en in die vergadering ook het woord te voeren. Met het oog hierop worden nimne afdelingsvergaderingen gelijktijdig gehouden. Vanzelfsprekend mag worden ver wacht, dat in elk geval de leden, die bij een bepaalde afdeling zijn ingedeeld de vcrgadering(en) van die afdeling zoveel mogelijk meemaken. De afdel ingsver- gaderingen zullen in het openbaar worden gehouden. Zowel de leden van de Raad als die van het College kunnen zich prepareren op de afdelingsvergaderingen aan de hand van het rapport van de commissie van rapporteurs, dat tevoren aan alle raadsleden wordt toegezonden. Anders dan tha wordt het verslag van deze commissie evenwel niet gevolgd door een memorie van antwoord van onze zijde. Wij menen, dat het mogelijk is deze achterwege te la ten en de in de afdelingsvergaderingen gestelde vragen te doen beantwoorden do het lid van het college, op wiens portefeuille de taak van de desbetreffende afdeling betrekking heeft, te neer daar de vergaderingen ook bijgewoond worden door de door ons aangewezen ambtenaren en ook dezen desgevraagd toelichting ontrent in de vergadering aan de orde komende onderwerpen kunnen geven. In de afdelingen worden geen algemene beschouwingen gehouden. Deze horen naar onze mening thuis in de openbare raadsvergadering. Wij hebben echter de hoop, dat tal van zaken, die -neer specialistisch zijn of meer details betreffc: bij de voorgestelde methode beter aan hun trek komen dan thans wel eens het geval is, terwijl anderzijds de begrotings-raadsvergadering(en) aan inhoud en interessantheid kunnen winnen doordat daarin - naast de algemene beschouwingen slechts de belangrijke vraagstukken en de min of meer controversiële punten, waarover besluiten moeten worden genomen (moties etc.), aan de orde komen. Vcc: deze raadsvergaderingenzullen de raadsleden en wij kunnen beschikken over samenvattende verslagen van hetgeen in de afdelingen naar voren is gekomen. wij hebben de verwachting, dat deze nieuwe methode enerzijds door de voor behandeling in de naar de materie ingedeelde afdelingen, waarvan de vergade ringen gekenmerkt zullen zijn door het informatieve karakter daarvan, en an derzijds door een beperking van hetgeen in de openbare raadsvergadering nog aan cc orde moet worden gesteld tot dc waarlijk essentiële kwesties er toe kar. bijdragen, dat de begrotingsbehandeling zowel voor U als voor ons college als voor het geïnteresseerde publiek meer bevredigend zal zijn dan het tot nu toe gebruikelijke systeem. Mij willen daarbij nadrukkelijk stellen, dat aan deze nieuwe methode het experimentele karakter niet geheel ontzegd kan worden. Mij zullen dan ook na'uwlettend toezien, of dit systeem op bepaalde punten misschien toch niet in alle opzichten bevredigt of nog verbeteringen kan ondergaan. In dat geval zal naar wij menen niet geschroomd moeten worden deze methode enigermate "bij te sturen". Stellig zullen wij dan ook nadat deze nieuwe behandelingsmethode in de praktijk getoetst is, wanneer dat wenselijk blijkt, te zijner tijd met voor stellen komen, die beogen bepaalde oneffenheden of gebreken daarin te doen ver dwijnen Op grond van het vorenstaande stellen wij voor over te gaan tot vaststel ling van het in ontwerp hierbij gevoegde Reglement van orde voor de vergade ringen van de raad van de gemeente Leeuwarden. Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden, J.S. Brandsma, Burgemeester. de Jong, Secretaris. ONTWERP REGLEMENT VAK ORDE. INHOUD Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen 2 Toelating van de leden 5 De vergaderingen 1Tijd van vergaderingen; oproeping 2. De orde der vergadering 3. Stemmingen A. Algemeen B. Stemmen over zaken C. Stemmen over personen 4. liet doen van voorstellen Artikelen Het stellen van vragen en het houden van interpellaties) 4 Behandeling van de begroting 5 Raadsverslag, notulen 6 Slotbepalingen 27 28 t/m 33 34 t/m 40 7 t/m 8 9 t/m 26 27 t/m 40 41 t/m 46 47 t/m 48 1 t/m 4 3 t/m 6 7 t/m 48 49 t/m 32 53 34 t/m 33

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1969 | | pagina 100