- 2 - wordt getrokken. In bedoeld gedeelte van het stadhuis is thans het bureau burgerlijke stand gevestigd. Daarvoor moet dan een ander onderdak worden gevonden (Daarop komen wij hierna terug)In dit gedeelte is een kluis aan wezig, een voorziening die ten kantore van de ontvanger niet kan worden ge mist. Wij achten het niet bezwaarlijk, dat de concierges van het stadhuis uitwonend worden. Voor de in bedoelde woning gehuisveste concierge is in tussen reeds een passende oplossing gevonden. 3- Zoals wij in een afzonderlijk voorstel (bijlage no. 87 hebben uiteenge zet, is het bij nadere overweging niet wenselijk en mógelijk gebleken de schrijfkamer van de dienst voor sociale werkvoorziening te huisvesten in het pand Sint Jacobsstraat 25 (voorheen Koolstra Van der Veen)Dit pand hebben wij daarom kunnen -en in verband met het nijpende ruimtegebrek ook moeten- betrekkon in de beoordeling van de mogelijkheden om de secretarie en de daarvoor in aanmerking komende andere dienstonderdelen onderdak te brengen. 4- De afdeling kabinet en algemene zaken is thans gehuisvest op de begane grond van het pand Raadhuisplein 34 ("In de Fortuyn"). Do taak van deze afdeling heeft de laatste jaren een belangrijke voranderin; te zien gegeven. Daarbij denken wij niet in de eerste plaats aan de uit breiding van de werkzaamheden, die het onderdeel "algemene zaken" heeft ondergaan, maar met name aan de gewijzigde inhoud, die het onderdeel "kabi net" heeft gekregen. De Burgemeester schakelt bij tal van aan hem opgedra gen taken dit onderdeel van de afdeling in,teneinde daardoor zich voldoend: vrij te kunnen maken voor het houden van besprekingen en dergelijke. Zo staat hot hoofd van de afdeling hem bij in aangelegenheden, betreffende de politie, B.B-aangelegenheden enz., en fungeren twee op deze afdeling te werkgestelde vrouwelijke ambtenaren als secretaressen van de Burgemeester en de Secretaris. Een en ander brengt mee, dat deze afdeling veelvuldig contact moet onderhouden met de Burgemeester en de Secretaris. De huidige huisvesting van dc afdeling buiten het stadhuis botékent hierbij een ornstii bezwaar. Wij achten het dan ook noodzakelijk deze afdeling in het stadhuis te huisvesten. De meest geschikte plaats daarvoor is te vinden in het voor gebouw van het stadhuis. 5- In het zuidelijke gedeelte van het voorgebouw van het stadhuis is onderge bracht de afdeling volkshuisvesting en openbare werken. Deze afdeling met een bezetting van 15 personen hoeft hier du beschikking over slechts één grote ruimte. Bij de uitvoering van de vele ingewikkelde taken, die gecon centreerde arbeid vergen, en bij de vele besprekingen, die hier plaats vin den, ondervindt men dikwijls ernstige hinder van deze situatie. Splitsing van deze ruimte in verschillende vertrekken zou onvoldoende plaats bieden voor deze grote afdeling. Het is derhalve dringend gewenst voor deze afde ling een onderkomen te vinden, waar wol verdoling in Verschillende bureaus mogelijk is. Dit kan worden gevonden in het pand Sint Jacobsstraat 25- Wij verwijzen U naar de op dit pand betrokking hebbende tekening, die eveneens ter visie ligt. 6. De bodekamer in het voorgedeelte van het stadhuis wordt te klein. Het is in verband met de diensttijden van de concierges, die ook in de avonduren dienst moeten doen, noodzakelijk gebleken een derde conciergo-bode aan te trekken. Uiteraard zijn inch regel do raadsdienaren, bode-concierges en hulpbode niet allen tegelijk in do bodekamer aanwezig. Er zijn evenwel tij den, dat dit in verband met de werkzaamheden wel gebeurt. Wij achten hot noodzakelijk, dat zij dan een behoorlijk onderkomen hebben. Vergroting van- de bestaande bodekamer geeft praktische moeilijkheden. J. Hot is mogelijk de door de verplaatsing van de afdeling volkshuisvesting cïi openbare werken vrijkomende ruimte ton dele te benutten voor het maken van een grotere bodekamer en overigens voor het huisvesten van het grootste doel van de afdeling kabinet en algemene zaken, die dan over verschillende vertrekken kan beschikken. De tegenwoordige bodekamer kan dienst doen voor do plaatsing van do vrouwelijke ambtenaren, die mot sc-cretariaats- en kabi- notsworkzaamlicden en met de verzorging van de stukken voor do raads- en b. en w.