Haken noordelijke oprit voor brug over het Van Ilarinxmakanaal in weg Leeuwarden-Drachten. Bijlage no. 53. Leeuwarden, 17 januari 1960. Aan de C-omccntcra.ad. liet is U bekend, dat door de provincie Fricslo,nd plannon zijn voorbereid voor het naken van oen nieuwe wegverbinding tussen Leeuwarden on Drachten. Verschillende godoclxcn van deze verbinding zijn reeds in uitvoering. Over do aansluiting van deze weg op hot wegonstclsol van onze stad zijn al vele studies gemaakt. Vij zijn tenslotte na. overleg net verschillende instanties tot do conclusie gekomen, de„t de bovenbedoelde weg hot beste via een tweede vorkcorsbrug ovc-r hot Van Ilarinxmakanaal kan worden aangesloten op do Aldlansdyk en wol nabij de voormalige stroopfa'oriok. Dit betekent, dat do weg hot gebied 't Aldlan, waarvoor oon nieuw bestemmingsplan wordt voorbereid als hot ware in twee gedeelten splitst. Uit verkeerstechnische overwegingen is het voorts gewenst do aansluiting op do ringweg haaks te maken. Hot tracé van de Aldlansdyk zal in verband hiermede tor plaatse moeten worden gewijzigd. Vij mogen U daarvoor verwijzen naar oon ter inzage gelegde tekening. Bij het ontwerpen van hot nieuwe bestemmingsplan voor 't Aldlan wordt mot deze nieuwe situatie rekening gehouden. Hot ligt in ons voornomen hot voorlopige ontwerp" van hot bestemmingsplan binnenkort aan voor te loggen, waarbij wij enkele principiële uitspraken over dat plan van zullen vragen. Hot spreekt vanzelf, dat do totstandkoming van do nieuwe weg Leeuwarden- Drachten en vooral die van de tweede verbinding over hot Van Ilarinxmakanaal ook voor onze gemeente van zeer groot belang is en het verheugt ons, dat oen on ander mot medewerking van do provincie Friesland thans kan worden verwezen lijkt. Do plannon voor do bouw van do brug zijn door de provincie Friesland ontworpen. Daarbij is nauw overleg gepleegd mot do deskundigen van onze gemeente. Hot resultaat daarvan is geweest, dat aan do zuidkant van hot kanaal tussen do kanaaloovor en hot landhoofd oen vrij grote afstand is aangehouden, teneinde in do toekomst voldoende ruimte te hebben om een belangrijke ont- sluitingoweg, eventueel zelfs dubbolbaans mot parallelweg, ondox^ do brug te kunnen doorvoeren. Hot hot oog op hot in do verdere toekomst aan do zuid zijde van hot kanaal te ontwikkelen woongebied lijkt ons oon dergelijke op lossing gewenst. Aan do noordzijde van hot kanaal zal oen z.g, aanbrug worden gebouwd, welke een gedeelte van hot bestemmingsplan 't A.ldlan overspant. Op deze wijze kunnen één of moor verbindingen tot stand worden gebracht tussen do beide dolen van hot bestemmingsplan zonder dat do nieuwe weg naar Drachten a niveau zal behoeven te worden gekruist. Do uitvoering van do plannon voor het bouwen van do brug mot aanbruggon zal door do provincie worden voorbereid. Voorgesteld is er moe akkoord te gaan, dat do provincie hot zuidelijke gedeelte van do brug - inclusief hot beweeg bare dool on do basculopijler - voor haar rekening noemt on dat de ten nooi-den daarvan gelogen aanbrug en hot noordelijke landhoofd ton laste van dc gemeente worden gebracht .Verwacht wordt, dat hot gemeentelijke aandeel voor subsidie van 95^ van hot Ministerie van economische zaken in aanmerking zal komen. Vij komen echter nog nader op deze aangelegenheid terug. Tor voorkoming van voor do constructie van het kunstwerk gevaarlijke Bettingen, die bij gelijktijdige uitvoering van hot kunstwerk en grondwerk zouden kunnen optreden, is hot echter nodig onmiddellijk hot grondwerk voor dc noordelijke oprit uit te voeren, alsmede hot dijklichaam aan to brengen. Ooi: dit work is doox- do provincie voorbereid. Volledigheidshalve negen wij :.i verwijzen naar hot tor inzage gelogde bestek mot tekeningen. De koster, van dó v work zijn begroot op f.350.062.Omdat in dozo begroting geen poel voor onvoorziene uitgaven is opgenomen menen uij dc totaio kosten te moeten r::::o' op f.400.000.--waarvan na aftrok van liet verwachte rijkssubsidie van )'j,-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1968 | | pagina 171