Ir
-17-
I*
j
Bijlage P (vervolg)
Hot bolangri jlcste gevolg van do nieuwe regeling zal voor onze
gemeente zijn het vervallen van de thans bestaande zakelijke belas
tingen (straatbelasting, baatbelasting, en opcenten op do hoofd
som van do grondbelasting) en van do opcenten op do hoofdsom van de
personele belasting. In de plaats daarvan zal dan een algemene
bevoegdheid worden toegekend tot het heffen van een belasting ter
zake van onroerend goed zowel van de zakelijk gerechtigden als van
de gebruikers van dat goed.
Met deze nieuwe belasting zullen de gemeenten, voorzover nodig, oen
verruiming van haar inkomsten moeten bei. jrkstelligoö.
De regering laat de gemeenten ton aanzien van deze belasting een zo
groot mogelijke vrijheid. De gemeenten zullen vrij zijn in de keuzo
van de tarifiëring en de maatstaf der belastingen. Er zal slechts
rekening dienen te worden gehouden mor do volgende beperkingen:
a. ten behoeve van de land- of bosbouw bedrijfsmatig geëxploiteerde
cultuurgronden zullen zijn vrijgesteld;
b. het in totaal van de zakelijk gerechtigden tc heffen belastingbe
drag zal niet mogen uitgaan boven 15i* van de algemene uitkering .uit
het gemeentefonds, exclusief do in deze uitkering opgenomen compo
nent sociale zorg.
Het het stellen van dit maximum wordt beoogd eer. eenzijdige belasting,
van de genothebbenden krachtens zakelijk recht -,e voorkomen. Hot
percentage van 15 steunt op de bestaande verhouding tussen do algemene
uitkering uit het gemeentefonds en hot huidige peil der zakelijke
belastingen van de genothebbenden krachtens zakelijk recht op on
roerend goed. Deze verhouding berust op do totaalcijfers van alle
gemeenten. Voor de ene gemeente zal deze grens te laag zijn en voor
een andere gemeente meer ruimte geven aan nodig is.
In gemeenten die reeds nu tot of boven bedoelde grens van dc- zake
lijk gerechtigden heffen zal de verruiming van"de gemeentelijke be
lastingbevoegdheid volledig tegenover do gebruikers van onroerend
goed tot uitdrukking moeten komen. Dit is "r rg met de
bedoeling van de regering de verhoogde belastingdruk voornamelijk
op deze categorie contribuabelen te leggen.
Haast de gemeentelijke opcenten op dc grond- en de personele belasting
zullen ook de door het rijk ten behoeve van dc gemeenten geheven
hoofdsommen van deze belastingen komen tc vervallen. De door het rijk en
de px'ovincies geheven opcenten zullen eveneens -"ervallen.
De gemeenten zullen voor het wegvallen van de gemeentelijke opcenten
gecompenseerd worden door een evenredige verhoging van de algemene
uitkering uit het gemeentefonds.
Het is de bedoeling dat deze vergoeding wordt gegeven 'oor verhoging
van het bedrag per inwoner van do algemene uitkering, gepaard gaande
met een verdergaande differentiatie van dat bedrag naar inwonertal.
De in het wetsontwerp voorgestelde nieuwe regelang van het plaatse
lijk belastinggebied schept voor dc gezamenlijke gemeenten de moge
lijkheid tot een jaarlijkse inkomstenverruiming van J>00 T\iljoen.
Overigens verwijzen wij U n"ar het volgende overzicht-overgenomen
uit de bij het wetsontwerp behorende memorie ■van toelichting-waar-
in in miljoen guldens per jaar zijn aangegeven do potentiële baten
en offers (-) die uit de voorgestelde maatregelen voor de ge
meenten, de provincies, het rijk en de contribuabelen voortvloeien.