als het wordt toegespitst in zeer specifieke maatregelen voor die hoofdkernen, als buiten het algemeen geldende ontwikkelingsbeleid on en over dat beleid heen aan die hoofdkernen krachtige extra- stimulerende middelen worden toegediend. Zal er van de uiteinde lijke taakstellende prognoses -ook na mitigatie daarvan tengevolge van teruglopende geboortecijfers- iets terecht komen, dan moet nu toch wel op korte termijn het versterkte groeiproces zich in zetten. Tot nu toe is (wij betreuren het dat te moeten vaststellen) daarvan nog zeer weinig te bespeuren. Ook de onlangs verschenen "ÏTota inzake de sociaal-economische aspecten van het in de jaren 1969 t/m 1972 te voeren regionale beleid" van de ministers van economische zaken en van sociale zaken en volksgezondheid opent in dit opzicht weinig perspectieven. V/ij kunnen ons niet aan de indrule onttrekken, dai de acute ziekten van bepaalde andere delen van ons land aanzienlijk neer de welwillende en zich ook in' daden uitende aandacht van "Den Haag" genieten dan de chronische, slepen de kwaal, waaraan het noorden lijdt. Evenals vorig jaar achten wij het van belang te beginnen met het licht te laten vallen -zij het met inachtneming van de uit het hierboven gestelde voortvloeiende, doelbewuste beperking- op een aantal beleidsvraagstukken, die ons in het bijzonder bezig houden en in het komende jaar de aandacht zullen opeisen. Behalve aan problemen, die vandaag aan de dag als urgent moe ten worden aangemerkt en die reeds een groot deel van de tijd, de attentie en de energie vorderen zowel van ons college als van de gemeentelijke diensten en de secretarie, trachten wij steeds tevens de nodige zorg te besteden aan algemene vraagstukken, die op langere termijn gezien van groot belang moeten worden geacht voor de ont wikkeling van Frieslands hoofdstad. Daarbij denken wij in het bij zonder aan onderwerpen als infrastructuurverbetering, werkgelegen heid, culturele akkomodaties en activiteiten, wetenschappelijk on derwijs, recreatie en de presentatie en -waar nodig- de verbetering van de "image" van Leeuwarden. IIHoofdpunten van het gemeentelijk beleid. Als beleidspunten, waarvoor wij thans Uw bi jzonder.e .aandacht vragen, noemen wij de volgende. 1Bestuurlijke samenwerking. primair zien wij een belangrijke taak voor Leeuwarden weggelegd als hoofdstad en belangrijkste centrum van Friesland.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1968 | | pagina 155