-2-
Eon belangrijk deel van de patiënten van de verpleeginrichting wordt daarin
opgenomen nadat in een ziekenhuis specialistisch ondersoek en specialistische
behandeling hebben plaats gehad.
Overplaatsing dient tc volgen al's de verpleeginrichting de daarna
noodzakelijke behandeling en verpleging kan verschaffen en een voortdurende
specialistische behandeling niet meer wordt vereist. Uiteraard sullen de in
een verpleeginrichting opgenomen patiënten incidenteel onderzoek en behande
ling door een specialist nodig hebben. Dit zou zo gesteld kunnen worden, dat
de medische staf van het ziekenhuis consulterend optreedt in de verpleegin
richting. Omgekeerd zal ook de directeur van de verpleeginrichting en het ver
zorgingstehuis op het terrein van de geriatrie een consulterende functie hebt-::
in het ziekenhuis. Een en ander brengt mee, dat in het belang van de patiënten
een nauwe samenwerking tussen het ziekenhuis (de ziekenhuizen) en de verpleeg
inrichting noodzakelijk is.
Uij willen er voorts op wijzen, dat het nieuw te bouwen verzorgingstehui:
voor bejaarden een speciaal karakter krijgt, doordat hier in hoofdzaak bejaar
den zullen worden opgenomen, die "maximale" verzorging gedeeltelijke vcr-
pleging) behoeven. Zoals uit diverse rapporten over de bejaardenzorg blijkt,
zijn (tc) veel bejaarden, die nog in staat zijn hun zelfstandigheid te handha
ven, opgenomen in bejaardentehuizen, terwijl verschillende tehuizen te weinig
kunnen bieden op het terrein van de maximale verzorging der bejaarden. De be
hoefte aan een inrichting waar maximale verzorging, ws.aronder uiteraard medi-c:
begeleiding, kan worden geboden achten wij dan ook groot. Wij"zijn tot de
conclusie gekomen dat het aanbeveling verdient het verzorgingstehuis niet
longer te doen ressorteren onder de geneentelijke sociale dienst, doch deze
inrichting onder medische leiding te plaatsen in nauwe organisatorische samen
hang mot het ziekenhuis en de verpleeginrichting. Een voorstel hiertoe horen
wij U in de loop van dit jaar toe te zenden.
liet beheer van deze inrichtingen, tezamen met de geneeskundige- en gezond
heidsdienst, in één tak van dienst achten wij dan ook het meest aanbevelens
waardig.
P. C-eschciden directies.
Het behoeft geen betoog, dat het beheer van een tak van dienst waarin zij
ondergebracht de geneeskundige- en gezondheidsdienst, een ziekenhuis net 195
bedden en een polikliniek, een verpleegtehuis met 192 bedden en een - mede
poliklinisch te gebruiken - revalidatieafdeling, alsmede een verzorgingstehui:
met circa 100 bedden, hoge eisen stelt aan de dagelijkse leiding, zowel in
medisch als in economisch opzicht.
In dit verband merken wij op, dat uit publicaties over de ziekenhuizen
en verpleegtehuizen blijkt, dat hot merendeel der inrichtingen van enigszins
grotere omvang reeds meerhoofdige medische directies heeft, bijgestaan door eer
economisch directeur, c.q. economisch adjunct-directeur.
baar het hier gaat om het beheer van een aantal instellingen, die alle
werk:
?„n
;ijn op het terrein van de volksgezondheid, doch d:
irbij
het
doeleinden nastreven, zijn wij tot de conclusie gekomen,
veling verdient de dagelijkse leiding van deze tak van dienst op
één directeur of
verschillend
geen aanbc-
te dragen aan
oen meerhoofdige directie die gezamenlijk verantwoordelij:
is voor de dagelijkse leiding ve.n alle tot de tak van dienst behorende inrich
tingen, maar dat de voorkeur moet worden gegeven aan gescheiden medische direc
ties, die weliswaar nauw dienen samen te werken, doch elk voor zich volledig
vcrantwoordolijk zijn voor de dagelijkse leiding van de onder hen ressorterend:
instellingen. Het economisch beheer van alle instellingen dient dan te worden
gesteld onder verantwoordelijkheid van een aan te stellen economisch directeur
In het neer genoemde rapport van de centrale raad voor de volksgezondheid
is gepleit voor gescheiden directies voor een ziekenhuis enerzijds en een ver
pleegtehuis anderzijds. Zoals uit het vorenstaande blijkt, staan wij deze se!::
:iekenhuis met 195 bedden een inrichting van le
is het om praktische redenen gewenst, althar/
ding ooi: voor. Daar echter het
trckkclijk bescheiden omvang
voorlopig, een andere combinatie tot stand te brengen. Uij menen da„n ook, dal
onder de huidige omstandigheden de directie over hot ziekenhuis kan worden
geer
ron
de directeur van.de geneeskundigor^cn gezondheidsdienst, zoal:
feite ook thans het geval i
De directie van het verzorgingstehuis voor bejaarden kan het beste worden
gecombineerd met die van de verpleeginrichting.
Op deze wijze ontstaan voorshands drie directeursfuncties, te weten:
a. de directeur van de geneeskundige- en gezondheidsdienst, die tevens de
directie voert over het ziekenhuis;
b. de directeur van de verpleeginrichting en het verzorgingstehuis
c. do economisch directeur, wiens bemoeienissen op zijn eigen terrein zich
over alle vier genoemde instellingen uitstrekken.
Een en ander is nader uitgewerkt in het bij de stukken voor U ter inzage
liggende organisatieschema, waarin naast de directeursfuncties noch een aantal
andere functies is vermeld. Hierbij zij opgemerkt, dat de ondergeschikte functie
welke in het schema 'zijn genoemd onder de horizontale l'ijn, nog nader dienen
te worden bestudeerd en uitgewerkt.
ITormaliter is in de behcersverordening voor de takken van dienst het "be
heer" van deze takken van dienst opgedragen aan ons College, al dan niet bijge
staan door een commissie van advies en bijstand.
Uij achten de instelling van een dergelijke commissie ook voor deze tak
van dienst noodzakelijk, doch overwegen daarbij, met gebruikmaking van de moge
lijkheden die de gemeentewet thans biedt, aan deze commissie ook bepaalde be
stuursbevoegdheden op te dragen. Hierop zullen wij in een nader voorstel bij
Uw Raad terug komen.
Uij stellen U voor in te stemmen net de hiervoor ontvouwde gedachtengang
net betrekking tot de organisa.tie en de leiding van de te vormen Medische en
Geriatrische Dienst. ITa aanvaarding van dit voorstel zullen wij voorbereidende
naatregelen treffen om te konen tot de aanstelling van de in de leiding van
genoemde dienst nodige functionarissen. Tevens zullen wij U dan zo spoedig
mogelijk de als gevolg van deze reorganisatie noodzakelijke voorstellen doen
tot aanpassing van een aantal verordeningen c.q. tot vaststelling van een of
neer nieuwe regelingen terzake.
Burgemeester en Uethouders van Leeuwarden,
J.S. Brandsma, Burgemeester.
de Jong, Secretaris.