Artikelen 10 on 11. De tarieven voor inlichtingen uit het bevolkingsregister
zijn over het algemeen verdubbeld, hij stellen voor de mogelijkheid te openen
voortaan ook een abonnement voor 5000 inlichtingen te nemen.
Op 17 juni 1963 is in werking getreden de wet tot wijziging van do wet
bevolkings- en verblijfregistershoor het verstrekken van inlichtingen aan
kerkgenootschappen en genootschappen op geestelijke grondslag zal nu ten
hoogste f0,10 per inlichting kunnen worden gevraagd. Tot dusver bedroeg de
heffing ten hoogste f.0,05 per inlichting. Voor jaarabonnementen van 100,
500, 1000, 5000 of 10.000 inlichtingen kunnen per inlichting afnemende be
dragen in rekening worden gebracht. Bij de voorgestelde tarieven voor deze
inlichtingen is rekening gehouden met genoemde wetswijziging.
Artikelen 12 t/m 16. In verband met de invoering van de toeristenkaart B en
het vervallen van bewijzen van Nederlanderschap, die als reispapier konden
dienen, is de algemene omschrijving "reispapier" gebruikt. Gezien de werk
zaamheden die aan de behandeling van een reispapier zijn verbonden, achten
wij een verhoging van de gemeentelijke leges aanvaardbaar.
Teneinde enige spreiding in aan de afgifte van paspoorten etc. verbonden
werkzaamheden te bevorderen, komt het ons gewenst voor een gedifferentieerd
tarief op te nemen. Het blijkt n.l., dat in de zomermaanden de meeste aan
vragen om reisdocumenten worden gedaan, terwijl in deze periode in verband
met de vakanties de personeelsbezetting geringer is. Wij verwachten, dat
vaststelling van een tarief van f.6,voor een aanvrage, ingediend in de
periode 1 april tot en met 31 augustus, en een tarief van f.3,50 voor een
aanvrage, ingediend in de periode van 1 september tot en met 31 maart, tot
de gewenste spreiding in de werkzaamheden zal leiden.
Bij ons voorstel voor deze tarieven hebben wij rekening gehouden met
de onlangs getroffen regeling, dat de reisdocumenten niet meer persoonlijk
behoeven te worden afgehaald, maar -op kosten van de gemeente- worden toe
gezonden. De overige in deze artikelen vermelde tarieven zijn aangepast aan
de algemene kostenstijging. Voor inlichtingen uit een politierapport (o.a. aan
verzekeringsmaatschappijen) werden tot dusver geen rechten geheven. V/ij
stellen U voor voor deze inlichtingen f.5?te vragen.
Artikel 17. Op grond van artikel 25, tweede lid, van de Drank- en Horecawet
moet bij het indienen van een aanvrage om een vergunning als bedoeld in"ar
tikel 3 van de wet (verstrekken anders dan om niet van alcoholhoudende drank)
een bij algemene maatregel van bestuur vast te stellen bedrag worden betaald.
Dit geldt eveneens voor het verlenen van bepaalde ontheffingen en verklaringen,
die op deze vergunningen betrekking hebben en die met name in do wet zijn
genoemd. In de artikelen 2 en 3 van het Algemeen uitvoeringsbesluit Drank
en Horecawet zijn de bedragen vastgesteld op in het algemeen f.25,voor
oen aanvrage om een vergunning en f.6,voor een ontheffing of verklaring.
Bij do vaststelling van die bedragen is er van uitgegaan, dat er enig verband
dient te bestaan tussen de hoogte van het gevraagde bedrag en de omvang van
de to verrichten werkzaamheden.
De Drank- en Horecawet beoogt slechts het anders dan om niet verstrekken
van alcoholhoudende drank te regelen. De wet laat het verstrekken van al
coholvrije drank ongeregeldHot troffen van regelingen op dit terrein wordt
dus onder meer overgelaten aan de organen van de gemeenten. Regelingen hier
voor zijn opgenomen in de door U vastgestelde Drank- en Horecaverordening,
In verband met de omvang van de werkzaamheden, die aan de uitvoering van deze
verordening zijn verbonden, achten wij het redelijk ook voor een vergunning,
ontheffing etc. die op grond van genoemde verordening wordt verleend, een
vergoeding te vragen.
Aangezien de omvang van die werkzaamheden ongeveer vergeleken kan worden
met die van de werkzaamheden, voortvloeiend uit het verlenen van ontheffingen
en toestemmingen, waarvoor in het Algemeen uitvoeringsbesluit Drank- en Hore
cawet een bedrag van f.6,is verschuldigdis hot o.i. gewenst ook voor een
gunstige beslissing, die gevraagd wordt op grond van de Drank- en Horecaver
ordening, een bedrag van f.6,te vragen.
