Juist daar, waar zeer kort (tot een half uur) of kort (tot een
uur) pleegt te worden geparkeerd, achten wij parkeermeters, die
zijn afgesteld op een zodanige tijdsduur, op hun plaats.
Het is wellicht dienstig enige bijzonderheden ie verweiden
omtrent parkeermeters. Deze instrumenten stammen uit het land, dat
van ouds de grootste autodichtheid heeft bezeten, ie veten Amerika.
Het aantal personenauto's bedraagt daar momenteel iets neer dan
één op iedere drie inwoners. De eerste meters verschenen in Amerika
in 1955= Van 86000 meters in 1941 was het aantal in 'is52 reeds
opgelopen tot 1,1 railjoen. Momenteel bedraagt het neer dan 2 miljoen
Men vindt de meters thans praktisch in alle plaats net meer dan
25.000 inwoners.
In Europa deed de meter in 1952 zijn intrede, terwijl de
meters in Nederland eerst in het begin van de zestiger jaren ge
meengoed begonnen te worden. Men vindt ze thans niet alleen in de
dries.grote steden, naar ook in plaatsen als Alkmaar* Arnhem, Dreda,
eindhoven, Groningen, Haarlem, Maastricht, Tilbur on "Jtrecht. In
enkele steden overweegt men thans het gebruik van parkeermeters
drastisch uit te breiden.
De ervaring heeft geleerd, dat de ingebruikstelling van par
keermeters aanvankelijk nogal eens weerstand 'opwekt, nderzijds
is gebleken, dat. na installatie van dedmeters dit oordeel meestal
in het tegendeel verkeert. Het publiek wordt er zich. van bewust,
dat de meters een betere doorstroming op de parkeerplaats bevor
deren. Dit is ook in economisch opzicht van belang. Vermelding
verdient voorts nog, dat controle op het gebruik van parkeermeters
belangrijk eenvoudiger is en minder personeel vergt dan de con
trole op het gebruik van de .parkeerschijfDit brengt tevens mede,
dat overtredingen bij gebruik van de meter minder vaak voorkomen
dan bij de schijf, hetgeen tevens een meer effectief abruik van
de beschikbare parkeerruimte ten gevolge heeft.
De parkeermeters kunnen worden onderscheiden in een handbe
diend en een automatisch type. Het eerstgenoemde type is eenvou
diger van mechaniek en daarom goedkoper in onderhoud, het auto
matische is echter eenvoudiger voor de gebruiker. Dit laatste type
heeft in Europa de overhand en wordt de laatste jaren steeds meer
geperfectioneerd. Mij menen hieraan dan ook de voorkeur te moeten
geven. Het principe is het volgende. Door inworp van een munt wordt
een klok in werking gesteld. Op een wijzerplaat wordt dan aange
geven hoeveel parkeertijd men heeft "gekocht". De wijzer op de
wijzerplaat begint na instelling terug te lopen naar het nulpunt.
Is dit bereikt, dan verdwijnt de wijzerplaat en verschijnt een in
het oog lopende schijf, waaruit blijkt, dat men in overtreding is.
De plaatsing van de meters dient zodanig te geschieden, dat
deze zoveel mogelijk tegen het gevaar van aanrijding zijn be
schermd. Bij de in het voorgaande genoemde plaatsen is hiermede
rekening gehouden. Naar wij verwachten zullen, evenals elders het
geval is geweest, ook in Leeuwarden geleidelijk op nog een aantal
punten meters geplaatst kunnen worden. Aangezien hot hier ter stede
een nieuw instituut betreft, waaraan zowel publiek als administra
tie zullen moeten wennen, geven wij er de voorkeur '.an in eerste
instantie niet neer dan 55 meters te plaatsen, als volgt ver
deeld;
Fieuweveg
8
1 'eaze
3
Ossekop
4
Brol
16
Korfmakersstraat
17
Gouverneursplein
7
Totaal
55 meters.
Deze tarieven lijken ons redelijk.
De kosten van het aanschaffen van de hiervoor bedoelde 55
parkeermeters net toebehoren, waaronder een geldverzamelwagentjc
en kosten van plaatsing worden geraamd op 21.500. Bij een
afschrijvingstermijn van 5 jaar en een rente van bedragen de
kapitaalslasten;
Afschrijving 20^ van 21 .500.4.30O.—
Rente 5van 21.500,1.190.
Totaal 5.49O.—
Voor onderhoud enz. wordt gerekend op een bedrag van ongeveer
25.per meter per jaa,r, derhalve in totaal op 1375De
totale jaarlijkse lasten over het eerste jaar worden dus op j 6.06
geraamd
Blijkens de elders opgedane ervaringen mag worden veronder
steld, dat deze lasten volledig uit de opbrengst va,n de parkeer—
gelden zullen worden gedekt.
Onder mededeling, dat de Financiële Commissie omtrent het
vorenstaande is gehoord en de Commissie voor Openbare herken in
deze nog zal worden gehoord, stellen wij U voor te besluiten tot
vaststelling van de hierna in ontwerp afgedrukte verordeningen,
alsmede tot beschikbaarstelling van een krediet van 21.500.
Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden,
JSBrand smaBurgemeo st
de Jong, Secretaris