-vergaderingen belast zijn. Deze oplossing is cm praktische redenen - 3 - gekozen. Een en ander blijkt uit de ter visie liggende tekening. 8. De bovenverdieping van het pand Raadhuisplein 34 doet momenteel eveneens dienst als conciërgewoning. Ook deze woning kan spoedig worden ontruimd. De hierdoor vrijkomende ruimte kan, tezamen met de bovenverdieping van hoi pand Raadhuisplein 32, worden bestemd voor hot onderbrengen van do dienst voor sport en recreatie. Deze groeiende dienst is thans gehuisvest in het pand Raadhuisplein 30 (in de ruimten die voorheen bij de afdeling huis vesting in gebruik waren) en heeft daar slechts de beschikking over twee vertrekken. Hot is gewenst in deze huisvesting verbetering te brengen, hetgeen op de zoeven aangegeven on uit do bij do stukken gevoegde teke ning blijkende wijze kan geschieden. 9- De benedenverdieping van het pand Raadhuisplein 34j di° dus door de afde ling kabinet en algemene zaken moet worden verlaten, leent zich na verbou wing voor het onderbrengen van het bureau burgerlijke stand. Een van do belangrijkste voorzieningen, die hier getroffen moeten worden, is de bouw van oen kluis voor de plaatsing van het archief van dit bureau, dat brand vrij opgeborgen moet kunnen worden. V/ij verwijzen overigens naar de eorder- bodoeldo tekening. 10.Een van de wethouderskamers (die van de wethouder van sociale en economische zaken) is zeer klein en niet geschikt te achten voor het doel, waarvoor hij bestemd is. Destijds moest met deze voorlopige oplossing genoegen wor den genomen. Do kamer, die thans in gebruik is bij de directeur van de dienst voor sport en recreatie, kan beter dienst doen als wethouderskamer. In het andere, door de verplaatsing van bedoelde dienst vrijkomende vertrek, kan hot enige tijd geleden gevormde economische en sociologische bureau van de secretarie een plaats vinden (zie blz. 8 van do aanbiedingsbrief van de begroting 1968). Hot bovenstaande betekent een vrij ingrijpende wijziging van de inrichting van de diverse bij deze plannen betrokken ruimten. Do berekening van de kosten van do te treffen voorzieningen, die wij hebben doen opstellen, luidt als volgt a. inrichting tegenwoordig ontvangerskantoor voor stede- bouwkundige afdeling van openbare werken 20.000,-- b. geschikt maken van huidige burgerlijke stand-bureau en concierge-woning voor de gemeente-ontvanger met zijn medewerkers 34.000,-- c. verbouwing begane grond van Raadhuisplein 34 voor bureau burgerlijke stand 27.000,-- d. inrichten bovenverdiepingen van de panden Raadhuis plein 32 en 34 voor de dienst voor sport en recreatie 10.000,-- e. verbouwing van het pand Sint Jacobsstraat 25 ten be hoeve van do huisvesting van de afdeling volkshuis vesting on openbare werken 100.000,-- 1. voorzieningon in het voorgebouw van het stadhuis ten behoeve van het onderbrengen van de afdeling kabinet on algemene zaken en voor het maken van een nieuwe bodekamer 39.000,-- 230.000,-- kosten van voorbereiding, lichtdrukken, toezicht enz. 20.000, Verbouwingskostcn totaal 250.000,-- Daarop kan in mindering worden gebracht hot in do aanhef van dit voorstel be doelde roods verleende krediet van 50.000,-- voor de bouw van oen tijdelijk onderkomen, wolk krediet een verhoging met 27.5OO,— zou moeten ondergaan" Het lijkt ons juist, dat U hot desbetreffende besluit van 13 maart 1967 intrekt.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1968 | | pagina 238