II. Het
t
Ie het gedeelte van deze ontsluitings-
jweg met de weg naar Drachten en
rx nf
I.
plan voor het aanleggen van enkele hoofdwegen in het gohied
Aldlan.
Dit plan omvat de aanleg van de westelijke hoofdtoegangsweg vanaf
de Aldlansdyk in zuidelijke richting, de wijkweg ongeveer evenwijdig
lopende aan het Van Harinxmakanaal en in het westen aansluitende op
de Hempenserweg, de oostelijke toegangsweg vanaf de ontsluitingsweg
naar het gebied "Hemrik", alsmec
weg tussen het kruispunt van do
de voet van do oprit naar de toekomstige brug over de C-reuns.
Voor alle hierboven bedoelde wegen, die op de ter inzage gelegde
tekeningen nos. ZO 3-16-01ZO 5-16-02 en ZO 3-16-05 zijn aangegeven,
is een asfaltverharding ontworpen. Voor een nadere oriëntering omtrent
de juiste ligging, de breedten, de indelihg enz. van deze wegen met
de daarbij behorende kruisingen mogen wij U naar deze tekeningen ver
wijzen. Ter plaatse van het aanleggen van deze wegen is reeds vol
doende zond van redelijke kwaliteit aanwezig, zodat het grondwerk
zich beperkt tot het leggen van rioleringen. Het is verder noodzake
lijk. dat de Wirdumervaart wordt gekruist en dat een klein gedeelte
van do Oude Potmarge wordt vergraven. Do kruising van de Wirdumer
vaart zal worden uitgevoerd -als duiker.
Tenslotte merken wij op, dat het uiteraard de bedoeling is onge
veer oarallel aan de geproiectoerde wegen z.z.t. trottoirs aan te leg
gen. Deze trottoirs zijn op de bedoelde tekeningen niet aangegeven,
doch de kosten van aanleg zijn wel in de desbetreffende begroting op
genomen.
IIIHet plan voor het bouwen van een beweegbare brug over de Greuns en
voor het maken van het grondwerk voor de opritten van, deze brug
Een tekening van deze brug en van het grondwerk voor de opritten is
bij de stukken ter inzage gelegd. Daaruit moge U blijken, dat de totale
breedte van de brug tussen de leuningen 30 m bedraagt, n.l. twee hoofd
rijbanen, elk ter breedte van 7.00 m, gescheiden door een tussenberm
van 2.00 m, ter weerszijden van de hoofdrijbanen een scheidingsstrook
van 2.00 m (waarop de slagboomkasten en de lichtmasten worden opge
steld), een rijwielpad van 3.00 m en een voetpad van 2.00 m. De door-
vaartbreedte van het beweegbare dee-u zal 12.00 m 'bedrogen. Dit is in
overeenstemming met de doorvaartbreedte van de brug in de spoorlijn
Leeuwarden - Groningen. Aan de oost- en westzijde van de te maken brug
zal oen vaste overspanning worden gemaakt ter breedte van 12.50 m;
deze overspannen ongeveer 8.00 m van het vaarwater en een zodanig ge
deelte van de oever, dot aan beide zijden van hot vaarwater een voet
en rijwielpad met oen totale breedte van 4.00 m aangelegd kan worden.
De doorvaarthoogre van de vaste openingen is bepaald op 3.20 0
FZP; de doorvaarthoogte van het beweegbare gedeelte zal in gesloten
stand ongeveer 2.65 m PZP bedragen.
De bovenbouw van de brug is ontworpen met een stalen dek
deklaag van kunststofmortel, hetgeen ook is toegepast bij de
de Verlaatsbrug, de Eermesbrug en de Eebrug.
Voordat met de bouw van de brug een aanvang kan worden gemaakt
dienen de opritten voor de brug te worden gemaakt. Gebeurt dit niet,
dan zullen de bewegingen in de ondergrond, die onvermijdelijk na de
ophoging volgen, do paalfundering van de brug kunnen beschadigen.
Het grondwerk zal zodanig worden uitgevoerd, dat een overhoogte
van zand aanwezig is, zulks in verbond met de te verwachten zettingen
van gemiddeld 0,75 Om de zettingen te bespoedigen zal verder een
vertikale drainage van zandpaden worden aangebracht.
De verharding
gebracht.
met een
bouw van
:n de opritten zal in een later stadium worden aan-
De kostenvancbhiervaren omschreven werken exclusief die van de in
vesteringen door de Energiebedrijven, opgenomen in ons in bijlage no.
482 opgenomen voorstel, worden in totaal geraamd op 10.375.000,
Voor oen specificatie van dit bedrag verwijzen wij U naar het bij de
stukken ter inzage gelegde overzicht.
Wij^verwachten, dot de kosten van de straataanleg in het bestemmingsplan
't Aldlan exclusief die van de ontsluitingsweg van het gebied "Hemrik" kun
nen worden gedokt in het kader van een sluitende exploitatie van het grond
plan 't Aldlan.
Wij zullen trachten in de kosten van de onrendabele werken subsidie van
het Rijk (Ministerie van Economische Zaken) te krijgen in het kader van de
verbetering van de infra-structuur. Zodra bekend is of en zo ja tot welk
bedrag subsidie zal worden verkregen, zullen de kapitoalslasten van het ten
laste van de Gemeente blijvende deel van de investeringen worden geraamd.
Onder mededeling, dat de Financiële Commissie zich met het vorenstaande
kon verenigen, dat de Commissie Openbare Werken zich met de onder I en III
vermelde plannen kan verenigen en dot deze laatste Commissie omtrent het
onder II bedoelde plan is gehoord, geven wij U in ovex^weging te besluiten
overeenkomstig de hierbij gevoegde ontwerpen.,
Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden,
J.S. Brandsma Burgemeestex".
de Jong Secretaris.