No. 331
DE RAAD DER GEMEENTE LEEUWARDEN
Gelezen hot voorstel van Burgemeester en Wethouders van 28
februari 1968 (bijlage no. 129);
BESLUIT:
I. aan te kopen van mevrouw G. Stienstra-Wijniawonende te
Leeuwarden, Hemponserweg 512, en consorten, het perceel met opstal,
plaatselijk bekend Huizumcrlaan 32, kadastraal bekend gemeente
Huizum, sectie B, no. 4595? groot 347 centiare, voor een koopsom
van 27.500>-- en voorts onder de volgende bedingen:
1de grond wordt overgedragen met alles wat daarop of daarin aan
wezig is en met alle daarop rustende erfdienstbaarheden en
lasten en daaraan verbonden rechten, doch vrij van huur en
hypotheek
2. de levering geschiedt op de dag van het verlijden van de akte
van overdracht;
3. van de levering af komen alle zakelijke lasten en belastingen,
v/elke van het over te dragen perceel met opstal geheven worden,
voor rekening van de gemeente Leeuwarden;
4. de verkoopster is tot geen andere vrijwaring gehouden dan tot
die wegens uitwinning;
5. partijen doen afstand van het recht tot het vragen van ontbinding,
als bedoeld in de artikelen 1302 en 1303 van het Burgerlijk
Wetboek
6. de kosten van overdracht komen voor rekening van de gemeente
Leeuwarden
II. het onder I bedoelde perceel onder te brengen in het Woningbedrijf.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering
van
Voorzitter.
Secretaris
Aanleg riool in Irenestraat, Pieter Lastmanstraat en Frans van Mierisstraat.
Bijlage no. 130 Leeuwarden, 28 februari 1968.
Aan de Gemeenteraad.
t
Voor het bereiken van een goede werking van het centrale rioleringsstel
sel in het bestemmingsplan 't Nijlan is het nodig, dat het riool in de Irene
straat (ten noorden van de Prins Bernhardstraat)de Pieter Lastmanstraat en
de Frans van Mierisstraat wordt vervangen door een lager gelegen riool. Het
bestaande riool in deze straten ligt n.l. te hoog om een goede afwatering van
de riolering van het oostelijk deel van 't Nijlan naar het hoofdriool in de
Ferdinand Bolstraat, dat het water rechtstreeks naar het gemaal in de Bornia-
straat voert, te waarborgen.
De directeur der Openbare V/erken heeft voor deze verbetering van het cen
trale rioleringsstelsel een plan ingediend, dat wij voor U ter inzage hebben
gelegd. Kortheidshalve mogen wij naar de inhoud van deze stukken verwijzen.
Daaruit moge U tevens blijken, dat van de gelegenheid gebruik is gemaakt om
langs de genoemde straten waar mogelijk en waar nodig parkeerhavens met een
diepte van 1.20 m aan te leggen. Het overblijvende trottoir krijgt dan een
breedte van 2.00 m, terwijl voor de rijweg een breedte van plm. 5*SO te-
schikbaar blijft. Langs de westzijde van de Pieter Lastmanstraat, die aan het
Julianapark grenst, is een trottoir ter breedte van 2.00 m ontworpen. Momen
teel is hier geen trottoir aanwezig.
Aangezien het doorgaande verkeer geen gebruik maakt van de bedoelde stra
ten en omdat het aanwezige bestratingsmateriaal van een goede hoedanigheid is,
hebben wij gemeend ter plaatse een klinkerverharding op een verdikt zandbed te
kunnen handhaven.
De straatverlichting, alsmede de gas- en electriciteitsleidingen sullen
aan de nieuwe situatie moeten worden aangepast.
De kosten van een en ander worden, exclusief de kosten, die ten laste van
de Energiebedrijven komen, geraamd op 19O.5OO,--, waarvan voor het uitvoeren
van de rioleringswerkzaamheden 184-000,-- en voor de aanleg van parkeerha
vens en trottoirs 6.5OO,--.
De uit deze investeringen voortvloeiende kapitaalslasten bedragen voor
'de riolering:
afschrijving 2j0o van 184-000,-- 4*600,--
rente 52$ van 184.000,-- 10.120,--
Totaal /_14^720_,--
De stelpost voor kapitaalslasten van nieuwe werken voor 1968 kan met dit
bedrag worden verlaagd.
parkeerhavens c.a.
afschrijving 5 f° van 6.5OO,-- 3 2 5 9
rente 5van 6.5OO,-- 360
Totaalj685 -g
Dit bedrag kan ten laste van de zgn. "erfpachtpot" worden gebracht.
Onder mededeling, dat de Financiële Commissie en de Commissie Openbare
Werken zich met het vorenstaande kunnen verenigen, geven wij U in overweging
te besluiten overeenkomstig het hierna afgedrukte ontwerp.
Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden,
J.S. Brandsma Burgemeester,
de Jong Secretaris.