Vernieuwen walmuren, leggen hoofdriool en asfalteren van een gedeelte van de Snekerkade en van de Snekertrekweg. Bijlage no. 22 Leeuwarden, 20 december 1967. Aan de Gemeenteraad. Ter gelegenheid van de bouw van de Verlaatsbrug tussen de Lange Markt straat en de Tesselschadestraat werd reeds een begin gemaakt met de vernieu wing van de v/almuren o.m. langs de noordzijde van de Snekerkade. Ook langs een gedeelte van de Snekertrekweg werd reeds een nieuwe walmuur aangebracht, n.l. op de plaats van de vroegere uitmonding van het spoordok op de Harlin- gertrekvaartBe walmuur tussen deze twee vernieuwde gedeelten verkeert thans nog in een bijzonder slechte staat, zodat vervanging dringend noodzake lijk is. In verband hiermede heeft de directeur der Openbare Werken een plan voor dit werk bij ons ingediend, hetwelk wij bij de stukken voor U ter inzage hebben gelegd. Ter toelichting op dit plan delen wij U mede, dat de ontworpen walmuur is berekend op een bodemdiepte van 3,80 m -F.Z.P. van het kanaal, vóór de wal muur. Bij deze diepte is het nodig de walmuur,. die overigens wat de uitvoering betreft zal worden aangepast aan de constructie van de reeds vernieuwde ge deelten, op betonpalen te funderen omdat routen palen de grote krachten, die bij een dergelijke diepte optreden, niet meer kunnen opnemen. Zoals in ons voorstel van 20 december 1967 (bijlage no. 21is vermeld, omvat dit plan tevens het aanleggen van het resterende gedeelte van het hoofdriool in de Snekertrekweg, tussen het rioolgemaal bij de Verlaatsbrug en het reeds aanwezige gedeelte van hot riool tegenover de gebouwen van de C.A.F. Uitvoering van dit gedeelte van het plan betekent het voltooien van dc aansluiting van de riolering van de industrieterreinen in Leeuwarden-west op het rioolgemaal bij de Verlaatsbrug. Tenslotte omvat het plan het verbeteren van oen oostelijk gedeelte van de Snekertrekweg door het aanbrengen van een asfaltverharding op de rijbaan, alsmede het verleggen en asfalteren van do rijbaan van de Snekerkade. Laatst bedoeld weggedeelte, dat een breedte krijgt van $.00 m en dat de verbinding vormt tussen de Lange Marktstraat en de Zuidersingol, zal evenwijdig aan de overkapping op het oude veemarktterrein worden aangelegd. De ten westen van het rioolgemaal overblijvende ruimte zal worden ingericht voor het parkeren van 22 personenauto's. De ten oosten van het gemaal resterende ruimte zal van oen klinkerverharding worden voorzien. Do rijweg van de Snekertrekweg krijgt, aansluitend op de Zuidersingol, eon breedte van 7-00 m. De verharding zal bestaan uit een fundering van grindas- faltbeton, dik 13 cm, met een voorlopige deklaag van 3 cm grofdichtasfaltbe- ton. T.z.t. zal een definitieve toplaag van 3 om fijndichtasfaltbeton worden aangebracht. Achter de walmuur zal over do gehele lengte eon loswal worden gemaakt, bestraat met natuursteenkeien. Do op do tekening no. Ind.A-20-01 roodgekleurde grondstrook dient de ge meente alsnog in eigendom te verkrijgen, dc grocngokleurde strook kan hierte gen v/orden geruild. V/ij zullen trachten met de eigenaar van dc roodgekleurde grondstrook hieromtrent overeenstemming te bereiken en daarna het nodige voor stel aan U te doen. De kosten van een ai arder volden, exclusief de kosten, die ten laste van o energiebedrijven komen, geraamd op 1.090.000,Voer het asfalteren van een gedeelte van de Snekertrekweg en hot verleggen van de rijbaan van de re - kerkade evenwijdig aan de overkapping van do Oudo Veemarkt, waarvan de ra r worden geraamd op 50.000,--, is reeds krediet beschikbaar gesteld in 1 r kader van het inrichten van de Oude Veemarkt als parkeerterroin en do asfaltc - ring van de Zuidersingel (bijl. no. 12 van 1966)In verband mot lo ruw n het rioolgemaal bij de Verlaatsbrug kondon vermelde werkzaamheden aanvankolij niet './orden uitgevoerd. Thans kan derhalve v/orden volstaan met het ramen van eon krediet van 1040.000,--waarvan voor het uitvoeren van de riolorings-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1968 | | pagina 67