-2- Eon belangrijk deel van de patiënten van de verpleeginrichting wordt daarin opgenomen nadat in een ziekenhuis specialistisch ondersoek en specialistische behandeling hebben plaats gehad. Overplaatsing dient tc volgen al's de verpleeginrichting de daarna noodzakelijke behandeling en verpleging kan verschaffen en een voortdurende specialistische behandeling niet meer wordt vereist. Uiteraard sullen de in een verpleeginrichting opgenomen patiënten incidenteel onderzoek en behande ling door een specialist nodig hebben. Dit zou zo gesteld kunnen worden, dat de medische staf van het ziekenhuis consulterend optreedt in de verpleegin richting. Omgekeerd zal ook de directeur van de verpleeginrichting en het ver zorgingstehuis op het terrein van de geriatrie een consulterende functie hebt-:: in het ziekenhuis. Een en ander brengt mee, dat in het belang van de patiënten een nauwe samenwerking tussen het ziekenhuis (de ziekenhuizen) en de verpleeg inrichting noodzakelijk is. Uij willen er voorts op wijzen, dat het nieuw te bouwen verzorgingstehui: voor bejaarden een speciaal karakter krijgt, doordat hier in hoofdzaak bejaar den zullen worden opgenomen, die "maximale" verzorging gedeeltelijke vcr- pleging) behoeven. Zoals uit diverse rapporten over de bejaardenzorg blijkt, zijn (tc) veel bejaarden, die nog in staat zijn hun zelfstandigheid te handha ven, opgenomen in bejaardentehuizen, terwijl verschillende tehuizen te weinig kunnen bieden op het terrein van de maximale verzorging der bejaarden. De be hoefte aan een inrichting waar maximale verzorging, ws.aronder uiteraard medi-c: begeleiding, kan worden geboden achten wij dan ook groot. Wij"zijn tot de conclusie gekomen dat het aanbeveling verdient het verzorgingstehuis niet longer te doen ressorteren onder de geneentelijke sociale dienst, doch deze inrichting onder medische leiding te plaatsen in nauwe organisatorische samen hang mot het ziekenhuis en de verpleeginrichting. Een voorstel hiertoe horen wij U in de loop van dit jaar toe te zenden. liet beheer van deze inrichtingen, tezamen met de geneeskundige- en gezond heidsdienst, in één tak van dienst achten wij dan ook het meest aanbevelens waardig. P. C-eschciden directies. Het behoeft geen betoog, dat het beheer van een tak van dienst waarin zij ondergebracht de geneeskundige- en gezondheidsdienst, een ziekenhuis net 195 bedden en een polikliniek, een verpleegtehuis met 192 bedden en een - mede poliklinisch te gebruiken - revalidatieafdeling, alsmede een verzorgingstehui: met circa 100 bedden, hoge eisen stelt aan de dagelijkse leiding, zowel in medisch als in economisch opzicht. In dit verband merken wij op, dat uit publicaties over de ziekenhuizen en verpleegtehuizen blijkt, dat hot merendeel der inrichtingen van enigszins grotere omvang reeds meerhoofdige medische directies heeft, bijgestaan door eer economisch directeur, c.q. economisch adjunct-directeur. baar het hier gaat om het beheer van een aantal instellingen, die alle werk: ?„n ;ijn op het terrein van de volksgezondheid, doch d: irbij het doeleinden nastreven, zijn wij tot de conclusie gekomen, veling verdient de dagelijkse leiding van deze tak van dienst op één directeur of verschillend geen aanbc- te dragen aan oen meerhoofdige directie die gezamenlijk verantwoordelij: is voor de dagelijkse leiding ve.n alle tot de tak van dienst behorende inrich tingen, maar dat de voorkeur moet worden gegeven aan gescheiden medische direc ties, die weliswaar nauw dienen samen te werken, doch elk voor zich volledig vcrantwoordolijk zijn voor de dagelijkse leiding van de onder hen ressorterend: instellingen. Het economisch beheer van alle instellingen dient dan te worden gesteld onder verantwoordelijkheid van een aan te stellen economisch directeur In het neer genoemde rapport van de centrale raad voor de volksgezondheid is gepleit voor gescheiden directies voor een ziekenhuis enerzijds en een ver pleegtehuis anderzijds. Zoals uit het vorenstaande blijkt, staan wij deze se!:: :iekenhuis met 195 bedden een inrichting van le is het om praktische redenen gewenst, althar/ ding ooi: voor. Daar echter het trckkclijk bescheiden omvang voorlopig, een andere combinatie tot stand te brengen. Uij menen da„n ook, dal onder de huidige omstandigheden de directie over hot ziekenhuis kan worden geer ron de directeur van.de geneeskundigor^cn gezondheidsdienst, zoal: feite ook thans het geval i De directie van het verzorgingstehuis voor bejaarden kan het beste worden gecombineerd met die van de verpleeginrichting. Op deze wijze ontstaan voorshands drie directeursfuncties, te weten: a. de directeur van de geneeskundige- en gezondheidsdienst, die tevens de directie voert over het ziekenhuis; b. de directeur van de verpleeginrichting en het verzorgingstehuis c. do economisch directeur, wiens bemoeienissen op zijn eigen terrein zich over alle vier genoemde instellingen uitstrekken. Een en ander is nader uitgewerkt in het bij de stukken voor U ter inzage liggende organisatieschema, waarin naast de directeursfuncties noch een aantal andere functies is vermeld. Hierbij zij opgemerkt, dat de ondergeschikte functie welke in het schema 'zijn genoemd onder de horizontale l'ijn, nog nader dienen te worden bestudeerd en uitgewerkt. ITormaliter is in de behcersverordening voor de takken van dienst het "be heer" van deze takken van dienst opgedragen aan ons College, al dan niet bijge staan door een commissie van advies en bijstand. Uij achten de instelling van een dergelijke commissie ook voor deze tak van dienst noodzakelijk, doch overwegen daarbij, met gebruikmaking van de moge lijkheden die de gemeentewet thans biedt, aan deze commissie ook bepaalde be stuursbevoegdheden op te dragen. Hierop zullen wij in een nader voorstel bij Uw Raad terug komen. Uij stellen U voor in te stemmen net de hiervoor ontvouwde gedachtengang net betrekking tot de organisa.tie en de leiding van de te vormen Medische en Geriatrische Dienst. ITa aanvaarding van dit voorstel zullen wij voorbereidende naatregelen treffen om te konen tot de aanstelling van de in de leiding van genoemde dienst nodige functionarissen. Tevens zullen wij U dan zo spoedig mogelijk de als gevolg van deze reorganisatie noodzakelijke voorstellen doen tot aanpassing van een aantal verordeningen c.q. tot vaststelling van een of neer nieuwe regelingen terzake. Burgemeester en Uethouders van Leeuwarden, J.S. Brandsma, Burgemeester. de Jong, Secretaris.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1969 | | pagina 146