No. 19516
DE RAAD DER GEMEENTE LEEUWARDEN;
Gelezen het voorstel van Burgemeester en Wethouders van 27 novem
ber 1960 (bijlage no. 474);
BESLUIT
vast te stellen de volgende
VERORDENING tot toekenning van
een uitkering in verband met de
nacalculatie "trend" 1968.
Enig artikel.
Aan de daarvoor in aanmerking komende ambtenaren in vaste en
tijdelijke dienst der gemeente, die een ambt bekleden, ingedeeld
in een der bijlagen van de Bezoldigingsverordening 1960, alsmede
aan de daarvoor in aanmerking komende werknemers in de zin van de
Arbeidsovereenkomstenverordening, wier loon is vastgesteld met toe
passing van het bepaalde in artikel 11 van die verordening, wordt,
in verband met de over het jaar 1968 geconstateerde achterstand bij
de loonontwikkeling in het bedrijfsleven, een uitkering-ineens toe
gekend, met overeenkomstige toepassing van de richtlijnen, geldende
voor de toekenning van de overeenkomstige uitkering-ineens aan het
burgerlijk rijkspersoneel, zoals deze richtlijnen ter kennis van de
gemeentebesturen zijn gebracht bij circulaire van de Staatssecreta
ris van Binnenlandse Zaken van 17 oktober 1968, no. AB68/U2176.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering
van
Voorzitter.
Secretaris.
'V
Verbeteren gedeelte Harlingerstraatweg en Harlingersingel»
Bijlage no. 475- Leeuwarden, 27 november 1968.
Aan de Gemeenteraad,
Ter gelegenheid van het aanleggen van hot Europaplein is tevens een
aan het plein aansluitend gedeelte van de Harlingerstraatweg verbeterd.
Deze verbetering strekte zich uit tot de aansluiting van de Engelscstraat
op de Harlingerstraatweg.
Thans zijn de plannen gereed voor het verbeteren van de Harlingerstraat
weg (tussen Engelsestraat en Harlingersingelvan do driesprong Harlinger-
singel/Harlingerstraatweg/Spanjaardslaan en van de Harlingersingel (tussen
Vrouwenpoortsbrug en Harlingerstraatweg)Realisering van deze plannen
achten wij noodzakelijk in verband met de steeds toenemende verkeersinten
siteit op deze belangrijke in- en uitvalsroute
Volgens deze plannen, die bij de stukken voor U ter inzage zijn ge
legd, krijgt de rijweg van de Harlingerstraatweg een breedte van 11.00 m.
Ter weerszijden van deze rijweg is een scheidingsstrookverhard met klin
kers, ter breedte van 1.40 m gedacht; in deze strook kunnen de nodige licht
masten worden geplaatst en bomen worden geplant. Achter de schcidingsstrook
komt oen betegeld fietspad ter breedte van 2.40 m, terwijl daarnaast nog
een trottoir ter breedte van 2.30 m is ontworpen. Bij deze opzet wordt, even'
als zulks het geval is op het eerder verbeterde gedeelte van de Harlinger
straatweg, het rijwielverkeer gescheiden van het overige gemotoriseerde ver
keer. Voor het verwezenlijken van dit plan moot langs de zuidzijde van de
weg, tussen de Westerparkstraat en de Harlingersingeleen strook grond met
een variërende breedte van 1.70 tot 2.30 m worden aangekocht. Wij zullen
hiervoor het nodige verrichten.
In het kader van de voltooiing van do centrale riolering moet in hot
onderhavige gedeelte van de Harlingerstraatweg nog een riool met een diame
ter van 0,80 m wórden gelegd. Dit riool dient als overstortleiding om het
diepe riool in do Engelsestraat te verbinden met de nooduitlaat in de Har
lingersingel
Do verhardingsconstructie van do Harlingerstraatweg moet geheel worden
vernieuwd omdat de bestaande puinverharding, die rechtstreeks op de klei is
aangebracht, ongeschikt is voor het dragen van het huidige verkeer.
De opbouw is thans als volgt ontworpen:
50 cm zand, 15 cm grindasfaltbeton3 cm grofdicht asfaltbeton en 3 cm fijn-
dicht asfaltbeton. Deze laatste laag zal in oen later stadium worden aange
bracht
Voor de eerdcrbodoeldo driesprong is do ontworpen oplossing weergege
ven op de ter inzage gelegde tekening no. a-07-02. Volgons deze oplossing
vervalt de verkoerscirkelin de plaats hiervan komen een aantal verkeers
geleiders, zodat het verkeer ter plaatse zo nodig met verkeerslichten zal
kunnen worden geregeld. Het leggen van de hiervoor nodige mantelbuizen is
in dit plan opgenomen. Ook deze driesprong zal van een asfaltverharding
worden voorzien.
De Harlingersingel zal zodanig worden verbreed, dat voor hot verkeer,
komende uit de binnenstad twee rijstroken, elk breed 4>75 m, beschikbaar
komen. Elke strook zal worden onderverdeeld in oen strook van 3-00 m voor
auto's en een strook van 1.75 m voor fietsers. Voor hot binnenkomende vor
koor komt een rijbaan tor breedte van 500 m beschikbaar. Tussen do Pier
Panderstraat en de Harlingerstraatweg is aan de westzijde van de Harlinger
singel een vrij van de rijweg gelegen haltcnlaats voor autobussen ontworpen.
Deze strook krijgt een breedte van 2,50 m en zal worden verhard met koper
slakkeien. De halte is bedoeld als uitstaphalto voor de inkomende interlo
kale autobus s en
irr- r-faa""*" Tmr - --"TTirMiiT—r j