No. 19516 DE RAAD DER GEMEENTE LEEUWARDEN; Gelezen het voorstel van Burgemeester en Wethouders van 27 novem ber 1960 (bijlage no. 474); BESLUIT vast te stellen de volgende VERORDENING tot toekenning van een uitkering in verband met de nacalculatie "trend" 1968. Enig artikel. Aan de daarvoor in aanmerking komende ambtenaren in vaste en tijdelijke dienst der gemeente, die een ambt bekleden, ingedeeld in een der bijlagen van de Bezoldigingsverordening 1960, alsmede aan de daarvoor in aanmerking komende werknemers in de zin van de Arbeidsovereenkomstenverordening, wier loon is vastgesteld met toe passing van het bepaalde in artikel 11 van die verordening, wordt, in verband met de over het jaar 1968 geconstateerde achterstand bij de loonontwikkeling in het bedrijfsleven, een uitkering-ineens toe gekend, met overeenkomstige toepassing van de richtlijnen, geldende voor de toekenning van de overeenkomstige uitkering-ineens aan het burgerlijk rijkspersoneel, zoals deze richtlijnen ter kennis van de gemeentebesturen zijn gebracht bij circulaire van de Staatssecreta ris van Binnenlandse Zaken van 17 oktober 1968, no. AB68/U2176. Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van Voorzitter. Secretaris. 'V Verbeteren gedeelte Harlingerstraatweg en Harlingersingel» Bijlage no. 475- Leeuwarden, 27 november 1968. Aan de Gemeenteraad, Ter gelegenheid van het aanleggen van hot Europaplein is tevens een aan het plein aansluitend gedeelte van de Harlingerstraatweg verbeterd. Deze verbetering strekte zich uit tot de aansluiting van de Engelscstraat op de Harlingerstraatweg. Thans zijn de plannen gereed voor het verbeteren van de Harlingerstraat weg (tussen Engelsestraat en Harlingersingelvan do driesprong Harlinger- singel/Harlingerstraatweg/Spanjaardslaan en van de Harlingersingel (tussen Vrouwenpoortsbrug en Harlingerstraatweg)Realisering van deze plannen achten wij noodzakelijk in verband met de steeds toenemende verkeersinten siteit op deze belangrijke in- en uitvalsroute Volgens deze plannen, die bij de stukken voor U ter inzage zijn ge legd, krijgt de rijweg van de Harlingerstraatweg een breedte van 11.00 m. Ter weerszijden van deze rijweg is een scheidingsstrookverhard met klin kers, ter breedte van 1.40 m gedacht; in deze strook kunnen de nodige licht masten worden geplaatst en bomen worden geplant. Achter de schcidingsstrook komt oen betegeld fietspad ter breedte van 2.40 m, terwijl daarnaast nog een trottoir ter breedte van 2.30 m is ontworpen. Bij deze opzet wordt, even' als zulks het geval is op het eerder verbeterde gedeelte van de Harlinger straatweg, het rijwielverkeer gescheiden van het overige gemotoriseerde ver keer. Voor het verwezenlijken van dit plan moot langs de zuidzijde van de weg, tussen de Westerparkstraat en de Harlingersingeleen strook grond met een variërende breedte van 1.70 tot 2.30 m worden aangekocht. Wij zullen hiervoor het nodige verrichten. In het kader van de voltooiing van do centrale riolering moet in hot onderhavige gedeelte van de Harlingerstraatweg nog een riool met een diame ter van 0,80 m wórden gelegd. Dit riool dient als overstortleiding om het diepe riool in do Engelsestraat te verbinden met de nooduitlaat in de Har lingersingel Do verhardingsconstructie van do Harlingerstraatweg moet geheel worden vernieuwd omdat de bestaande puinverharding, die rechtstreeks op de klei is aangebracht, ongeschikt is voor het dragen van het huidige verkeer. De opbouw is thans als volgt ontworpen: 50 cm zand, 15 cm grindasfaltbeton3 cm grofdicht asfaltbeton en 3 cm fijn- dicht asfaltbeton. Deze laatste laag zal in oen later stadium worden aange bracht Voor de eerdcrbodoeldo driesprong is do ontworpen oplossing weergege ven op de ter inzage gelegde tekening no. a-07-02. Volgons deze oplossing vervalt de verkoerscirkelin de plaats hiervan komen een aantal verkeers geleiders, zodat het verkeer ter plaatse zo nodig met verkeerslichten zal kunnen worden geregeld. Het leggen van de hiervoor nodige mantelbuizen is in dit plan opgenomen. Ook deze driesprong zal van een asfaltverharding worden voorzien. De Harlingersingel zal zodanig worden verbreed, dat voor hot verkeer, komende uit de binnenstad twee rijstroken, elk breed 4>75 m, beschikbaar komen. Elke strook zal worden onderverdeeld in oen strook van 3-00 m voor auto's en een strook van 1.75 m voor fietsers. Voor hot binnenkomende vor koor komt een rijbaan tor breedte van 500 m beschikbaar. Tussen do Pier Panderstraat en de Harlingerstraatweg is aan de westzijde van de Harlinger singel een vrij van de rijweg gelegen haltcnlaats voor autobussen ontworpen. Deze strook krijgt een breedte van 2,50 m en zal worden verhard met koper slakkeien. De halte is bedoeld als uitstaphalto voor de inkomende interlo kale autobus s en irr- r-faa""*" Tmr - --"TTirMiiT—r j

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1968 | | pagina 404