Hen gelijke vergoeding dient naar onze mening te worden gevraagd voor die
toestemmingen ingevolge de Drank- en Horecawet en de gemeentewetwaarvoor
geen vergoedingsbedragen in bedoeld Algemeen uitvoeringsbesluit zijn opge
nomen
De leges, verschuldigd voor het afgeven van muziek- en dansvergunningen
alsmede do leges voor het verlenen van ontheffingen van het algemeen slui
tingsuur voor openbare gelegenheden bedragen thans f.1,ongeacht de duur
waarvoor de vergunning of ontheffing is verleend. Wij achten hot redelijk,
da 0 enige diiforentiatie in hot tarief wordt toegepast. Immers oen vergunning
of ontheffing heeft voor de houder meer waarde naar mate zij voor langere
duur wordt gegeven, terwijl ook de kosten voor de gemeente (o.a. politie
toezicht) stijgen. Hot voorgestelde artikel 17 houdt hiermede rekening.
Voor vergunningendie worden afgegeven voer sportwedstrijden e.d. met
daarbij te maken muziek, is een lager tarief opgenomen.
nrtikel 19Net ingang van 1 augustus 1965 is de nieuwe Woningwet in werking
getreden. De redactie van artikel 19 is hierbij aangepast.
In verband met de stijging van de personeelskosten bij het bouw- en
woningtoezicht sinds de vaststelling van de huidige tarieven in 1957 zijn
wij van mening, dat het redelijk is dat het tarief, indien de bouwkosten
etc. f.10.000,of meer bedragen, met f.1,per f.1.000,-- wordt ver
hoogd
Het minimumtarief voor een bouwvergunning dient o.i. op f.10,te worden
gesteld
Op grond van de artikelen 17 en 18 van de V/et op de Ruimtelijke Ordening
kunnen Burgemeester en Wethouders tijdelijk vrijstelling verlenen van de
voorschriften van een bestemmingsplan voor tijdelijke bouwwerken en andere
bedrijfsgebouwenIngevolge artikel 17 van het desbetreffende Uitvoerings
besluit moet de Burgemeester van een verzoek om oen bouwvergunning, dat
slechts kan worden ingewilligd met verlening van vrijstelling als bedoeld
in artikel 17 of 13 van de V/et op de Ruimtelijke Ordening, onverwijld ken
nis geven in dén of moor dag- of nieuwsbladen, die in de gemeente verspreid
worden. Het volgen van deze procedure brengt voor de gemeente extra kosten
mee. V/ij achten het billijk deze kosten ten laste van de aanvrager te brengen.
Aangezien de kennisgeving in drie gemeentelijke dagbladen plaats vindt kunnen
de kosten op ongeveer f,60,worden gesteld.
In de bestaande verordening zijn de bouwleges niet verschuldigd indien de
bom; voor rekening van do gemeente plaats vindt.
Hveneens blijft thans legosheffing achterwege, indien de bouw plaats vindt
door krachtens de V/oningwct toegelaten verenigingen enz., uitsluitend werk
zaam in het belang van de verbetering van de volkshuisvesting. Uit een oog
punt van een juiste kostentoerekening is het gewenst deze vrijstellingen
te laten vervallen. In de met onze gemeente vergelijkbare gemeenten worden
voor een vergunning voor de bouw van gesubsidieerde woningen, indien deze
bouw plaats vindt door krachtens de Woningwet toegelaten corporaties, wel
leges geheven.
De vraag rijst, of onder de vigeur van de Woningwet, die op 1 augustus 1965
in werking is getreden, leges-heffing wel mogelijk is. Artikel 73 van deze
wet regelt de vrijstelling onder meer van legesheffing terzake van stukken,
opgemaakt ter uitvoering van hoofdstuk V van de wet. Dit hoofdstuk handelt
over de voorziening in de woningbehoefte.
Het bevat o.a. bepalingen omtrent de woningbouwcorporaties en de financiële
steun van overheidswege aan de bouw van woningen. Het is op zijn minst ge
nomen twijfelachtig, of bouwvergunningen voor krachtens hoofdstuk V ge
subsidieerde woningen behoren tot de stukken, opgemaakt ter uitvoering daar
van
Artikel 73 hoeft veel meer het oog op o.m. beschikkingen tot verlenen van
bijdragon en de grondtransacties en andere in artikel 60 genoemde handelingen.
Over het wol of niet gerechtigd zijn om bouwleges te heffen worden een twee
tal processen voor de rechter in belastingzaken gevoerd.