Vernieuwen walmuren, leggen hoofdriool en asfalteren van een gedeelte van de
Snekerkade en van de Snekertrekweg.
Bijlage no. 22
Leeuwarden, 20 december 1967.
Aan de Gemeenteraad.
Ter gelegenheid van de bouw van de Verlaatsbrug tussen de Lange Markt
straat en de Tesselschadestraat werd reeds een begin gemaakt met de vernieu
wing van de v/almuren o.m. langs de noordzijde van de Snekerkade. Ook langs
een gedeelte van de Snekertrekweg werd reeds een nieuwe walmuur aangebracht,
n.l. op de plaats van de vroegere uitmonding van het spoordok op de Harlin-
gertrekvaartBe walmuur tussen deze twee vernieuwde gedeelten verkeert
thans nog in een bijzonder slechte staat, zodat vervanging dringend noodzake
lijk is. In verband hiermede heeft de directeur der Openbare Werken een plan
voor dit werk bij ons ingediend, hetwelk wij bij de stukken voor U ter inzage
hebben gelegd.
Ter toelichting op dit plan delen wij U mede, dat de ontworpen walmuur is
berekend op een bodemdiepte van 3,80 m -F.Z.P. van het kanaal, vóór de wal
muur. Bij deze diepte is het nodig de walmuur,. die overigens wat de uitvoering
betreft zal worden aangepast aan de constructie van de reeds vernieuwde ge
deelten, op betonpalen te funderen omdat routen palen de grote krachten, die
bij een dergelijke diepte optreden, niet meer kunnen opnemen.
Zoals in ons voorstel van 20 december 1967 (bijlage no. 21is vermeld,
omvat dit plan tevens het aanleggen van het resterende gedeelte van het
hoofdriool in de Snekertrekweg, tussen het rioolgemaal bij de Verlaatsbrug
en het reeds aanwezige gedeelte van hot riool tegenover de gebouwen van de
C.A.F. Uitvoering van dit gedeelte van het plan betekent het voltooien van dc
aansluiting van de riolering van de industrieterreinen in Leeuwarden-west op
het rioolgemaal bij de Verlaatsbrug.
Tenslotte omvat het plan het verbeteren van oen oostelijk gedeelte van
de Snekertrekweg door het aanbrengen van een asfaltverharding op de rijbaan,
alsmede het verleggen en asfalteren van do rijbaan van de Snekerkade. Laatst
bedoeld weggedeelte, dat een breedte krijgt van $.00 m en dat de verbinding
vormt tussen de Lange Marktstraat en de Zuidersingol, zal evenwijdig aan de
overkapping op het oude veemarktterrein worden aangelegd. De ten westen van
het rioolgemaal overblijvende ruimte zal worden ingericht voor het parkeren
van 22 personenauto's. De ten oosten van het gemaal resterende ruimte zal
van oen klinkerverharding worden voorzien.
Do rijweg van de Snekertrekweg krijgt, aansluitend op de Zuidersingol, eon
breedte van 7-00 m. De verharding zal bestaan uit een fundering van grindas-
faltbeton, dik 13 cm, met een voorlopige deklaag van 3 cm grofdichtasfaltbe-
ton. T.z.t. zal een definitieve toplaag van 3 om fijndichtasfaltbeton worden
aangebracht. Achter de walmuur zal over do gehele lengte eon loswal worden
gemaakt, bestraat met natuursteenkeien.
Do op do tekening no. Ind.A-20-01 roodgekleurde grondstrook dient de ge
meente alsnog in eigendom te verkrijgen, dc grocngokleurde strook kan hierte
gen v/orden geruild. V/ij zullen trachten met de eigenaar van dc roodgekleurde
grondstrook hieromtrent overeenstemming te bereiken en daarna het nodige voor
stel aan U te doen.
De kosten van een ai arder volden, exclusief de kosten, die ten laste van o
energiebedrijven komen, geraamd op 1.090.000,Voer het asfalteren van
een gedeelte van de Snekertrekweg en hot verleggen van de rijbaan van de re -
kerkade evenwijdig aan de overkapping van do Oudo Veemarkt, waarvan de ra r
worden geraamd op 50.000,--, is reeds krediet beschikbaar gesteld in 1 r
kader van het inrichten van de Oude Veemarkt als parkeerterroin en do asfaltc -
ring van de Zuidersingel (bijl. no. 12 van 1966)In verband mot lo ruw n
het rioolgemaal bij de Verlaatsbrug kondon vermelde werkzaamheden aanvankolij
niet './orden uitgevoerd. Thans kan derhalve v/orden volstaan met het ramen van
eon krediet van 1040.000,--waarvan voor het uitvoeren van de riolorings-