II. Het t Ie het gedeelte van deze ontsluitings- jweg met de weg naar Drachten en rx nf I. plan voor het aanleggen van enkele hoofdwegen in het gohied Aldlan. Dit plan omvat de aanleg van de westelijke hoofdtoegangsweg vanaf de Aldlansdyk in zuidelijke richting, de wijkweg ongeveer evenwijdig lopende aan het Van Harinxmakanaal en in het westen aansluitende op de Hempenserweg, de oostelijke toegangsweg vanaf de ontsluitingsweg naar het gebied "Hemrik", alsmec weg tussen het kruispunt van do de voet van do oprit naar de toekomstige brug over de C-reuns. Voor alle hierboven bedoelde wegen, die op de ter inzage gelegde tekeningen nos. ZO 3-16-01ZO 5-16-02 en ZO 3-16-05 zijn aangegeven, is een asfaltverharding ontworpen. Voor een nadere oriëntering omtrent de juiste ligging, de breedten, de indelihg enz. van deze wegen met de daarbij behorende kruisingen mogen wij U naar deze tekeningen ver wijzen. Ter plaatse van het aanleggen van deze wegen is reeds vol doende zond van redelijke kwaliteit aanwezig, zodat het grondwerk zich beperkt tot het leggen van rioleringen. Het is verder noodzake lijk. dat de Wirdumervaart wordt gekruist en dat een klein gedeelte van do Oude Potmarge wordt vergraven. Do kruising van de Wirdumer vaart zal worden uitgevoerd -als duiker. Tenslotte merken wij op, dat het uiteraard de bedoeling is onge veer oarallel aan de geproiectoerde wegen z.z.t. trottoirs aan te leg gen. Deze trottoirs zijn op de bedoelde tekeningen niet aangegeven, doch de kosten van aanleg zijn wel in de desbetreffende begroting op genomen. IIIHet plan voor het bouwen van een beweegbare brug over de Greuns en voor het maken van het grondwerk voor de opritten van, deze brug Een tekening van deze brug en van het grondwerk voor de opritten is bij de stukken ter inzage gelegd. Daaruit moge U blijken, dat de totale breedte van de brug tussen de leuningen 30 m bedraagt, n.l. twee hoofd rijbanen, elk ter breedte van 7.00 m, gescheiden door een tussenberm van 2.00 m, ter weerszijden van de hoofdrijbanen een scheidingsstrook van 2.00 m (waarop de slagboomkasten en de lichtmasten worden opge steld), een rijwielpad van 3.00 m en een voetpad van 2.00 m. De door- vaartbreedte van het beweegbare dee-u zal 12.00 m 'bedrogen. Dit is in overeenstemming met de doorvaartbreedte van de brug in de spoorlijn Leeuwarden - Groningen. Aan de oost- en westzijde van de te maken brug zal oen vaste overspanning worden gemaakt ter breedte van 12.50 m; deze overspannen ongeveer 8.00 m van het vaarwater en een zodanig ge deelte van de oever, dot aan beide zijden van hot vaarwater een voet en rijwielpad met oen totale breedte van 4.00 m aangelegd kan worden. De doorvaarthoogre van de vaste openingen is bepaald op 3.20 0 FZP; de doorvaarthoogte van het beweegbare gedeelte zal in gesloten stand ongeveer 2.65 m PZP bedragen. De bovenbouw van de brug is ontworpen met een stalen dek deklaag van kunststofmortel, hetgeen ook is toegepast bij de de Verlaatsbrug, de Eermesbrug en de Eebrug. Voordat met de bouw van de brug een aanvang kan worden gemaakt dienen de opritten voor de brug te worden gemaakt. Gebeurt dit niet, dan zullen de bewegingen in de ondergrond, die onvermijdelijk na de ophoging volgen, do paalfundering van de brug kunnen beschadigen. Het grondwerk zal zodanig worden uitgevoerd, dat een overhoogte van zand aanwezig is, zulks in verbond met de te verwachten zettingen van gemiddeld 0,75 Om de zettingen te bespoedigen zal verder een vertikale drainage van zandpaden worden aangebracht. De verharding gebracht. met een bouw van :n de opritten zal in een later stadium worden aan- De kostenvancbhiervaren omschreven werken exclusief die van de in vesteringen door de Energiebedrijven, opgenomen in ons in bijlage no. 482 opgenomen voorstel, worden in totaal geraamd op 10.375.000, Voor oen specificatie van dit bedrag verwijzen wij U naar het bij de stukken ter inzage gelegde overzicht. Wij^verwachten, dot de kosten van de straataanleg in het bestemmingsplan 't Aldlan exclusief die van de ontsluitingsweg van het gebied "Hemrik" kun nen worden gedokt in het kader van een sluitende exploitatie van het grond plan 't Aldlan. Wij zullen trachten in de kosten van de onrendabele werken subsidie van het Rijk (Ministerie van Economische Zaken) te krijgen in het kader van de verbetering van de infra-structuur. Zodra bekend is of en zo ja tot welk bedrag subsidie zal worden verkregen, zullen de kapitoalslasten van het ten laste van de Gemeente blijvende deel van de investeringen worden geraamd. Onder mededeling, dat de Financiële Commissie zich met het vorenstaande kon verenigen, dat de Commissie Openbare Werken zich met de onder I en III vermelde plannen kan verenigen en dot deze laatste Commissie omtrent het onder II bedoelde plan is gehoord, geven wij U in ovex^weging te besluiten overeenkomstig de hierbij gevoegde ontwerpen., Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden, J.S. Brandsma Burgemeestex". de Jong Secretaris.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1968 | | pagina 410