-37-
182. Welke ervaringen zijn opgedaan
met de brugklassen? Hoeveel
leerlingen zijn na de Kerstva
kantie overgegaan naar brug
klassen van een ander school
type en naar welke schooltypen?
183. Eon lid zei naar aanleiding
van de mogelijkheid, dat leer
lingen van brugklassen al na
de kerstvakantie naar een
brugklas van een ander school
type kunnen overgaan, dit zeer
gevaarlijk te achten. Dit dient
z.i. tot zeer bijzondere geval
len te worden beperkt.
Wordt aan de hooggespannen ver
wachtingen voldaan?
De ervaringen, die men tot dusver
in de brugklassen heeft opgedaan,
zijn gunstig. Er bestaat een goede
samenwerking tussen de verschil
lende schooltypen; rc-gelmatig wor
den de ervaringen uitgewisseld.
Niet alle leerboeken zijn echter
op tijd verschenen, waardoor er
weieens geïmproviseerd moest wor
den. Wij hebben de indruk, dat van
de zijde der docenten met enthou
siasme aan de nieuwe onderwijsvor
men wordt gewerkt.De doorstroming
naar een ander type brugklas bloek
zich tot slechts enkele gevallen
te beperken. Met name de doorstro
ming "naar boven" (b.v. van havo
naar v.w.o., van mavo naar havo)
komt tot dusver weinig voor. In
enkele gevallen leek het wenselijk
de ouders te adviseren hun kinde
ren te laten plaatsen in de brug
klas van een gemakkelijker school
type. In deze gevallen wordt uit
voerig overleg gepleegd met de
ouders, aan wie de beslissing
wordt gelaten.
Uit deze ervaring mag o.i. worden
afgeleid, dat de schoolkeuze aan
de hand van de schoolvorderingen
test bijzonder goed is geweest.
De mogelijkheid tot het overstappen
naar een ander type brugklas is
geschapen ten einde de leerlingen
te behoeden voor doubleren. Blijkt
tijdens het brugjaar, dat vermoe
delijk niet het juiste schooltype
is gekozen, dan bestaat nu do ge
legenheid dit zonder tijdverlies
te corrigeren. Voorzover er sprake
is van overgang naar een "gemakke
lijker" schooltype zal deze over
gang zonder veel bezwaar gedurende
het gehele schooljaar of na afloop
daarvan kunnen plaatsvinden. Over
gang naar een "zwaarder" school
type zal naar onze mening zo vroeg
mogelijk moeten gebeuren en alleen
in uitzonderingsgevallen nh de
hors t vakanti e Wij menen, dat de
mogelijkheid van overgang tijdens
het brugjaar naar een ander school
type een van de belangrijke winst
punten is van de nieuwe onderwijs—
wetgeving.
Zoals hierboven reeds is vermeld,
is na de Kerstvakantie slechts een
gering aantal leerlingen overgestapt
naar een ander type brugklas. Ove
rigens zal naar onze mening eerst
na enige jaren ervaring mot zeker
heid kunnen worden vastgesteld, of
het thans gekozen systeem aan dc