Haken noordelijke oprit voor brug over het Van Ilarinxmakanaal in weg
Leeuwarden-Drachten.
Bijlage no. 53. Leeuwarden, 17 januari 1960.
Aan de C-omccntcra.ad.
liet is U bekend, dat door de provincie Fricslo,nd plannon zijn voorbereid
voor het naken van oen nieuwe wegverbinding tussen Leeuwarden on Drachten.
Verschillende godoclxcn van deze verbinding zijn reeds in uitvoering.
Over do aansluiting van deze weg op hot wegonstclsol van onze stad zijn
al vele studies gemaakt. Vij zijn tenslotte na. overleg net verschillende
instanties tot do conclusie gekomen, de„t de bovenbedoelde weg hot beste via
een tweede vorkcorsbrug ovc-r hot Van Ilarinxmakanaal kan worden aangesloten
op do Aldlansdyk en wol nabij de voormalige stroopfa'oriok. Dit betekent, dat
do weg hot gebied 't Aldlan, waarvoor oon nieuw bestemmingsplan wordt voorbereid
als hot ware in twee gedeelten splitst. Uit verkeerstechnische overwegingen is
het voorts gewenst do aansluiting op do ringweg haaks te maken. Hot tracé
van de Aldlansdyk zal in verband hiermede tor plaatse moeten worden gewijzigd.
Vij mogen U daarvoor verwijzen naar oon ter inzage gelegde tekening. Bij het
ontwerpen van hot nieuwe bestemmingsplan voor 't Aldlan wordt mot deze nieuwe
situatie rekening gehouden. Hot ligt in ons voornomen hot voorlopige ontwerp"
van hot bestemmingsplan binnenkort aan voor te loggen, waarbij wij enkele
principiële uitspraken over dat plan van zullen vragen.
Hot spreekt vanzelf, dat do totstandkoming van do nieuwe weg Leeuwarden-
Drachten en vooral die van de tweede verbinding over hot Van Ilarinxmakanaal
ook voor onze gemeente van zeer groot belang is en het verheugt ons, dat oen
on ander mot medewerking van do provincie Friesland thans kan worden verwezen
lijkt.
Do plannon voor do bouw van do brug zijn door de provincie Friesland
ontworpen. Daarbij is nauw overleg gepleegd mot do deskundigen van onze
gemeente. Hot resultaat daarvan is geweest, dat aan do zuidkant van hot kanaal
tussen do kanaaloovor en hot landhoofd oen vrij grote afstand is aangehouden,
teneinde in do toekomst voldoende ruimte te hebben om een belangrijke ont-
sluitingoweg, eventueel zelfs dubbolbaans mot parallelweg, ondox^ do brug
te kunnen doorvoeren. Hot hot oog op hot in do verdere toekomst aan do zuid
zijde van hot kanaal te ontwikkelen woongebied lijkt ons oon dergelijke op
lossing gewenst.
Aan do noordzijde van hot kanaal zal oen z.g, aanbrug worden gebouwd,
welke een gedeelte van hot bestemmingsplan 't A.ldlan overspant. Op deze wijze
kunnen één of moor verbindingen tot stand worden gebracht tussen do beide dolen
van hot bestemmingsplan zonder dat do nieuwe weg naar Drachten a niveau zal
behoeven te worden gekruist.
Do uitvoering van do plannon voor het bouwen van do brug mot aanbruggon
zal door do provincie worden voorbereid. Voorgesteld is er moe akkoord te gaan,
dat do provincie hot zuidelijke gedeelte van do brug - inclusief hot beweeg
bare dool on do basculopijler - voor haar rekening noemt on dat de ten
nooi-den daarvan gelogen aanbrug en hot noordelijke landhoofd ton laste van
dc gemeente worden gebracht .Verwacht wordt, dat hot gemeentelijke aandeel voor
subsidie van 95^ van hot Ministerie van economische zaken in aanmerking zal
komen. Vij komen echter nog nader op deze aangelegenheid terug.
Tor voorkoming van voor do constructie van het kunstwerk gevaarlijke
Bettingen, die bij gelijktijdige uitvoering van hot kunstwerk en grondwerk
zouden kunnen optreden, is hot echter nodig onmiddellijk hot grondwerk voor
dc noordelijke oprit uit te voeren, alsmede hot dijklichaam aan to brengen.
Ooi: dit work is doox- do provincie voorbereid. Volledigheidshalve negen wij :.i
verwijzen naar hot tor inzage gelogde bestek mot tekeningen. De koster, van dó v
work zijn begroot op f.350.062.Omdat in dozo begroting geen poel voor
onvoorziene uitgaven is opgenomen menen uij dc totaio kosten te moeten r::::o'
op f.400.000.--waarvan na aftrok van liet verwachte rijkssubsidie van )'j,-