gedeelten van het land, doch ook met de verschillende dolen van de provincie. Op langere termijn gezien "blijven wij het tot stand brengen van betere verbindingen -een van de gewichtigste bijdragen vinden tot de> verdere ontwikkeling van Leeuwarden. In dit verband moet de regeringsbeslissing omtrent de verdub beling van de rijbaan op de Afsluitdijk van veel betekenis worden geacht. Bijzonder verheugd zijn wij over de snelle realisering van deze beslissing. He spreken het vertrouwen uit, dat de hoofdwegen in lloordhollanddie de verbinding vormen tussen de Afsluitdijk (Den Oever) enerzijds en Amsterdam en de Velsertunnel anderzijds, ook spoedig geheel hieraan zullen worden aangepast. Hij blijven verder ijveren voor de algehele rijbaanverdubbe ling -in aansluiting aan de op de Afsluitdijk in uitvoering zijnde werken- tussen de kop van de Afsluitdijk (via Harlingen) en Leeuwarden. Tezamen met het gemeentebestuur van Harlingen hebben wij ons in juni j.l.tot de leden van de Tweede Kamer der Staten- Generaal gewend met een brief, waarin er o.m. op werd gewezen, dat het spoedig tot stand komen van deze essentiële verbetering van de wegverbindingen een eerste voorwaarde is om te komen tot de uitgroe van Frieslands hoofdstad als een der drie hoofdkernen in het Hoorden. Tegenover de Kamerleden werd daarbij de hoop uitgesproken, dat bij de komende behandeling van de ITota Ontwikkeling van het Hoorden des lands de zeer spoedige totstandkoming van deze verkeers voorziening met grote klem zou worden bepleit. Bij de behandeling van deze nota in de Tweede Kamer is ook inderdaad met do regering hierover van gedachten gewisseld. De re gering heeft zich daarbij echter op het standpunt gesteld, dat de weg Afsluitdijk-Leeuwardcn-Groningen een lagere prioriteit heeft dan de ombouw van do weg 43 (Afsluitdijk-Heerenveen-Drachten- Groningen) tot autosnelweg. Daarbij heeft een rol gespeeld, dat slechts oen klein deel van eers-tgonoomde weg zich leent voor wij ziging tot autosnelweg. Van ministeriële zijde is daarbij nog opgemerkt, dat de keuze van de regering niet betekent, dat aan de verbetering van de route over Leeuwarden in de eerstkomende jaren geen aandacht zal worden besteed. Met voldoening hebben wij vernomen, dat de Minister van Verkce en Haterstaat onlangs een plan voor een gewijzigd tracd voer de weg Harlingen-Leeuwardenwaarvan de rea.lisering zou betekenen het tot standkomen van een autosnelweg mot gescheiden rijbanen zonder ge lijkvloerse kruisingen, om advies in handen van de Raad van de Uatc staat heeft gesteld.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1968 | | pagina 157