonkomstig do tor inzago gologdo citvcrp-" jelui*
Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden.
J.S. Brands ma lurgemeestci
de .jc-ig Secret ar
Aanleg van parkoerhavens in de Molenstraat.
Bijlage no. 316 Leeuwarden, 10 oktober 1967-
Aan de Gemeenteraad.
Haar aanleiding van het ons in Uw vergadering van 13 september j.l. om
preadvies in handen gestolde verzoekschrift d.d. 30 augustus van een aantal
bewoners van de Molenstraat, berichten wij U hot volgende.
Adressanten constateren, dat tengevolge van het op 1 september 1967 in
werking tredende parkeerverbod voor de noordelijke weghelft van de Molenstraat
tussen de Uostcrsingel on de Engclscstraat do nuttige rijbreedte van do Holen-
straat weliswaar zal worden vergroot, doch dat het parkooi'probleom, dat do
aanleiding vormde voor instelling van het verbod, daardoor slechts zal worden
verschoven. Dit zal tot uiting komen in oen sterke toeneming van de parkoor-
mooilijkhedon aan de zuidzijde van de straat, waar ettelijke bedrijven, waar
onder oen garagebedrijf mot eten zeer druk gebruikte benzinepomp zijn geves
tigd. Voorts verwacht men een verschuiving naar enkele malle zijstraten in do
naaste omgeving en naar het meer westelijk gelogen gedeelte van de Molenstraat,
tussen Engelsestraat en BildtsestraatVaststelling van eer. parkeerverbod voor
de noordelijke weghelft van dit laatste weggedeelte zal het uitzicht in de
bocht van do Molenstraat tegenover de Marssumerstrcat ernstig belemmeren, tor-
wijl oen parkeerverbod voor de zuidelijke weghelft hier oen verspringing in
de nuttige rijwegbreodte met zich mee zal brengen, die evenmin aanbevoling
verdient
Van een blijvende verbetering van hot parkeerprobleem in hun straat zal
naar do mening van do bewoners van de Molenstraat slochts sprake kunnen zijn,
wanneer aan beide zijden van de straat smalle parkeerhavens worden genaakt,
zoals men deze onder moor reeds kent in de Bildtsestraat on do Engelsestraat.
Hoe men zich dit voorstelt wordt in hot verzoekschrift nader uiteengezet,
onder bijvoeging van oen dwarsprofiolschotswij menen hier verder te mogen
volstaan mot verwijzing naar deze stukken, die op do leeskamer ter inzage lig
gen.
Bij hot ingestelde onderzoek is ons gebleken, dat do door adressanten ge
noemde maten oen kleine afwijking van do feitelijke situatie vertonen. De totaio
breedte tussen do erfschoidingon blijkt n.l. niet 12.10 m, naar 12.40 h 12.50
ra te zijn.
Uitgaande van do geringste breedte kan het dwarsprofiel als volgt wordon
ingoöoold:
twee trottoirs van elk 1.70 m breed,
twee parkeerhavens mot oen breedte van 1.05 m,
eon rijwegbreodte van 6.90 m.
Daar auto's brodor zijn dan 1.05 ra, zal do vrijo rijwcgbrcodto minder zijn
dan 6.90 m. J3ij een in beslag genomen parkeerruimte van 2 1,80m (d*i; is zoor
ruim genomen), blijft nog oen vrijo rijweg van 5-40 ra beschikbaar. Aangezien
voor hot gedeelte van de Molenstraat tussen Engelsestraat op Bildtsestraat ton
aanzien van hot parkeren gelijke overwegingen golden als voor het oostelijk
gedeelte, waarvoor thans hot parkeerverbod geldt, zal het naar onze mening bij
invoering van parkeerhavens voor do Molenstraat aanbeveling verdienen dit voor
de gehele straat te doen.
Hu hot parkeerverbod in de Molenstraat enige tijd van kracht is, is wol
gebleken, dat de door do bewoners vervrachte verschuivingen zich inderdaad heb
ben voorgode.an.