Ir -17- I* j Bijlage P (vervolg) Hot bolangri jlcste gevolg van do nieuwe regeling zal voor onze gemeente zijn het vervallen van de thans bestaande zakelijke belas tingen (straatbelasting, baatbelasting, en opcenten op do hoofd som van do grondbelasting) en van do opcenten op do hoofdsom van de personele belasting. In de plaats daarvan zal dan een algemene bevoegdheid worden toegekend tot het heffen van een belasting ter zake van onroerend goed zowel van de zakelijk gerechtigden als van de gebruikers van dat goed. Met deze nieuwe belasting zullen de gemeenten, voorzover nodig, oen verruiming van haar inkomsten moeten bei. jrkstelligoö. De regering laat de gemeenten ton aanzien van deze belasting een zo groot mogelijke vrijheid. De gemeenten zullen vrij zijn in de keuzo van de tarifiëring en de maatstaf der belastingen. Er zal slechts rekening dienen te worden gehouden mor do volgende beperkingen: a. ten behoeve van de land- of bosbouw bedrijfsmatig geëxploiteerde cultuurgronden zullen zijn vrijgesteld; b. het in totaal van de zakelijk gerechtigden tc heffen belastingbe drag zal niet mogen uitgaan boven 15i* van de algemene uitkering .uit het gemeentefonds, exclusief do in deze uitkering opgenomen compo nent sociale zorg. Het het stellen van dit maximum wordt beoogd eer. eenzijdige belasting, van de genothebbenden krachtens zakelijk recht -,e voorkomen. Hot percentage van 15 steunt op de bestaande verhouding tussen do algemene uitkering uit het gemeentefonds en hot huidige peil der zakelijke belastingen van de genothebbenden krachtens zakelijk recht op on roerend goed. Deze verhouding berust op do totaalcijfers van alle gemeenten. Voor de ene gemeente zal deze grens te laag zijn en voor een andere gemeente meer ruimte geven aan nodig is. In gemeenten die reeds nu tot of boven bedoelde grens van dc- zake lijk gerechtigden heffen zal de verruiming van"de gemeentelijke be lastingbevoegdheid volledig tegenover do gebruikers van onroerend goed tot uitdrukking moeten komen. Dit is "r rg met de bedoeling van de regering de verhoogde belastingdruk voornamelijk op deze categorie contribuabelen te leggen. Haast de gemeentelijke opcenten op dc grond- en de personele belasting zullen ook de door het rijk ten behoeve van dc gemeenten geheven hoofdsommen van deze belastingen komen tc vervallen. De door het rijk en de px'ovincies geheven opcenten zullen eveneens -"ervallen. De gemeenten zullen voor het wegvallen van de gemeentelijke opcenten gecompenseerd worden door een evenredige verhoging van de algemene uitkering uit het gemeentefonds. Het is de bedoeling dat deze vergoeding wordt gegeven 'oor verhoging van het bedrag per inwoner van do algemene uitkering, gepaard gaande met een verdergaande differentiatie van dat bedrag naar inwonertal. De in het wetsontwerp voorgestelde nieuwe regelang van het plaatse lijk belastinggebied schept voor dc gezamenlijke gemeenten de moge lijkheid tot een jaarlijkse inkomstenverruiming van J>00 T\iljoen. Overigens verwijzen wij U n"ar het volgende overzicht-overgenomen uit de bij het wetsontwerp behorende memorie ■van toelichting-waar- in in miljoen guldens per jaar zijn aangegeven do potentiële baten en offers (-) die uit de voorgestelde maatregelen voor de ge meenten, de provincies, het rijk en de contribuabelen voortvloeien.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1968 | | pagina 247